//
کدخبر: ۱۷۵۷۹۴ //

هنرمندان با سیل همراه شدند

هنرمندان از تاثیرگذارترین اقشار یک جامعه هستند که می‌توانند موجی از همراهی را برای شرایط بحرانی کشور فراهم کنند. با این حال همواره این نگرانی هم وجود دارد که هرگونه واکنشی از سوی آنها، صرفا وجه خودنمایی نگیرد و در نهایت هدف، تسریع کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان و مطالبه‌گری از مسوولان باشد.

هنرمندان با سیل همراه شدند
به گزارش فرتاک نیوز،

در پی وقوع سیل در مناطق مختلف کشور مانند گلستان شیراز، لرستان و … بسیاری از هنرمندان به طرق مختلف در صفحه‌های مجازی خود هشدارهایی را برای مواجهه با این بلای طبیعی به اشتراک گذاشته‌اند و با سیل زدگان و حادثه دیدگان ابراز همدردی کردند.

در مطالب ارسالی توسط هنرمندان همچنین بر این نکته تاکید شده است که مردم کمک‌های خود را از طریق جمعیت هلال احمر به نیازمندان برسانند و به افراد ناشناس اعتماد نکنند؛ در عین حال با توجه به آنکه حضور افراد غیرمتخصص می‌تواند باعث کند شدن روند کمک‌رسانی شود، از مردم خواسته شده از حضور در منطقه‌های آسیب دیده اجتناب کنند.

وقوع سیل با روزهای آغازین سال نو همراه شد و مشغولیت‌های مردم و حتی اهالی رسانه، باعث شد آنطور که باید و شاید از همان ابتدا خبر این فاجعه از گستردگی لازم برخوردار نباشد. اما با مرور زمان و سرایت سیل به دیگر استان‌های کشور و خصوصاً شیراز و لرستان عمق فاجعه بیشتر احساس شد؛ ضمن اینکه هنوز بسیاری از استان‌ها در وضعیت هشدار قرار دارند و احتمال تلفات بیشتر هم وجود دارد.

در یادداشتی که محمد فاضلی، جامعه‌شناس و از اعضای هیأت علمی جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی در بخشی از مطلب خود در کانال تلگرامی‌اش نوشته است، یادآور شده که ما ایرانیان باید به یاد داشته باشیم که اگرچه در کشوری زندگی می‌کنیم که کثیری از انواع حوادث طبیعی (نظیر زلزله، سیل، رانش زمین، و …) در آن رخ می‌دهد، اما هرگز به اندازه کافی از سوی نظام حکمرانی، سمن‌ها، دانشگاه‌ها و مردم برای آگاه‌سازی، مقاوم‌سازی، ارتقای تاب‌آوری و همه دیگر ملزومات کم‌تلفات‌تر و کم‌خسارت کردن این حوادث وقت و منابع کافی صرف نشده است. دانش بسیاری درباره سیل وجود دارد که باید به مردم منتقل شود و مسئولین بدانند. اطلاع‌رسانی را به حداکثر برسانیم. نیمی از ایرانیان از شبکه تلگرام استفاده می‌کنند. این شبکه را در خدمت اطلاع‌رسانی سیل قرار دهیم.

بر این اساس حضور و همراهی هنرمندانی که دنبال‌کننده بسیاری در فضاهای مجازی دارند می‌تواند تأثیر بسیاری بر عملکرد و تسریع کمک رسانی برای مردم آسیب دیده داشته باشد. آنها با توجه به نفوذشان در اذهان عمومی می‌توانند با انتشار پیام‌هایی ضمن اطلاع رسانی از نحوه مقابله با این بلایا از وقوع آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنند.

با این حال به نظر می‌رسد جای خالی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی توسط هنرمندان حس می‌شود و اغلب آنها تنها به انتشار پیام‌هایی انتقادی به عملکرد مسئولین و یا همدردی با سیل‌زدگان بسنده کرده‌اند.

در ادامه مروری داشته بر پیام‌هایی که در این چند روز توسط هنرمندان و چهره‌های فرهنگی در واکنش به فاجعه سیل در کشور منتشر شده است:

هدیه تهرانی _بازیگر سینما_ که برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در گلستان حضور دارد با راه‌اندازی کمپین #من_گلستانم به لزوم توجه به وضعیت سیل‌زدگان بعد از فرونشست آب اشاره کرده و در صفحه شخصی خود نوشته است: از آنجایی که خودم شخصاً در گرگان مستقر هستم و امکان دسترسی و حضور مکرر در مناطق سیل‌زده را دارم، به همراه تعدادی از دوستان در حال ایجاد کمپینی برای کمک به هموطنان آسیب دیده ناشی از این حادثه هستیم، چرا که پس از فرونشست آب، گل و لای و رسوبات باقی می‌ماند و خانواده‌های خسارت دیده و مستأصل که نیاز به توجه و کمک جدی برای بازسازی زندگی خود دارند. بنابراین تمرکز کمک‌های کمپین مورد نظر بر همراهی و همیاری با این خانواده‌هاست تا پس از فروکش کردن هیجانات رسانه‌ای، در گذشت ایام به فراموشی سپرده نشوند.

او همچنین از مردم خواست تا کمک‌های غیرنقدی خود مانند آب آشامیدنی، سِت بهداشتی بانوان و نوزادان، کنسرو- خوراکی، مواد شوینده، ظروف یک بار مصرف و لباس گرم و پتو را به مرکز جمعیت هلال احمر گرگان؛ واقع در کمربندی روبروی میدان بار تحویل دهید.

امیرمهدی ژوله - طنزپرداز - نیز در یکی از پست‌های اینستاگرامی خود از مردم خواسته تا از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده اطلاعاتی شامل بود و یا نبود کمک‌ها، حضور مسئولین، هلال احمر، مدیریت بحران و … برایش بنویسند.

او همچنین از مردم خواسته است تا به دلیل نداشتن تخصص به آن مناطق نروند تا اخلالی در روند امدادرسانی صورت نگیرد و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را توسط هلال‌احمر به دست سیل‌زدگان برسانند.

هادی حجازی‌فر، بازیگر هم با انتقاد از شیوه مدیریتی مسئولان برای هشدار به مردم و رسیدگی به سیل‌زدگان، در بخشی از مطلب خود در اینستاگرام نوشت: هشدار کافی نیست. به والله کافی نیست. به گفته خودتون اینجا مسیر اصلی ِخروجیِ شیراز به سمت اصفهان هست. هی میگید هشدار دادیم، شما که احتمال خطر میدادین چرا جاده رو نبستید؟ بلی سیل همه جای دنیا هست و تلفات هم داره اما آخه در مسیرهای اصلی؟ نمیدونم. خدا صبر بده به خانواده‌های قربانیان. به مسافرانی که با هزار مشکلات و به امید بهتر شدن حالشون سمت شیراز اومدن و در یک اتفاق قابل پیشگیری جانشون رو از دست دادند. امیدوارم دادستان‌های محترم که معمولاً باید حافظ جان و مال مردم باشند در این دست مسائل هم حضور فعال داشته باشند و وکیل مدافع مردم و حق الناس باشند. کلافه و خسته شدیم به خدا، اما #نباید_عادت_کنیم

پریناز ایزدیار هم از شیوه مدیرت بحران و حضور نداشتن مسئولین استانی در زمان حادثه انتقاد کرد و به کمپین #من_گلستانم پیوسته است.

شهاب حسینی نیز با حادثه‌دیدگان این بلای طبیعی ابزار همدردی کرده و از خدا طلب یاری کرد و نوشت: باز هم بلا. باز هم امتحانی دشوار. آیا حکمت آن را می‌دانیم؟ نمی‌دانم. تنها اندوه و درد دل را می‌دانم. این بار برای هموطنان گلستانی‌ام که آغاز سال نو، اینچنین برایشان رقم خورد. خدایا مردمم پناهی جز تو ندارند. یاری‌شان کن که تنها یاورشان تویی.

در فضای مجازی عکسی از عادل فردوسی‌پور نیز منتشر شده که نشان می‌دهد که او نیز در جمع مردم سیل‌زده گلستان حضور پیدا کرده است.

علی زند وکیلی که خود از هنرمندان شیرازی است در آخرین پست اینستاگرامی خود فیلمی را از سیل در دروازه قرآن شیراز منتشر کرده و ضمن درخواست از مسئولین برای رسیدگی به اوضاع این منطقه با سیل‌زدگان مناطق مختلف ابراز همدردی کرده است.

پرویز پرستویی - بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون - از روزهای ابتدایی وقوع سیل در استان‌های شمالی در صفحه شخصی خود به این اتفاق واکنش نشان داده و در اینستاگرام نوشت: متأسفانه در آستانه سال نو تعداد زیادی از هموطنان ما در استان‌های شمالی کشور به ویژه مازندران و گلستان دچار سیل و آب‌گرفتگی شدند. اخبار رسیده حاکی از شرایط سخت و بحرانی تعدادی از سیل‌زده‌ها دارند. امیدوارم مسئولین با اخذ تدابیر لازم به سرعت به کمک هموطنان سیل‌زده بروند و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنند.

او همچنین به همراهی نهادهایی مانند هلال احمر در نوشته‌های خود اشاره کرده است و از جمله هنرمندانی است که به کمپین #من_گلستانم که هدیه تهرانی آغازگر آن بوده پیوسته است.

رضا کیانیان در صفحه اینستاگرام خود ضمن اشاره به این‌که مردم می‌توانند کمک‌های غیرنقدی و نقدی خود را از طریق جمعیت هلال احمر که در استان‌های سیل‌زده حضور دارند به سیل‌زدگان برسانند، نوشته است: مردم زیر آب در روز جهانی آب؛ دوم فروردین ماه روز جهانی آب بود، روزی که اهمیت آب را به جهان یادآوری می‌کند. اما در کشور ما در همین روز کشاورزانی از کمبود آب و ورشکستگی آبی گله‌مندند و در سوی دیگر مردم دوست داشتنی شمال کشور که هر سال در این فصل، میزبان هموطنان دیگر هستند، در معرض سیلی ویرانگر قرار گرفته‌اند.

او ادامه داده است: چه در این سو و چه در آن سو، ویرانگر اصلی نه خود طبیعت، بلکه انسان‌های سودجویی هستند که با تخریب طبیعت، مثل سدسازی بی‌رویه، تجاوز به حریم رودخانه‌ها، شهرسازی بی‌ضابطه، کوه‌خواری و جنگل‌خواری، رودخواری تجارت درختان و منابع طبیعی و ساخت‌وسازهای بیجا، سیاست‌های نامناسب و برنامه‌های توسعه اشتباه و ناپخته هموطنان خود را در سراسر ایران به خطر انداخته‌اند. کاش از خطاهایمان درس می‌گرفتیم و کاش این سیل آخرین قسمت کابوس آبی این سرزمین بود.

مهدی سلطانی هم در پی سیل گلستان در روزهای گذشته بر توجه کارآمد و کمک مفید نهادهای مربوطه تأکید کرده و ضمن دادن اطلاعاتی درباره مناطق حادثه‌خیز از مردم خواسته تا کمک‌ها خود را از طریق هلال‌احمر به سیل‌زدگان برسانند.

پوران درخشنده هم در روزهای اخیر درباره حادثه دیدگان سیل نوشته است: حادثه ناگوار سیل ویرانگر در استان گلستان و مازندران که خسارات زیادی را به مردم ما در این منطقه زد حادثه‌ای ناباور و ناگهانی که کمک فوری و سریع‌تر دولت و مسئولین را طلب می‌کند و ما مردم با تمام قوا درکنار شما خواهیم بود...

کمال تبریزی هم در واکنشی ضمن پیوستن به کمپین #من_گلستانم بیان کرد: با توجه به حادثه سنگین سیل گلستان و ورود سامانه جدید بارشی و احتمال تخلیه کامل شهر گمیشان اعلام نیاز مبرم در کمک رسانی به هلال احمر شده است. اقلامی مانند پتو، چادر اسکان، آب آشامیدنی، انواع کنسرو، خرما، مواد غذایی خشک، شیر خشک و نوار بهداشتی مورد نیاز است ضمن اینکه نیازهای عاجل روزانه نیز از طریق تماس با هلال احمر به اطلاع کمک‌رسانان عزیز خواهد رسید لطف همگی مستدام.

تهمینه میلانی هم در واکنش به سیل استان فارس و دروازه قرآن شیراز نوشت: شهر محبوبم، شیراز! هولناک، دردناک و غم‌انگیز. دوستان عزیزم چند روز به اینترنت دسترسی نداشتم تا با مردم مصیبت دیده ترکمن صحرا همدلی کنم و حالا که اینترنت دارم با مردم کل ایران همدردی می‌کنم. وای وای وای بر ایران، با مسئولینی که نه تنها جهت مقابله با حوادث طبیعی آماده نیستند، بلکه با اجازه دادن به تخریب جنگل‌ها، حفر چاه‌ها و در کل عدم رعایت استاندارهای ایمنی، فجایع قابل پیش بینی را عمق می‌بخشند. وای وای وای بر ما!

نیکی کریمی هم نسبت به این فاجعه طبیعی واکنش نشان داده و بیان کرده: هشدارها را جدی بگیرید و مسئولین فقط هشدار ندهند و جاده‌ها خطرناک را ببندند.

از دیگر هنرمندانی که با انتشار پیام‌هایی نسبت به سیل اخیر واکنش نشان دادند، می‌توان به امیر جدیدی، مهران احمدی، نازنین بیاتی، مهراب قاسم‌خانی، شاهرخ استخری، پژمان جمشیدی، احسان علیخانی، احسان خواجه امیری، غزاله شاکری، کامبیز دیرباز، اشکان خطیبی، الهام پاوه‌نژاد، بهران افشاری، حبیب رضایی، حسن‌فتحی، داریوش فرضیایی، آزیتا موگویی، رضا میرکریمی، مهدی سلطانی، آزاده صمدی، حبیب اسماعیلی، ویشکا آسایش، امیرشهاب رضویان، حبیب احمدزاده و … اشاره کرد.

اما سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پی سیل در استان‌های شمالی از جمله گلستان از هنرمن دان و نویسندگان کشور خواست تا سیل زدگان را یاری کنند.

او در جدیدترین توئیت خود در پی حادثه سیل استان گلستان نوشت: «در بهاران مهر، کاشانه‌های ویران و دیدگان گریان هموطنان سیل‌زده در گلستان و مازندران منتظر یاری‌مان هستند. هنرمندان و نویسندگان کشور، پیشتازان این موج مردمی خواهند بود.»

 در پنجمین روز از سال جدید، علاوه بر جاری شدن سیل در استان‌های گلستان و مازندران شاهد سیلاب همراه با خسارت شماری از رودخانه‌های جنوبی و مرکزی کشور هستیم. بر این اساس در حالی که همه افکار عمومی درگیر و پیگیر اخبار سیل شمال کشور و استان‌های گلستان، مازندران و… بودند، این بار سیل در نیمه جنوبی کشور خبرساز شد. شمار قربانیان سیل در شیراز تا لحظه مخابره این گزارش به ١٧ تن رسیده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۵۷۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان