//
کدخبر: ۱۴۴۵۸۷ //

تعداد موزه‌های کشور تا پایان دولت دوازدهم به یک‌هزار موزه می‌رسد

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکهامید داریم تا پایان دولت تعداد موزه‌های کشور را به یک‌هزار برسانیم، گفت: ۶۵۰ موزه در کشور فعال است که از این تعداد ۵۰ درصد متعلق به میراث فرهنگی و بقیه خصوصی است.

 تعداد موزه‌های کشور تا پایان دولت دوازدهم به یک‌هزار موزه می‌رسد
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدرضا کارگر عصر امروز در نشست هماهنگی راه‌اندازی موزه گنبدکاووس در فرمانداری ویژه این شهرستان اظهار داشت: ایجاد موزه‌ها توسط بخش غیردولتی از رشد رضایت‌بخشی برخوردار بوده و 50 موزه خصوصی توسط افراد حقیقی امسال شکل گرفته است.

وی افزود: امید داریم تا پایان دولت دوازدهم تعداد موزه‌های کشور را به یک‌هزار برسانیم.

مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور بیان داشت: تعداد آثار و اشیاء موزه‌های کشور 4 میلیون قطعه است و هر روز به این اشیاء با همکاری علمی و کشف‌های جدید افزوده می‌شود که به فراخور موضوع در سطح موزه‌های کشور به صورت پراکنده وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 9 موزه منطقه‌ای و 9 موزه استانی در کشور در حال احداث است که موزه گنبدکاووس یکی از این موزه‌ها است. 60 پروژه در سطح کشور نیز تغییر کاربری برای ایجاد موزه محلی شده و در حال تجهیز آنها هستیم.

کارگر گفت: رشد موزه‌ها به صورت بخش خصوصی و دیگر نهادها بسیار زیاد است، به صورتی که در هر 5 روز یک موزه که گاهی در قالب یک خانه است، افتتاح می‌شود.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور درباره آثار تاریخی کشور که در موزه‌های جهان واقع است، یادآور شد: آمار دقیقی از این آثار وجود ندارد و برای بدست آوردن اطلاعات لازم در این خصوص باید اعتبار کلانی صرف شود و افرادی به صورت قراردادی وارد موزه ها و مخازن کشور شده تا بتوانیم آمار دقیق پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: هر جایی که قوانین جهانی اجازه دهد ما علاقمند و پیگیر بازگرداندن آثار تاریخی ایرانی هستیم.

کارگر خاطرنشان کرد: مشکل ما در اشیاء تاریخی قاچاق این است که نمی‌توانیم قاچاق بودن آن را اثبات کنیم. در هر صورت مالکیت معنوی این اشیاء متعلق به ایران است و این اشیا سفیر خوبی برای معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی هستند.

وی گفت: علاقمندیم که این آثار بازگردانده شود، اما خوشحالیم که به بهترین شیوه در موزه‌های مطرح جهان معرفی و نگهداری می‌شوند و روزانه هزاران نفر با فرهنگ و تمدن ایران آشنا هستند.

کارگر درباره موزه گنبدکاووس ابراز کرد: این موزه با زیربنای 6 هزار مترمربع و در وسعت 2 هکتاری از 7 هکتار پارک داریوش این شهرستان احداث خواهد شد که دارای ساختمان یک طبقه با یک زیرزمین 5 هزار متر مربعی خواهد بود.

وی ادامه داد: کار مطالعه و طراحی آن نخست در 3 هزار متر مربع با اعتبار 215 میلیون تومان صورت گرفت که امسال این طرح به 6 هزار متر مربع افزایش یافت.

وی اضافه کرد: میانگین هزینه ساخت این موزه برای هر متر مربع با شرایط اقتصادی کنونی 10 میلیون تومان است و پیش‌بینی می‌شود در مدت حدود 5 سال با اعتبار حدود 60 میلیارد تومان ساخته شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۴۵۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان