//
کدخبر: ۲۸۱۰۷۷ //

تازه ترین خبر‌ها از سینما ایران

سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال بعد از تعطیلات دهه ماه محرم بار دیگر سینما‌ها بازگشایی خواهند شد، سینمایی که ماه‌های نگران کننده‌ای را پشت سر گذاشته و امیدی به ادامه سال جاری ندارد.

تازه ترین خبر‌ها از سینما ایران

سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال بعد از تعطیلات دهه ماه محرم بار دیگر سینماها بازگشایی خواهند شد، سینمایی که ماه‌های نگران کننده‌ای را پشت سر گذاشته و امیدی به ادامه سال جاری ندارد.

به گزارش فرتاک نیوز،سینما، اما از تیر ماه ۹۹ با بازگشایی سالن‌ها روبرو شد، اتفاقی که توانست در بدو امر امید تازه‌ای به علاقمندان به این هنر ببخشد، اما در نهایت با موج دوم بیماری بار دیگر هنر هفتم با افت در عرصه تولید و نمایش روبرو شد.

«در جستجوی خانه خورشید» راهی سینماهای «هنر و تجربه» می‌شود

مستند «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری از روز دوشنبه ۱۴ مهرماه اکران خود را در سینماهای «هنر و تجربه» آغاز می‌کند.

مستند «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه اکران خود را در سینماهای «هنر و تجربه» آغاز می‌کند.

در تعریف یک خطی «در جستجوی خانه خورشید» ساخته مهدی باقری آمده است: «این مستند روایت ۱۴۰ سال زندگی، عشق و نفرت در خیابان ناصر خسرو است.»

این مستند همزمان با روز تهران، چهاردهم مهر ماه ساعت ۱۹ در موزه سینما روی پرده می‌رود و با این نمایش اکران آن در گروه «هنر و تجربه» آغاز خواهد شد.

مهدی باقری که با این مستند در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت، درباره آن توضیح داد: «در جستجوی خانه خورشید» به مدت ۷۰ دقیقه ساخته شده است و سعی کردیم نگاه متفاوتی نسبت به دیگر آثار شهری که در ایران ساخته شده است، داشته باشیم. می توان گفت نگاه ما به مکان در این مستند صرفا نگاه کرونولوژیک نیست بلکه این مستند خوانشی است که از یک مکان شروع می شود و سعی کردیم تا این خوانش را به وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران در ۱۴۰ سال گذشته تا امروز نزدیک کنیم.

عوامل تولید مستند «در جست‌وجوی خانه خورشید» عبارتند از کارگردان و تهیه‌کننده: مهدی باقری، پژوهشگران: مهدی باقری و امیرحسین راد، فیلمبردار: رضا تیموری، صدابردار: احمدرضا طایی، طراحی صدا و میکس: مهرشاد ملکوتی، تدوینگران: مهدی باقری و بابک بهرام‌بیگی، نویسندگان گفتار متن: مهدی باقری و بهروز ملبوس‌باف، گویندگان: مرتضی پایه‌شناس و مهدی باقری، آهنگسازان: شهاب بلوکی و بابک کوهستانی، طراح صحنه و لباس: مهشید جوادی، عکاس و طراح لوگو: ابراهیم عاشوری، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

برنامه و عناوین کارگاه‌های آموزشی مجازی جشنواره۳۳ فیلم کودک اعلام شد

«حامد سلیمان‌زاده» معاون مدیر بین‌الملل و مسئول کارگاه‌های آموزشی جشنواره گفت: امسال سعی شده تا با توجه به شرایط کرونایی و انتقال فضای آموزشی در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و فستیوال‌های مختلف به بستر فضای مجازی، نگاهی ویژه به بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره داشته باشیم.

او افزود: یکی از تفاوت‌های بارز این دوره جشنواره با ادوار گذشته برپایی آنلاین است که در اجرای کارگاه‌ها هم این تفاوت مشاهده می‌شود. در واقع شرایط جدید این رویداد، فرصت خوبی ایجاد کرده تا ما با برپایی مجازی کارگاه‌ها در دو بخش بین‌الملل و ملی، بتوانیم از اساتید متنوع و باسابقه‌تری استفاده کنیم و در ضمن به فراگیری بیشتر کارگاه‌ها فکر کنیم و این امکان را داشته باشیم تا با مخاطبان گسترده‌تری در تعامل باشیم.

٭ چگونگی ثبت‌نام و استفاده از برنامه کارگاه‌ها

به گفته معاون مدیر بین‌الملل جشنواره، کارگاه‌های آموزشی این دوره جشنواره به صورت ضبط شده (در بخش بین‌الملل با زیرنویس) در پلتفرم جشنواره ارائه خواهد شد و در ادامه پرسش و پاسخ محدود با حاضران در کارگاه به صورت زنده و نیم ساعت بعد از هر کارگاه از طریق فضای اسکای روم صورت خواهد گرفت.

سلیمان‌زاده گفت: همه علاقه‌مندان می‌توانند ابتدا به آدرس https://portal.icff.ir/ مراجعه کنند و پس از ثبت‌نام، تمایل خود را برای حضور در بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره سی و سوم اعلام کنند.

او با اشاره به بررسی درخواست‌های رسیده برای شرکت در کارگاه‌ها افزود: مشخصات ثبت‌نام‌کنندگانی که علاقه‌مندی خود را برای حضور در کارگاه‌ها اعلام کرده‌اند، بررسی خواهد شد و سپس، برای حضور در هر کارگاه، ۱۵ تا ۳۰ نفر از بین ثبت‌نام شدگان انتخاب خواهند شد.

٭ عناوین کارگاه‌ها

سلیمان‌زاده در ادامه عناوین هفت کارگاه در بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به شرح زیر برشمرد:

۱- معرفی و شناخت عناصر فیلمنامه در سینمای کودک (فدریکا یاکوبللی، استاد فیلمنامه‌نویسی از ایتالیا)

۲- تکنیک‌ها (متدها)‌ی بازیگری معاصر در فیلم‌های کودکان و نوجوانان (آنا ردی از بازیگران تئاتر و سینمای ایتالیا)

۳- جایگاه تجربه در روایت فیلم‌های انیمیشن (یان جوئت از فرانسه)

۴- مفهوم شخصیت در سینمای کودک با تمرکز بر سینمای کودک قزاقستان (الکساندرا لومپووا از منتقدان مطرح قزاقستان و عضو فیپرشی)

۵- فیلم عروسکی و نحوه ارتباط آن با جهان کودکان (رامان جیت کائور از هند و لی تامسون از انگلستان)

۶- چگونه فیلم کودک خود را به بازار‌های جهانی معرفی کنیم؟ (چاندرا کی‌جا‌ها از توزیع‌کنندگان و پخش‌کنندگان مطرح سینمای هند و معاون اجرایی جشنواره آسیاپاسیفیک)

۷- جایگاه ریتم در فرآیند کارگردانی فیلم کودک (عبدال رمیدکا از کارگردانان سینمای کودک قزاقستان)

 

شماره ۲۱۲ «فیلم‌نگار» در قالب نسخه دیجیتال منتشر شد

نسخه دیجیتال شماره ۲۱۲ (مهر ۹۹) ماهنامه فیلمنامه‌نویسی فیلم‌نگار در سایت این ماهنامه تخصصی قرار گرفت. در بخش «کشمکش» این شماره از فیلم‌نگار، به بررسی تبدیل ایده به داستان در فیلم «حمال طلا»، ساختار دراماتیک، روند داستان و شخصیت‌پردازی در فیلمنامه «حمال طلا»، شخصیت‌ها و انگیزه‌هایشان در فیلمنامه «لیتان»، منحنی شخصیت‌ها بر بستر رویدادمحوری فیلمنامه «لتیان» و تصویر کلیشه‌ای زن منفعل و رنج‌دیده و کارکرد آن در فیلمنامه «هفت و نیم» پرداخته شده است.

در بخش «صحنه کوچک» این شماره به ریشه‌یابی علت واگرایی عناصر دراماتیک در فیلمنامه سریال «کرگدن» و فیلمنامه سریال «کرگدن» از منظر روایت و انگیزه شخصیت‌ها پرداخته شده و در بخش «ایجاز» فیلمنامه کوتاه «مگرالن» منتشر شده است.

همچنین در بخش «از زبان فیلمنامه‌نویس» گفتگو با «پیام سعیدی» نویسنده و «مریم زارعی» کارگردان فیلم کوتاه «مگرالن» ارائه شده است.

بخش «پرونده یک موضوع» شماره مهر ماه «فیلم‌نگار»، به نویسندگان بزرگ تاریخ سینما اختصاص دارد و در این شماره به «استیون زیلیان» و آثارش پرداخته شده است.

در بخش «سینمای جهان» شماره ۲۱۲ ماهنامه تخصصی «فیلم‌نگار»، در بخش «سیناپس» فیلمنامه «حقیقت و عدالت»، «بینوایان»، «آقایان» و «سگ شکاری» ارائه شده و در بخش «کشمکش» عناوینی، چون کشمکش در روایت فیلم «حقیقت و عدالت»، تحلیل شخصیت‌پردازی در فیلمنامه «بینوایان»، نگاهی به ساختار روایت چند پروتاگونیستی در فیلم «آقایان»، بررسی عنصر شخصیت‌پردازی در فیلمنامه «سگ شکاری» به چشم می‌خورد.

همچنین در بخش «از زبان فیلمنامه‌نویس» سینمای جهان این شماره، با گفت‌وگوی تنل توم درباره فیلمنامه «حقیقت و عدالت» و دیوید لاج درباره فیلمنامه «بینوایان» همراه خواهید شد.

بخش «فیلمنامه کامل» این شماره از «فیلم‌نگار» به فیلم «انگل» اختصاص دارد و علاوه بر انتشار متن کامل فیلمنامه، یادداشت مترجم، سکانس برگزیده و دو مطلب با عناوین «بررسی ژانر، درون‌مایه، لحن و ساختار» و «آیا انگل کمدی است؟» در این پرونده قرار گرفته است.

علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی و خوانندگان این ماهنامه تخصصی می‌توانند با مراجعه به سایت www.filmnegar.ir ضمن خرید نسخه پی‌دی‌اف (به شکل نسخه دیجیتال)، از مطالب بخش‌های سینمای ایران و سینمای جهان منتشر شده در این سایت استفاده کنند.

بر اساس این خبر، همچنین برای مخاطبان مجله این امکان فراهم شده تا فیلمنامه‌ها و پرونده‌های مندرج در فیلم‌نگار را هم به صورت جداگانه از طریق این سایت خریداری نمایند.

گفتنی است بهمن سال ۹٨ شماره ۲۰۰ و ۲۰۱، آخرین مجلد مکتوب این ماهنامه تخصصی فیلمنامه‌نویسی منتشر شد و از شماره ۲۰۲ و ۲۰۳ (نیمه اسفند ۹٨) به بعد، شرایط خرید نسخه دیجیتال در سایت فیلم‌نگار فراهم شده است.

«فیلم‌نگار» به صاحب امتیازی سازمان سینمایی و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی منتشر می‌شود و نصرت‌الله تابش مدیر مسئول و سردبیر و میثم محمدی دبیر تحریریه فیلم‌نگار هستند.

در سایت این مجله تخصصی، اخبار مربوط به فیلمنامه (در سطح ایران و جهان)، معرفی فیلم‌های روز ایران و جهان، نقد‌هایی پیرامون فیلمنامه فیلم‌های ایرانی و برخی فیلم‌های خارجی، مقالاتی پیرامون فیلمنامه‌نویسی، ترجمه برخی مقالات سینمایی معتبر پیرامون فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسی و ... قابل دسترسی است.

معرفی داوران مسابقه عکس سینمای ایران

فتاح ذی نوری،احمد رضا شجاعی و حبیب مجیدی نامزد دریافت تندیس بهترین عکاس سال سینما شدند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان سینما، در ششمین دوره از مسابقه عکس سینمای ایران، فتاح ذی نوری برای مجموعه عکس‌های فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان»، احمد رضا شجاعی برای مجموعه عکس‌های فیلم «سمفونی نهم» و حبیب مجیدی برای مجموعه عکس‌های فیلم «خط فرضی» نامزد دریافت تندیس بهترین عکاس سال سینما هستند.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، جشن عکاسان سینما برگزار نمی شود و اعلام عکاس برگزیده و اهدای تندیس مسابقه عکس، از طریق سایت های خبری، نشریات و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۱۰۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان