//
کدخبر: ۲۵۱۲۱۶ //

پیش‌بینی چند سناریو برای اکران پس از کرونا

رییس شورای عالی اکران با بیان اینکه ترکیب هفت فیلمی که برای اکران نوروز انتخاب شده‌ بودند، پس از بازگشایی سینماها در شورا بررسی می‌شود و تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد، گفت: برای هر زمانی که از سرگیری فعالیت سینماها مانعی نداشته باشد چند سناریو درنظر گرفته‌ شده است.

پیش‌بینی چند سناریو برای اکران پس از کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد مهدی طباطبایی‌نژاد درباره این که آیا تصمیمی برای اکران فیلم‌ها پس از باز شدن سینماها گرفته شده است یا خیر؟ بیان کرد: طبیعتا سال آینده با یک شکل و رویکرد جدید وارد بحث اکران سینما خواهیم شد و طبیعی است که نمی‌گذاریم حقی از کسی ضایع شود حتی از فیلم هایی که پیش از تعطیلی سینماها در حال اکران بودند.

او افزود:‌ البته ناچاریم یکسری حمایت‌های جانبی هم انجام دهیم مثلا پیشنهاد می‌دهیم تا برخی فیلم‌های در صف اکران به شیوه‌های تازه نمایش فکر کنند چون ممکن است از این طریق از صف اکران خارج شوند و زودتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرند. این را هم اشاره کنم که اگر این اتفاق برای فیلم‌هایی رخ داد، ما بسته‌های پیشنهادی و حمایتی نیز برای آن‌ها خواهیم داشت یعنی شاید درصدی از قرارداد پخش نمایش خانگی‌شان را به عنوان حمایت در نظر بگیریم ولی این پیشنهاد و میزان حمایت باید دقیق‌تر بررسی شود و به تایید رییس سازمان سینمایی هم برسد، پس آنچه می‌گویم فعلا فقط در حد طرح مسئله است؛ در واقع حرفم این است که بعضی فیلم‌ها می‌توانند با ارائه با برخی حمایت از طرف ما به دنبال رایت‌های دیگر نمایشی خود باشند و در صف اکران نمانند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد:‌ با شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، برنامه اکران سال آینده برای خیلی از فیلم‌ها دشوارتر خواهد بود و طبیعتاً احتمال اینکه شرایط اکران جدید باشد هم وجود دارد.

طباطبایی‌نژاد درباره اینکه آیا از الان چند برنامه و مسیر مختلف بر اساس زمان‌های متفاوت بازگشایی سینماها پیش‌بینی شده است؟ گفت:‌ به طور قطعی تصمیم جدی گرفته نشده ولی دست‌کم خود من در مقام و مسئولیتی که دارم هم برای ۱۵ فروردین، هم برای ۱۵ اردیبهشت و حتی برای بعد از آن به راه‌هایی فکر کرده‌ام؛  حتی این را هم تصور شدم که شرایط فعلی تا پایان خرداد ادامه داشته باشد. بنابراین به این فکر کردم که شاید اکران اول سال ۹۹  اساساً با اکران عید فطر آغاز شود یعنی سعی شده همه احتمال‌ها درنظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: ما باید به این هم فکر کنیم که پس از بازگشایی سینماها شرایط اینطور نیست که سالن‌ها بلافاصله با استقبال مردم مواجه شوند و همین برای ما یک بحران است. با فرض بر اینکه در خرداد ماه جامعه، کرونا را شکست داده باشد، باید به این فکر کنیم که لازم است از لحظه بازگشایی سینماها  زمانی بگذرد تا اطمینان به جامعه برگردد و سینماها رونق پیدا کنند. این فاصله زمانی را باید با یک برنامه‌ریزی درست پر کرد و رایزنی‌هایی در حال انجام است تا تبلیغات تلویزیون کمک کند.

او در پاسخ به اینکه آیا می‌توان اکران هفت فیلمی را که به عنوان اکران نوروزی برگزیده شده بودند، در شرایط فعلی کأن‌لم یکن تلقی کرد؟ گفت: احتمال دارد که این اتفاق بیفتد و با تغییراتی به یک تصمیم جدید برسیم، چون تصمیم قبلی در شرایط دیگری بود و بر اساس قرعه و با درنظرگیری اولویت‌هایی هفت فیلم انتخاب شدند، اما الان شرایط تغییر کرده و در شرایط جدید سناریوی تازه‌ای باید داشته باشیم.

رییس شورای عالی اکران با اشاره به برخی اشکال‌ها در اکران سال ۹۸ بیان کرد: در سالی که گذشت، در مقاطعی تعداد فیلم‌های پرفروش با هم زیاد بود و در مقاطعی از سال هیچ فیلم پرفروشی نداشتیم و دستمان خالی بود که سبب شد سینما و سینمادار متضرر شود تا جایی که هزینه‌ کردن برای سینماداران اصلا به صرفه نبود. این‌ها بخشی از اشکالاتی است که به مجموعه ما و شورای صنفی نمایش وارد بود و باید بهتر مدیریت شوند. ما برای سال ۹۹ با یک اکران مدیریت شده مواجه خواهیم بود که چه قرعه‌کشی برای انتخاب فیلم‌ها اتفاق بیفتد و چه اتفاق نیفتد، سعی می‌کنیم به لحاظ توزیع و توزین آثار برای میزان فروش و استقبال و توجه به ژانر مدیریت لازم صورت گیرد و اجازه نخواهیم داد یک دفعه و همزمان چند فیلم پرفروش با هم اکران شوند و در یک موقعیت دیگر از سال دستمان خالی باشد.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به اینکه جلسه کارگروه سینما برای مقابله با کرونا باز هم برگزار خواهد شد، گفت: فعلا تصمیم بر این شده که خیلی فوری به هر پرده از سینماهای بخش خصوصی ۱۰ میلیون تومان داده شود که این رقم برای خرج‌های ضروری و فوری از جمله پرداحت حقوق است چون اگر الان بخواهیم درباره خسارت‌ها بحث کنیم باید ببینیم آیا از عهده ما بر می‌آید یا خیر، ضمن اینکه اتفاقی که پیش آمده به کلیه اصناف و مشاغل کشور آسیب زده و بر آن‌ها اثرگذار بوده است. ما هر حمایتی که در نظر می‌گیریم نه تنها نباید مستقل از میزان حمایت دولت باشد بلکه باید توجه کنیم که قابل تعمیم دادن به بخش‌های مختلف وزارت ارشاد یعنی هنرهای نمایشی، موسیقی و کتاب هم باشد و نمی‌توانیم مجزا از بقیه مجموعه‌ها در وزارتخانه تصمیم بگیریم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۱۲۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان