//
کدخبر: ۲۷۸۰۰۷ //

مدیران سینمایی ارشاد چه تمهیدی برای احیای سینما اندیشیده‌اند؟

سینمای ایران در روزهای بسیار بدی به سر می‌برد؛ عدم اکران فیلم‌های خوب و جذاب در سینما باعث شده است تا سالن‌های سینما در رقابت با فیلم‌های حساس در نمایش خانگی رسماً ورشکسته شود. مدیران سینمایی ارشاد چه تمهیدی برای احیای سینما اندیشیده‌اند؟

مدیران سینمایی ارشاد چه تمهیدی برای احیای سینما اندیشیده‌اند؟

مسأله اکران فیلم‌های سینمایی و جذب تماشاگر توسط مدیریت فرهنگی کشور در شرایط بدی به‌سر می‌برد. سینمای ما بدون داشتن فیلم مناسب برای اکران و عدم تبلیغ این صنعت، نزدیک به ورشتکستگی است.

گردش مالی بسیار ناچیز آن در نیمه اول سال که البته معلول کرونا بود توان حیات ضروری برای این هنر را ندارد و اگر روال به این صورت پیش برود باید به داشتن چیزی به نام سینمای ایران ناامید بود.

به گزارش فرتاک نیوز،از سوی دیگر اکران آنلاین بعد از 6 ماه آزمون کماکان فعال است و باعث شده است که هرچه فیلم جدید باشد راهی اکران آنلاین شود و صحنه سینمایی کشور خالی‌تر بشود.

در این باره با سجاد نوروزی مدیرسینما آزادی که از منتقدین مدیریت سینمایی کشور بود گفت‌وگو کردیم و دیدگاه او را جویا شدیم. نوروزی این بار تنها مدیریت سینمایی کشور را مقصر نمی‌داند بلکه مجموعه‌های شهرداری و سازمان صداوسیما را نیز دارای قصور می‌داند.

نوروزی درباره وضعیت فعلی سینمایی کشور بیان کرد: وضعیت پیچیده و بغرنج فعلی حاصل فقدان آینده پژوهی راهبردی در مدیریت فرهنگی کشور است. بدیهی است که قبل از کرونا هم سینمای ایران وضعیت بسامان و مطلوبی از لحاظ محتوایی و اقتصادی نداشت. اما الان با پرتگاهی مواجهیم که تحلیل‌های گذشته در برابر آن رنگ باخته است. 6 ماه از شروع کرونا گذشته است و ما هیچ سیاستی برای کنترل وضعیت فعلی نمی‌بینیم . این حجم از بی‌عملی واقعاً حیرت‌انگیز است.

نمی‌شود که فقط از ارشاد توقع داشت که فکری به حال این وضعیت بکند. مگر چقدر منابع در اختیار این نهاد است؟  بعد از بازگشایی سینماها در تیرماه کدام‌یک از نهادها کمک کردند؟ چرا صدا و سیما و شهرداری  برخورد حداقلی با سینما می‌کنند؟ صداوسیما مدت زمانی است که اصلاً تیزر فیلم‌های سینمایی را پخش نمی‌کند، چرا؟ شهرداری نیز به قول خود برای بیلبورودهای اختصاصی فیلم‌های سینمایی اکران در سالن عمل نکرد؛ مجموعه این عوامل باعث شده است که سینمای ایران از نظر فروش دچار چنین وضعیت وخیمی شود. به نظر من صداوسیما گمان می‌کند که اگر کاری برای سینمای ایران نکند و این موجودیت فرو بپاشد  به مخاطبین خودش اضافه شده است. در حالی که اشتباه می‌کند.

 این مدیر سینمایی در ادامه با انتقاد از ستاد ملی کرونا گفت: ستاد ملی کرونا فقط زورش به مذهب و فرهنگ و هنر رسید. جاهایی که کمترین نقش را در میزان ابتلا داشتند بسته و محدود شدند و در عوض جلوی سفرهای غیر ضروری باز است و مدارس با آن وضعیت بازگشایی می‌شوند و... این وضعیت اساساً قابل تحلیل است؟

سؤال مشخص من این است که آیا الان سینماهای دنیا تعطیل‌اند؟ در اروپا وضعیت چگونه است؟  در حال حاضر فیلم جدید نولان با فروش بسیار خوبش سینماهای اروپا و بخشی از آمریکا را تکان داده است. ما چه می‌کنیم؟ موجودیتی که با همه اشکالات و معایبش سدی نیم‌بند در برابر کالاهای هنری خارجی بود را نابود می‌کنیم چیزی که حداقل بخشی از اوقات فراغت مردم را پر می‌کرد.

نوروزی خاطرنشان کرد که نتیجه این روند باعث شده است که شرکت‌های خارجی برای کار سینمایی در داخل کشور دندان تیز کنند؛ سینماهای ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال کارند اما از ترسیم همین نکته نیز تلویزیون غفلت و تبلیغ می‌کند که سینماها بسته‌اند و تیزر فیلم‌ها را پخش نمی‌کند. نتیجه اینکه مخاطب سینماها کاهش یافته است و برخی مجور به تعطیلی شده‌اند.  صداوسیما  لطمه بزرگی به نظام فرهنگی کشور می‌زند. شاید گفتن این جمله برای مدیران فرهنگی کشور بد نباشد که بدانیم در حال حاضر  چند کمپانی بزرگ خارجی در داخل کشور ما در حال فعالیت‌اند. چرا این اتفاق افتاده است؟

برای اینکه زمانی که اکران و وضعیت اقتصادی سینما  نامطلوب باشد به دنبال آن تولید نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در نتیجه با کند شدن چرخه تولید سینمایی کشور ممکن است این  کمپانی‌ها  اقدام به جذب هنرمندان  داخلی کنند و یا از این فرصت استفاده می‌کنند تا  در ایران به تولید فیلم‌‌ها و سریال‌های خود بپردازند. در حال حاضر نتفلیکس در  همه کشورهای دنیا و حتی منطقه کار می‌کند چرا فکر می‌کنیم که نمی‌تواند وارد کشور بشود و اینجا فیلم بسازد. این شیوه مدیریت فرهنگی توسط مسئولین کشور راه را برای نفوذ بیگانگان باز می‌کند.  

 وزارت ارشاد هم باید با توان وارد شود و فیلم‌های خوب را برای اکران دارد بیاورد. دولت هم باید حامی‌اش باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۰۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان