//
کدخبر: ۲۷۹۴۵۳ //

شهریار سخن عشق

به مناسبت 27 شهریور روز ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، نوشته ای به قلم دکتر علیرضا شهرستانی رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان و استاد دانشگاه منتشر شد.

شهریار سخن عشق

ادبیات را آینه تمام نمای تجلی هنر می داند و معتقد است ادبیات خود هنری والاست که قبای اطلسی هنر، در ظل وجودی آن هویدا می شود

دل شکسته ی من گفت شهریارا بس / که من به خانه ی خود یافتم خدای تو را

27 شهریور روز بزرگداشت شاعری معاصر است که تار پود سخنش قدمتی به گستره شعر فارسی دارد، استاد سید محمّد حسین بهجت تبریزی، متخلّص به شهریار، هم او که به حق شهریار ملک سخن لقب یافت تا در عصر کنونی با مهندسی واژگان فاخر و به کار گیری آن در هنر شعر، طعم خوشایند سخن ارکان و استوانه های شعر فارسی را در ذهن مستمعان مز مزه کرده و بار دیگر،  باعث شود، قند پارسی از طریق عنصر بی بدیل شعر، به اقصی نقاط جهان صادر شود.

همین روز به عنوان روز ادب فارسی هم نامگذاری شده و در هندسه فرهنگی کشور جایگاهی فاخر را به خود اختصاص داده است، چه این که، ادبیات خود هنری والاست  که می تواند رمز مانای اقسام هنر در گستره گیتی باشد،

باری فرهنگ و ادبیات دو عنصر کم نظیر جاودانگی ملت ایران در گذر تاریخ بوده است، زمانی که این فرهنگ و مدنیّت از طریق نظم و نثر در اذهان مفاخر جهان ثبت و ضبط شده و  باعث گردیده برخی از آنان تراز سخن خویش را بر مبنای سخن فرزانگان ایران زمین قرار دهند و عیّار قلم ادبی خود را با جنس سخن شاعر ایرانی پارسی گوی بسنجند.

در این رهگذر، استاد شهریار، خلف صادق همه آن سلاله های نمایان است که آوازه ی شعرو سخنشان، افکار و اندیشه ها را درنوردیده و بعضاً به شکلی عالم گیر در گفتگوی مردم ملل زمزمه می شود.

ویژگی بسیار مهم شعر شهریار، اعم از حوزه شخصی و اجتماعی و در هر قالبی، برخوردار بودن از جلوههای عشق و عرفان و حکمت و دیانت است، بخش مهمی از سروده های او آثاری است که در ستایش پیامبر(ص) و امامان شیعه پدید آورده و نیز با ذوقی خلاق، حکایت ها و روایت های دینی را به نظم کشیده است.

 برای شهریار سرچشمه ی همه ادیان خداست و از این روست که چون به سخن دین و خدا پرستی می رسد، در بیشتر موارد موسی(ع)، عیسی(ع)و حضرت محمد(ص)  را در کنار هم یاد می کند.

 وی در پیامی به آلبرت انیشتین می گوید:

« انیشتین پا فراتر نه، جهان عقل هم طی کن کنار هم ببین عیسی و موسی و محمد را»

هریار در به کار گیری اصطلاحات کوچه و زبان رایج مردم، صاحب تشخّص است، زبان کوچه و لحن عامّه، برای او در همه صورت های خود، مانند جمله بندی، ضرب المثل ها و اصطلاحات و کلمه ها و تعبیر ها، جذاب می آید:

... از عشق من به هر سو در شهر گفتگویی ست

من عاشق تو هستم این گفتگو ندارد

پدرت تا گهر خود به زر و سیم فروخت

پدرعشق بسوزد که درآمد پدرم

تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم

روزی سراغ وقت من آیی که نیستم...

 امید که با غور در سخن بزرگان ادب فارسی و خصوصاً شاعران بزرگ هم دیاری خود ، گامی مستحکم در جهت شناخت بیشتر شعرای بومی استان کرمانشاه برداریم که حقیقتاً برخی از آنان، شهریار سخن در عرصه ایران می باشند، همت بلند همه اصحاب خرد و دانایی را ستایش کرده و قدر دان همه عزیزانی هستیم که خامه قلم آنان شناخت کرمانشاه و شاعران و مفاخر کرمانشاه می باشد. 

امید که این گونه بایدمان

علیرضا شهرستانی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۹۴۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان