//
کدخبر: ۲۴۳۸۳۹ //

تیتراژی که حاشیه ساز شد

تعدادی از هنرمندان اصفهان، نسبت به حذف نام و تغییر عنوان عوامل در تیتراژِ یکی از فیلم‌هایی که در بخش جنبی دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان اکران شد، اعتراض کردند.

تیتراژی که حاشیه ساز شد
به گزارش فرتاک نیوز،

هم‌زمان با سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تهران، اصفهان نیز میزبان دهمین جشنواره فیلم فجر بود و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در بخش جنبی این جشنواره، تعدادی از تولیدات فیلم‌سازان اصفهان نیز اکران شد. سوای بحث‌هایی که پیرامون تله یا سینمایی بودنِ فیلم‌های اکران شده در این بخش مطرح بود، حذف و تغییر نام عوامل یک فیلم در تیتراژ نیز موجب اعتراض برخی از هنرمندان شد.

نجمه بقولی، که در فیلم «سلیم» به‌عنوان منشی صحنه حضورداشته و نامش از تیتراژ این فیلم حذف‌شده، به خبرنگار می‌گوید: پاییز سال ۱۳۹۷ برای همکاری با فیلم «سلیم» با بنده صحبت شد و در فصل زمستان حدود ۳۵ روز سر کار مشغول ضبط بودیم، اما سه یا چهار روز به پایان مراحل ضبط مانده بود که کار به بعد از عید موکول شد و دو بار تاریخِ ادامه ضبط تغییر پیدا کرد.

او ادامه می‌دهد: در تاریخی که برای بار سوم تعیین شد، من نمی‌توانستم حضور داشته باشم چون با یک پروژه دیگر قرارداد بسته بودم، بنابراین با مدیر تولید صحبت کردم و گفتم فرد دیگری به‌جای من این چند روز منشی صحنه باشد. ایشان هم گفت که مسئله‌ای نیست تا اینکه فیلم در جشنواره فجر اکران شد و متوجه شدم که اسم «فاطمه شایسته» به‌عنوان منشی صحنه در تیتراژ آمده است.

بقولی تصریح می‌کند که با کمی دردسر، حق‌الزحمه خود را برای همکاری با فیلم «سلیم» دریافت کرده، اما انتظار نداشته که نامش از تیتراژ فیلم حذف شود.

علی حسین زاده، دیگر هنرمندی است که با گروه تولید فیلم «سلیم» همکاری داشته و اعتراض خود را نسبت به تغییر عنوانش در تیتراژ برای ایسنا چنین شرح می‌دهد: زمانی که بنده به‌عنوان فیلم‌بردار برای فیلم «سلیم» انتخاب شدم، این فیلم پروانه ویدئویی داشت و من نیز با همین عنوان با آن‌ها همکاری کردم، اما وقتی تیتراژ فیلم «سلیم» را در جشنواره فجر دیدم متوجه شدم که نام غلامرضا آزادی به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری و نام من به‌عنوان فیلم‌بردار درج‌شده است. با آقای آزادی دراین‌باره صحبت کردم و او حتی کارگردان «سلیم» را هم نمی‌شناخت چه برسد به اینکه با او همکاری کرده باشد!  گویا انتخاب اسم برای تیتراژ به سلیقه کارگردان بوده و هر اسمی را که می‌خواسته درج می‌کرده است.

وی ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم علت درج نام آقای آزادی به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری این است که کارگردان «سلیم» قصد داشته برای فیلم خود پروانه سینمایی بگیرد و چون شرط گرفتن این پروانه، داشتن کارت عضویت در انجمن فیلم بلند خانه سینما توسط مدیر فیلم‌برداری است، اسم آقای آزادی را در تیتراژ آورده‌اند.

حسین زاده تشریح می‌کند: یکی از شرط‌های گرفتن پروانه سینمایی این است که فیلم‌بردار، عضو انجمن فیلم‌برداران فیلم بلند خانه سینما باشد و اگر فردی مثل من عضو این انجمن نباشد باید درخواست او توسط یکی از اعضای این انجمن تائید شود؛ البته در این صورت نباید اسم آن فردِ تائید کننده به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری در تیتراژ درج شود بلکه این عنوان به همان فرد تائید شده اختصاص پیدا می‌کند که در فیلم «سلیم» این اتفاق نیفتاده و نام بنده به‌عنوان فیلم‌بردار و نه مدیر فیلم‌برداری درج‌شده است.

این هنرمند یادآور می‌شود: آن‌ها با پروانه ویدئویی کار را شروع کردند و اگر حس می‌کنند که مرا اشتباه انتخاب کرده‌اند، باید همان زمان نسبت به تغییر فیلم‌بردار اقدام می‌کردند نه اینکه بعد از انجام کار نام شخص محترمی که از فیلم بی‌خبر بوده به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری در تیتراژ بزنند.

حسین زاده می‌گوید که به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان دربارۀ این ماجرا شکایت کرده و این شکایت را از طریق خانه سینما نیز دنبال می‌کند.

ماجرای حذف نام کارنگ کرباسی اما با دو مورد نخست تفاوت دارد. کرباسی در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار می‌کند: کارگردان فیلم «سلیم» به همراه تهیه‌کننده از بنده درخواست کردند که کار آهنگسازی این فیلم را انجام بدهم. به‌واسطه آشنایی با تهیه‌کننده پذیرفتم، فیلم‌نامه را دو سه بار خواندم، چند جلسه گذاشتیم و بالاخره  پس از یکی دو ماه کار مداوم، تم و ملودی و ریتم را ساختم. یک روز هم سر ضبط فیلم به ورزنه رفتم و آنجا پرفورمنسی روی آهنگ من اجرا شد.

او ادامه می‌دهد: آن‌ها از کار راضی بودند و کارگردان پنج ساز را نام برد که از آن استفاده کنم. همان جلسه اول هم اعلام کرد که مسائل مالی را با تهیه‌کننده باید در میان بگذاریم اما در جلسات بعدی اجازه نداد که بنده با تهیه‌کننده به توافق برسم و قیمت کمی را اعلام کرد که نپذیرفتم و متوجه شدم که با آهنگساز دیگری وارد صحبت شده‌اند و به توافق رسیده‌اند. با کارگردان تماس گرفتم و پرسیدم چرا مرا کنار گذاشته و مگر آهنگ‌های من ایرادی داشته است؟ به او گفتم تو گفتی که با تهیه‌کننده بر سر قیمت صحبت کنیم اما خودت قیمت تعیین کردی که بلافاصله واکنش نشان داد و گفت «تو» نه، «شما» و بعد هم تلفن را قطع و مرا بلاک کرد!

کرباسی خاطرنشان می‌کند: بنده با تهیه‌کننده صحبت کردم و گفتم به خاطر این‌همه وقتی‌که صرف کرده‌ام باید به من خسارت بدهید. ایشان پذیرفت اما خسارتی پرداخت نکرد.

 این آهنگساز توضیح می‌دهد: چند شب پیش که برای تماشای یک فیلم به جشنواره فجر رفته بودم صدای آهنگ خودم را از یکی از سالن‌ها شنیدم و متوجه شدم که کارگردان «سلیم» بدون اجازه از اثر من در فیلمش استفاده کرده است.  طبق ماده ۳۰ قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن‌ها اجازه این کار را نداشتند و بنده به اداره ارشاد اصفهان شکایت کردم تا جلوی اکران این فیلم در بخش جنبی دهمین جشنواره فیلم فجر گرفته شود. مدیر اجرایی جشنواره هم گفتند که موضوع را بعد از جشنواره پیگیری می‌کنیم اما این درست نیست که فردی با خیال راحت تخلف کند و فیلمش هم پخش شود.

او می‌افزاید: باز هم پیگیری کردم و مستندات را به اداره کل ارائه کردم اما گفتند کافی نیست، گفتم کافی‌تر از اینکه از پخش آهنگم حین اکران فیلم مدرک دارم و اظهار تعجب کردند؛ گویا مستندات را کامل ندیده بودند. به‌هرحال جلسۀ اداره کل ارشاد بعد از جشنواره فجر برگزار می‌شود اما بنده از طریق خانه سینمای تهران نیز قضیه را پیگیری می‌کنم.

کرباسی تأکید می‌کند: اصلاً و به‌هیچ‌عنوان قصد ندارم که نام من در تیتراژ این فیلم بیاید چون آهنگساز فیلم کس دیگری است اما به این خاطر که بدون اجازه از اثرم استفاده کرده‌اند و حق‌الزحمه و خسارت را پرداخت نکرده‌اند باید جوابگو باشند.

واکنش وحید پاکزاد، کارگردان فیلم «سلیم» به این اظهارات چنین است: برای جامعه هنری اصفهان متأسفم. عده‌ای روی خودشان اسم هنرمند را می‌گذارند که سوادشان در حد سرچ گوگل است و هیچ مطالعه دیداری و شنیداری ندارند.

او ادامه می‌دهد: امان از وقتی‌که جامعه دچار بی‌سوادی و خالی از خرد و اندیشه شود و امان از وقتی‌که آماتور را وارد کار کنی. من این اشتباه را کردم و تاوان اشتباه شخصی‌ام را می‌دهم.  وقتی از چند آدم جوان که ظرفیتی ندارند استفاده کنیم حاصل کار همین می‌شود. بعضی وقت‌ها برخی خرد دارند اما دچار توهم و آلزایمر خودخواسته می‌شوند.

کارگردان فیلم سلیم در پاسخ به اظهارات علی حسین زاده می‌گوید: آقای حسین زاده خوب می‌داند کسی که نامش به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری در تیتراژ می‌آید باید یا عضو انجمن فیلم‌برداران فیلم بلند خانه سینما باشد یا سنی بالای ۲۵ سال داشته و سه دستیاری فیلم بلند در کارنامه‌اش داشته باشد؛ درحالی‌که ایشان اولین تجربه فیلم بلندشان را کنار ما داشتند و خودشان هم شاهدند که چقدر تلاش کردیم و مدارکشان را به تهران فرستادیم اما قبول نکردند و گفتند سابقه فیلم بلند ندارد، بنابراین نباید نامش به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری درج شود. حالا ایشان به خاطر بی‌اطلاعی دارد به برخی مسائل دامن می‌زند.

پاکزاد تأکید می‌کند: هر کس هر جا در لوای قانون اعتراض کند مشکلی ندارد، به‌صورت مکتوب درخواستش را بدهد تا به آن رسیدگی شود اما نباید با چند بچۀ ۲۰ تا ۲۴ سالۀ دیگر همراه شود و علیه بنده در شبکه‌های اجتماعی مطلب بنویسد. این به آبروی من ضربه نمی‌زند و ناشی از کم سنی این آقاست اما آن‌ها خودشان را کوچک کردند و باید به‌وقت خود جوابگوی این کارشان باشند.

کارگردان فیلم «سلیم» دربارۀ استفاده بی‌اجازه از آهنگ کارنگ کرباسی در فیلم خود اظهار می‌کند: من دراین‌باره حرفی ندارم. ایشان می‌تواند شکایت کند و آقای طباطبایی تهیه‌کننده این کار باید جوابگو باشد. من مسئول پاسخگویی نیستم.

او با اشاره به اظهارت نجمه بقولی و اعتراض به حذف نامش از تیتراژ نیز می‌گوید: نمی‌دانم این خانم از چه چیزی حرف می‌زند. اگر صحبتی دارد باید با خانواده‌اش بیاید. التماس‌های ایشان را برای اینکه سر کار ما بیایند فراموش نمی‌کنم. ایشان را در حدی نمی‌دانم که درباره‌شان حرف بزنم.

دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان ۲۱ بهمن‌ماه به پایان رسید و فیلم «سلیم» در بخش جنبی این جشنواره، چهار سانس اکران شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۳۸۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان