//
کدخبر: ۲۰۲۸۳۶ //
دکتر علیرضا شهرستانی در آیین نکوداشت «فرشید یوسفی»:

همه بایستی پاسدار هویت فرهنگی گهواره تمدن باشیم

امروز کرمانشاه را فقط با سنگ و رنگ و جذابیت‌ها و چشم‌اندازهای بی‌بدیل بصری، که نه، بلکه با نامدارانی می‌شناسند که سخن آنان، آیینه تمام نمای رنگارنگی طبیعت و استواری کوه‌های همیشه سر افراز آن می‌باشد. سرزمین کرمانشاه از آن سان گهواره تمدن نام یافت که فرهیختگان فرهمند آن در گذر سالیان توانستند هویت پاک و اصالت پیراسته مردمان این کهن بوم را در هندسه فرهنگی، علمی، دینی، اجتماعی و هنری به ایران و جهان عرضه نمایند.

همه بایستی پاسدار هویت فرهنگی گهواره تمدن باشیم
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر علیرضا شهرستانی مدیر دفتر ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در آیین نکوداشت فرشید یوسفی در تالار نهادکتابخانه‌های عمومی کتابخانه امیرکبیر اظهار داشت: قبل از هر سخن بایسته می‌دانم از تلاش‌های بی‌ریای استاد غلامرضا نوری‌علا صاحب‌امتیاز و مدیرمسوول نشریه وزین نقدحال که یک تنه این حرکت‌های ارزشمند فرهنگی را رقم زده‌اند سپاس‌مند باشم.

photo_2019-07-22_19-35-59

او با اشاره به اینکه استاد نوری‌علا تاکنون 81 برنامه فرهنگی را اعم از پاسداشت، گنگره شعر کرمانشاه‌شناسی و ... را برگزار کرده‌اند، افزود: حقیقتاً از سویدای ضمیر از وجود گرامیشان سپاسگزار هستیم و جای بسی خوشحالی و افتخار است که آسمان کرمانشاه با تلالو ستارگان پر فروغ خود بیش از گذشته غرق در نور، سرور، شور و لبخند است.

 مدیر دفتر ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: دیروز آیین گرامیداشت اساتید هم دیاری‌مان، دکتر میرجلال‌الدین کزازی، دکتر سلطانی و خانم مقصودی در کرمانشاه با حضور مردم فرهنگ پرور برگزار شد و امروز هم این مراسم باشکوه برای استاد فرشید یوسفی برپاست.

دکتر شهرستانی ادامه داد: سرزمین کرمانشاه از آن سان گهواره تمدن نام یافت که فرهیختگان فرهمند آن در گذر سالیان توانستند هویت پاک و اصالت پیراسته مردمان این کهن بوم را در هندسه فرهنگی، علمی، دینی، اجتماعی و هنری به ایران و جهان عرضه نمایند.

او افزود: سالیان گذشته بزرگانی چون رشید یاسمی، بهزاد، چرتو کرمانشاهی، تمکین کرمانشاهی، استاد کیوان سمیعی، استاد محمدرضافتاحی(تندر)، علی‌محمد افغانی، و ... که هر کدامشان سهم سترگی در عظمت کرمانشاه و کرمانشاهی داشتند.

مدیر دفتر ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: جای بسی نازش و افتخار است که امروز کرمانشاه را فقط با سنگ و رنگ و جذابیت‌ها و چشم‌اندازهای بی‌بدیل بصری، که نه، بلکه با نامدارانی می‌شناسند که سخن آنان، آیینه تمام نمای رنگارنگی طبیعت و استواری کوه‌های همیشه سر افراز آن می‌باشد.

دکتر شهرستانی ادامه داد: امروز سخن از استاد پاک نهاد و بی‌پیرایه‌ای است که از جنس همین مردم‌اند، با مردم آشنایی دارد، سخن مردم را می‌فهمد، با مردم زیسته است و با آن‌ها معاشرت دارد، با مردم خندیده و گریسته است، مهربانی که حاصل عمر گرانمایه او کتابخانه‌ای عظیم پر محتوی است که به عنوان محفلی برای طالبان علم و پژوهش و خصوصاً جوانان قرار گرفته است.

او افزود: امروز سخن از استاد فرشید یوسفی است، مردی که سخنش ورد زبان کسانی است که در برابر ناملایمات ایستادند. 

  من به زخم کسی نمک نزدم                                                            

 به کسی تا کنون کلک نزدم            

من همینم، همین که می‌بینی                                                      

هیچ بر چهره، صورتک نزدم

photo_2019-07-22_19-36-37

مدیر دفتر ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: چه سخت است از مردی سخن گفتن که واژگان مخملی اشعار او در تار و پود فکر و باور و کلام این مردم ریشه دوانده و مردم او را خوب می‌فهمند و این همه بزرگی، نه این است، جز این که او کنار مردم و با مردم است.

باعث اضطراب گل نشدم                                                            

سنگ بر پای شاپرک نزدم

دکتر شهرستانی ادامه داد: استاد فرشید یوسفی نه تنها سخنش او را از مردم دور نکرد، بلکه بخشی از هویت همین مردم شد، معلمی که سخنش بی‌ریاست، دلنشین است، صورتک ندارد، هویت آفرین است، پاکی و راستی را برجسته و پلشتی را حقیر می‌شمارد، هرچند از کسانی گلمند است اما هیچ‌گاه سعی نکرد مثل آن‌ها رفتار نماید.

من مسیح همیشه مصلوبم                                                         

 گر کتک خورده‌ام، کنک نزدم

پس چرا بر دلم نمک زده‌اند                                                 

من که بر زخم کس نمک نزدم

photo_2019-07-22_19-36-57

او افزود: در واکاوی 17 اثری که از استاد یوسفی تاکنون چاپ و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته، چند نکته بر جسته را می‌توان مورد مداقه قرار داد.

مدیر دفتر ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: نخست، اصالت سرزمین و این که اصولاً کرمانشاه را چگونه باید معرفی نمود تا حق این سرزمین کهن به خوبی ادا گردد.

شهرستانی ادامه داد: دوم، هویدا نمودن هویت مردم کرمانشاه، که منشوری از باورها، اعتقادات، روحیات، اصالت و پیشینه و غیره می‌باشد.

او افزود: سوم، تجزیه و تحلیل اشعار و نوشته‌های استاد یوسفی و خصوصاً کتاب‌های فاخری که در پس سالیان دراز و با سرمایه‌گذاری از بهترین دوران عمر جناب‌شان به زیور طبع آراسته است.

مدیر دفتر ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت:  این نوشته‌ها را می‌توان در سه قلمرو ادبی، زبانی و واژگانی ارزیابی نمود، بررسی هر کدام از این عناصر و تحلیل آن‌ها به خوبی شناخت استاد یوسفی را به ادبیات و سخن بزرگان گذشته آشکار کرده و در آفرینش آثار خود، زحمات فراوانی کشیده‌اند.

دکتر شهرستانی ادامه داد: همه ما باید پاسدار هویت فرهنگی گهواره تمدن باشیم و این گرانمایه هویت را از بن جان پاس داریم.

 او افزود: همچنان که امروز با سربلندی و افتخار نام بزرگان گذشته سرزمین خویش را بر زبان جاری می‌کنیم، آن چنان باشیم که آیندگان از ما حکایت کنند و در هر کجای این جهان پهناور باشند از ما به نیکی نام برند.

 

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۲۸۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان