//
کدخبر: ۴۱۹۷ //

اشکان صادقی: یرما کنسرت تئاتر است!/ به جایزه و اجراهای برون مرزی فکر نمی کنم

اشکان صادقی کارگردان نمایش«یرما» اثرش را با موسیقی تلفیق کرده است و برای اجرای آن از خوانندگان حرفه ای استفاده کرده است.

اشکان صادقی: یرما کنسرت تئاتر است!/ به جایزه و اجراهای برون مرزی فکر نمی کنم

«یرما» نمایشی است که در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و در بخش بین الملل و مرور تئاتر ایران به روی صحنه می رود. این نمایش که کارگردان های آن اشکان صادقی و الهام شکیب هستند اثری است برگرفته از نمایشنامه «یرما» نوشته فدریکو گارسیا لورکای اسپانیایی. اشکان صادقی درباره چگونگی انتخاب این اثر برای اجرا به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: همیشه نمایشنامه «یرما» را دوست داشته ام و دلم می خواست آن را بدون دیالوگ اجرا کنم؛ اما برای روان تر شدن اثر آن را با کمترین دیالوگ به روی صحنه بردم و حاصل تلاش من و گروهم، تلفیقی از موسیقی و تئاتر است که می توان نام کنسرت تئاتر را بر روی آن گذاشت.

اشکان صادقی: یرما کنسرت تئاتر است!/ به جایزه و اجراهای برون مرزی فکر نمی کنم

صادقی در توضیحات بیشتر گفت: برای انتخاب دیالوگ ها ترجمه های متفاوتی از یرما را مطالعه کرده ام و در عین حال تلاش کرده ام به متن اصلی وفادار بمانم.

این کارگردان درباره چگونگی تلفیق نمایشش با موسیقی گفت: در این اثر چند قطعه از یک خواننده اسپانیایی اجرا می شود و ترانه ها به صورت زنده و به زبان اسپانیایی خوانده می شوند؛ که برای اجرای بهتر از حضور هانا کامکار و احمد قائد سود برده ام، هنرمندانی که به حوزه موسیقی اشراف دارند؛ البته درباره احمد قائد باید بگویم ایشان اهل و ساکن بندرعباس هستند و صدای خوبی دارند و برای اجرای«یرما» مدتی است با گروه همراه هستند.

اشکان صادقی درباره کیفیت جشنواره تئاتر فجر امسال گفت: در دوره های گذشته نمایش ها به نوعی برای جشنواره تولید می شدند و پس از آن به اجرای عمومی می رفتند که روند غلطی بود و باعث می شد گروهها با شتابزدگی برای اجرا آماده شوند که همین شتابزدگی علاوه بر ایجاد استرس از کیفیت آثار می کاست؛ اما در دوره های اخیر جشنواره سمت و سوی درستی پیدا کرده و آثار پس از اجرای عموم به جشنواره می آیند و همین موضوع باعث می شود کارگردان ها با اشتیاق بیشتری در جشنواره شرکت کنند.

این هنرمند درباره حضورش در جشنواره تئاتر فجر گفت: با اینکه نمایشم در بخش مسابقه بین الملل به روی صحنه می رود؛ اما با این حال به جایزه و اجرای برون مرزی فکر نمی کنم و اجرای با کیفیت از هرچیزی برایم مهم تر است.

صادقی در پایان گفت: امیدوارم هرچه می گذرد جشنواره تئاتر فجر به استانداردهای جهانی نزدیک تر می شود؛ و به امید روزی که در اجراهای عمومی از تعداد انبوه نمایش ها بکاهیم و آثار با کیفیت تری را در مدت زمان طولانی تر اجرا کنیم تا به این ترتیب، به استانداردهای جهانی نزدیک تر شویم.

نمایش«یرما» به کارگردانی اشکان صادقی و الهام شکیب با بازی نگار عابدی، فرهاد جم، آتیه جاوید، پرنده علایی در جشنواره تئاتر فجر امسال حضور دارد و امروز چهارم بهمن ماه در تالار حافظ به روی صحنه می رود و در دو سانس 18:00 و 20:30 اجرا می شود. گفتنی است هانا کامکار و احمد قائد در این نمایش آواز می خوانند و عماد اجلال، کیان کردستانى نوازندگان آن هستند.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان