//
کدخبر: ۱۹۸۹۸۵ //

حدادعادل: عشقم زبان فارسی است/ از زیست‌بوم فرهنگی حفاظت کنیم

غلامعلی حدادعادل با بیان اینکه عشقم زبان فارسی است، گفت: معتقدم همانگونه که زیست بوم طبیعی داریم و باید از آن حفاظت کنیم، زیست بوم فرهنگی داریم که باید مراقبش باشیم.

حدادعادل: عشقم زبان فارسی است/ از زیست‌بوم فرهنگی حفاظت کنیم
به گزارش فرتاک نیوز،

مراسم تقدیر از غلامعلی حدادعادل عضو پیشکسوت انجمن قلم ایران عصر امروز در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد.

براساس این گزارش، حدادعادل در این مراسم گفت: من از روز اولی که انجمن قلم ایران تأسیس شد عضو آن بودم و در سال‌های اخیر یک مسئولیت و سمتی هم در هیأت مدیره به بنده واگذار شد. اما هیچگاه به ذهنم خطور نمی‌کرد که یک نوبتی در این بزرگداشت‌های سالانه نامی از بنده برده شود. نه تصور کرده بودم، نه تصدیق. حدود دو ماه پیش خانم راضیه تجار با بنده تماس گرفتند و از مصوبه هیأت مدیره انجمن قلم برای این تجلیل خبر دادند.

وی گفت: خواهش کردم من را معرفی نکنند اما انجمن قبول نکرد و مراسم امروز بدین منظور برگزار شد.

حدادعادل افزود: یادم هست ۱۰ ساله بودم و کنار دست پدر می‌نشستم و ایشان با صدای خوشی که داشت ترجیح‌بندهای هاتف اصفهانی را می‌خواهند و با خواندن آن الفاظ در لوح وجودم نقش می‌بست.

وی ادامه داد: همسرم نزدیک ۵۰ سال است در توفیقاتم در حوزه فرهنگی با بنده سهیم هستند. 

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به زبان فارسی و ارج نهادن به این زبان گفت: کار اصلی من فلسفه است من هیچگاه در دانشگاه معلم رسمی زبان فارسی نبودم اماعشقم زبان فارسی است و معتقدم  همانگونه که زیست‌بوم طبیعی داریم که باید آن را حفظ کنیم زیست‌بوم فرهنگی دارم که باید از آن مراقبت شود که یکی از آنها دین و دیگری زبان است.

به گفته حدادعادل زبان فارسی زبان دوم عالم اسلام است و اگر زبان‌مان را از دست دهیم هویت‌مان از دست می‌رود. در طول تاریخ زبان‌های قومی متعددی بوده و هنوز هم هست. کسی نمی‌تواند با زبان‌های قومی ما عناد داشته باشد.

به گفته وی، در طول تاریخ اما ایرانی‌ها همه با وجود اختلاف‌زبان‌های قومی به یک زبان علم و ادب را مبادله می‌کردند و آن زبان، زبان فارسی است.

رئیس فرهنگستان و ادب فارسی تصریح کرد: خدا را شاکرم به برکت انقلاب اسلامی در دو مؤسسه در خدمت زبان و ادب فارسی بودم و هستم. اول فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دوم بنیاد سعدی؛ در بنیاد سعدی چشم به فراتر از مرزهای ایران داریم اما در فرهنگستان به داخل کشور نگاه داریم وظیفه ما است تا جایی که می‌توانیم این چراغ را روشن نگه داریم.

وی افزود: ۲۵ سال است مدیر گروه واژه‌گزینی فرهنگستان هستم. هر هفته در شورا به صرف وقت می‌پردازیم چرا که باورم این است زبان فارسی به لحاظ ساختار و توانایی‌ها کمتر از زبان انگلیسی نیست به شرط اینکه امکانات این زبان را مورد استفاده قرار دهیم.

حدادعادل خاطرنشان کرد: خدمت به کشور مستلزم اعمال مدیریت است. یک مدیر لایق می‌تواند کار ۱۰۰ دانشمند را جلوه دهد. ما به همان اندازه که به دانشمندان تراز اول در عرصه فرهنگ و علم و ادب احتیاج داریم به مدیران فرهنگی نیز نیازمندیم. چه بسا مدیرانی که می‌توانند دانشمندان را به اوج برسانند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: آگاهانه طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی با درک چنین واقعیتی وقت و عمرم خودم را چه در فرهنگستان و چه در بنیاد سعدی و چه در دایرةالمعارف اسلامی صرف کردم می‌توانستم کناره بگیریم و تنها تألیف کینم اما این خدمت را برای کشور واجب می‌دانم زیرا مهم این است ایران بماند نه نام ما در تاریخ و این مستلزم آن است که ما زمینه را در رشد و پرورش نسل آینده همواره کنیم. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۸۹۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان