//
کدخبر: ۴۰۲۷۲۶ //
شاهپور علیرضا پهلوی

میخوای بدونی برادر تنی شاه کی بود و سرنوشتش به کجا ختم شد؟|شاهپور علیرضا پهلوی کیست ؟

شاهپور علیرضا پهلوی دومین پسر و پنجمین فرزند رضا خان و برادر تنی محمدرضا بود. او در سال 1301 به دنیا آمد و در سن سی و دو سالگی بر اثر سقوط هواپیما کشته شد.

میخوای بدونی برادر تنی شاه کی بود و سرنوشتش به کجا ختم شد؟|شاهپور علیرضا پهلوی کیست ؟
به گزارش فرتاک نیوز،

شاهپور علیرضا پهلوی پسر رضا شاه و تاج الملوک و برادر تنی محمدرضا بود. او در سال 1301 به دنیا آمد. مدتی در تهران و لوزان سویس تحصیل کرد و در سال 1315 به ایران بازگشت و وارد دانشکده افسری شد. در سال 1320 از این دانشکده فارغ التحصیل شد و به همراه پدر به تبعیدگاهش در سن موریس رفت و تا زمان مرگ در کنار او بود. علیرضا در سال 1323 وارد ارتش فرانسه شد و تا سال 1326 در آنجا خدمت کرد و سپس به ایران بازگشت و در ایران مدتی ماند.

ازدواج شاهپور علیرضا

 
علیرضا مدت زمانی را در فرانسه خدمت کرد، در همان زمان با کریستیان شولوسکی که دختری لهستانی بود، ازدواج کرد. ثمره این ازدواج یک پسر به نام علی پاتریک پهلوی بود ولی خاندان سلطنتی هیچگاه این ازدواج را به رسمیت نشناختند. به همین دلیل همسر و فرزند علیرضا در پاریس به زندگی خود ادامه دادند.
 

ریاست انجمن ورزشی ارتش

 
در سی ام آبان 1332 علیرضا پهلوی ریاست انجمن ورزشی ارتش را بر عهده گرفت.
 

سانحه هوایی و مرگ برادر محمدرضاشاه

 
 گفته می شود که شاهپور علیرضا فردی پرخاشگر بوده است. سرانجام در 6 آبان 1333 در سن 32 سالگی و زمانی که به دلیل بچه دار نشدن محمدرضا شاه و ثریا، شایعاتی مبنی بر ولیعهدی علیرضا بر سر زبان ها افتاده بود، در یک سانحه هوایی فوت کرد. این سانحه هوایی در کوه های استان مازندران به وقوع پیوست و بر اثر آن شاهپور علیرضا جان خود را از دست داد.جنازه او در کنار جسد مومیایی پدرش رضا شاه که از آفریقا آورده شده بود، در شهر ری به خاک سپرده شد.
 
 نقش شاهپور علیرضا در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» را علی شجره ایفا می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۷۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان