//
کدخبر: ۱۹۷۴۰۴ //
دکترعلیرضا شهرستانی مسئول دفتر امام جمعه کرمانشاه:

آوازه استاد میرجلال‌الدین کزازی مرزهای گستره‌ی فرهیختگی را در نوردیده است

هر اندیشمند و هر ایرانی دارای دوستی میهن با خواندن نوشته‌های گران‌سنگ استاد کزازی به ایرانی بودن و پارسی زبان بودن خود از بن جان برخویشتن می‌بالد و می‌نازد.

آوازه استاد میرجلال‌الدین کزازی مرزهای گستره‌ی فرهیختگی را در نوردیده است

آیین افتتاحیه فرهنگسرای پروفسور میرجلال‌الدین کزازی استاد ادبیات پارسی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه و مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان، تعدادی از اساتید دانشگاه، مدیران کل ادارات، اعضای شورای شهر کرمانشاه، فرهیختگان، بزرگان ادب، هنرمندان، شاعران، خوشنویسان، مورخان، موسیقیدانان، و جمعی کثیری از مردم کرمانشاه به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در هتل پارسیان برگزار شد.

photo_2019-06-27_14-51-53

دکترعلیرضا شهرستانی مسئول دفتر آیت‌الله علما نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمانشاه در این آئین گفت: به نام خداوند جان و خرد. پارسایان بخرد، اندیشه ورزان گرامی، آقایان و خانم‌ها، درودتان باد.

او افزود: ببینید ارجمندی سخن را چه اندازه بلندای جایگاه است که در نًبی، این سروش‌ستان خرد خداوند جان آفرین می‌فرمایند:"خلق‌الاانسان علمه‌البیان " خداوند بعداز نعمت خلقت که بالاترین نعمت خداوند ارزانی داشت نعمت بیان است. خداوند اول انسان را آفرید و به او بیان آموخت.

مسئول دفتر امام جمعه کرمانشاه با بیان این بیت شعر گفت: جنبش اول که قلم بر گرفت، حرف نخستین ز سخن در گرفت .

دکتر شهرستانی ادامه داد: آری سخن بدون سخنور نه شدنی است و نه ماندنی!

او افزود: سخنوری از روزی‌های گرانسنگ است که سخن‌آفرین آن را در آغاز فهرست بهره‌های بخشیده‌اش به آدمی  یادآور می‌گردد.

مسئول دفتر امام جمعه کرمانشاه با بیان این که بزرگداشت سخنوران آنهم سخنوری که نمونه‌ای نو درانداخته  نه در توان این قلم باریک و نه این بیان تاریک است، گفت: "شناسنده باید روشنتر از شناسانده باشد.  " ما چه باشیم در وصف  استاد کزازی سخن بگویم.

دکتر شهرستانی ادامه داد: بدون هرگونه خوش‌گویی و چرب‌زبانی "که نه ما راست پیشه و نه او راست پسند ".

او افزود: آوازه استاد فرهیخته، فرمانروای آیین شکوه، میرجلال‌الدین کزازی مرزهای گستره‌ی فرهیختگی را در نوردیده است وچنان بر زبر فراخنای اوج به ستواری بیستون ایستاده، که تلاش در نگریستنش، کلاه از سر کودک عقل می‌اندازد .

photo_2019-06-27_14-51-52 (2)

مسئول دفتر امام جمعه کرمانشاه گفت: استاد فرخ پی، بزرگ مردی که اندیشه‌ی آگاهی بخش او پهنای ایران را سپری نموده و امروزهر فرهیخته‌ای در گستره گیتی که اندک آشنایی با زبان پارسی دارد، آفرین‌گوی سخن سخته و نوشته‌های رازناک جناب‌شان می‌باشد.

دکتر شهرستانی ادامه داد:  جای بسی خوشبختی و سربلندی است که نام و آوازه استاد کزازی بزرگ، نخستین بار از سرزمین سنگ و دنگ و رنگ کرمانشاهان دیرپای به گوش ایرانیان و جهانیان رسید.

 او افزود: چه این که کنکاش ژرف و دانش‌بنیان او برای پیدایی و شناساندن واژگان گمگشته پارسی که در پس سالیان دراز در لایه‌های مه‌آلود زبان‌های دیگر می‌رفت که به دست فراموشی سپرده شود، ارزش صدها بار آفرین گفتن دارد و باید در وصف استاد کزازی برگزاری کنکره‌ها و نشست‌های بین‌المللی برگزار شود.

مسئول دفتر امام جمعه کرمانشاه گفت: آشنایی کامل استاد به برخی زبان‌های دیگر کشورها موجب گشت واژگان زیبا و استوار و کهن پارسی از پس غبار زمان پیدا شده و خورشید وش پهنه‌ی ادبیات جهانی را با سنگینی و مینو سرشتی خود همراه نماید.

 دکتر شهرستانی ادامه داد: هر اندیشمند و هر ایرانی دارای دوستی میهن با خواندن نوشته‌های گران‌سنگ استاد کزازی به ایرانی بودن و پارسی زبان بودن خود از بن جان برخویشتن می‌بالد و می‌نازد.

photo_2019-06-27_14-51-52 (3)

او افزود: استاد میرجلال‌الدین کزازی دارای سرزمین سخن و فشرده فردوسی و خاقانی است، پس همه مهمان اوییم نه میزبانش، بیشتر از این درد سرتان نمی‌دهم و از زبان شما خوبان می‌گویم :

حد ما نیست که پیش تو بگوییم سخن

هم تو با ما سخنی‌گوی که ما گوش کنیم

مسئول دفتر امام جمعه کرمانشاه گفت: باشد که در برگزاری این آیین مینویی به همین سال بسنده ننموده و در روزگار آینده و سالیان پیش‌روی، چندین و چند بار بتوانیم آفرین‌گوی تلاش‌ها و کوشش‌های جناب‌شان باشیم.

دکتر شهرستانی با اعلام حمایت آیت‌الله علما از برنامه‌های فرهنگی و بزرگداشت‌هاو نکوداشت‌های برای بزرگان و فرهیختگان کرمانشاهی در پایان از تمام کسانی که در برگزاری این آیین، یاری‌گر یکدیگر بودند سپاس‌گزاریم، خصوصاً از شهردار، مسئول کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمانشاه، رئیس محترم فرهنگی، هنری و ورزشی  شهرداری کرمانشاه، حوزه هنری کرمانشاه و سایر مسئولین و خدمتگزاران عرصه فرهنگی استان کرمانشاه، هرچند می‌دانیم و نیک باور داریم ارزش استاد را باید بارها و بارها در فرهنگ کرمانشاه برای همیشه به بزرگی نگاه داشت.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۷۴۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان