//
کدخبر: ۱۳۰۵۱۳ //

واکنش خانواده فرخزاد به ثبت خانه پدری فروغ

بازماندگان خانواده فرخزاد با ابراز خوشحالی از ثبت ملی شدن خانه پدری فروغ فرخزاد، دوست دارند این خانه به موزه تبدیل شود

واکنش خانواده فرخزاد به ثبت خانه پدری فروغ
به گزارش فرتاک نیوز،

 پس از بلند شدن دوباره زمزمه‌های تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد در امیریه تهران توسط مالکان کنونی این خانه، و قول مساعد شهرداری برای جلوگیری از تخریب خانه و اعلام میراث فرهنگی مبنی بر ثبت ملی کردن آن، با گذشت حدود ۵۰ روز، این خانه در فهرست آثار ملی ثبت شد.

مهرداد فرخزاد - برادر فروغ فرخزاد - با ابراز خوشحالی از این اتفاق، می‌گوید:  من بیست و چند سال در این خانه زندگی کردم و خاطرات زیادی از آن‌جا دارم. خیلی وقت‌ها وقتی به جنوب شهر می‌روم ساعت‌ها با حسرت به این خانه نگاه می‌کنم. امیدوارم این خانه مالک شخصی نداشته باشد و موزه شود و من به آن‌جا بروم؛ هرچند بارها به این خانه رفته‌ام و صاحبانش از من پذیرایی کرده‌اند.

افسانه بیات - دختر پوران فرخزاد و خواهرزاده فروغ فرخزاد - نیز در واکنش به ملی‌ شدن خانه پدری فروغ فرخزاد می‌گوید: این‌که  میراث فرهنگی  این‌ خانه  را به رسمیت شناخته، باعث خوشحالی من و فامیل من است. تا حدود ۱۲-۱۳ سالگی من در آن خانه بود. پدربزرگ و مادربزرگم و دایی و خاله‌ها آن‌جا  بودند و بعد فروختند رفتند خیابان نادرشاه.

 او درباره این‌که  با توجه به تغییرات و الحاقات خانه، تبدیل کردن آن به حالت اولیه شدنی است یا خیر ، اظهار می‌کند: من نمی‌توانم اظهار نظر کنم  و فکر می‌کنم کار مشکلی است. به  هر حال فکر می‌کنم چارچوب خانه حفظ شده است.  سال‌هاست آن‌جا را ندیده‌ایم اما بر اساس  عکس‌هایی که از آن‌جا دیده‌ایم، چیزهایی حفظ شده و چیزهایی هم عوض شده؛ مثلا زیرزمین  قبلا آب‌انبار بود و یادم می‌آید بچه که  بودم خیلی از آن‌جا می‌ترسیدم، گویا الان حالت مسکونی به آن داده‌اند.  خیلی دلم می‌خواهد خانه به حالت اولیه برگردد و نمی‌دانم امکانش هست یا نه. اما به هر حال خانه را خیلی خوب می‌شناسم، در آن‌جا زندگی کرده‌ام و لحظه‌هایی از آن‌جا را  به یاد دارم. گوشه به گوشه آن  خانه را می‌شناسم و اگر روزی  قرار باشد این خانه بازسازی شود حتما می‌توانم کمک کنم.

دختر پوران فرخزاد درباره انتظارش بعد از بازسازی این خانه می‌گوید:  دوست دارم بعد از بازسازی، این خانه به موزه تبدیل شود. فکر می‌کنم این اتفاق (ثبت ملی شدن) به همین دلیل افتاده که آن‌جا به موزه تبدیل شود تا  خانه فرخزادها برای آینده بماند.

همچنین دیانا قوقاسیان - همسر مهرداد فرخزاد - درباره حذف الحاقات خانه پدری فرخزادها و برگرداندن آن به حالت اولیه، می‌گوید: من روز بازدید  از این خانه به آقای شهردار منطقه هم گفتم بازسازی هیچ‌ کاری ندارد. تغییرات به قدری نیست که صاحب‌  فعلی خانه فرخزاد می‌گفت. تغییرات  در  طبقه سوم و مقداری هم در حیاط بود. حذف الحاقات خیلی راحت‌تر از ساخت مجدد است.

او  هم درباره انتظارش بعد از بازسازی خانه اظهار می‌کند: برای من فرقی نمی‌کند. به نظرم نه تنها این خانه بلکه خانه‌های دیگر هم  باید حفظ شوند تا  به عنوان خانه‌موزه و  یا مرکز هنری از آن‌ها استفاده شود. چرا می‌خواهیم تخریب کنیم؟ چرا چیزی را برای نسل بعدی نمی‌گذاریم؟

 اوایل مردادماه زمزمه‌های تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد که  تنها خانه باقی‌مانده از این شاعر است و در انتهای کوچه خادم آزاد در محله امیریه تهران قرار دارد توسط مالکان کنونی آن بلند شد. سپیده سیروس‌نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران در آن زمان گفت: بعد از بررسی اسناد اولیه، مالکیت این خانه برای پدر فروغ فرخزاد محرز شده و اقدامات اولیه برای ثبت ملی آن در دست انجام است. محمد شهرآبادی  معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۱ تهران هم در پی اخبار منتشرشده درباره تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد گفت: هیچ‌گونه پروانه تخریب و نوسازی برای این خانه صادر نشده است.

همچنین حجت‌ نظری - سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران - و نصرالله آبادیان - شهردار منطقه ۱۱ تهران -  ۱۵ مردادماه همراه با خبرنگاران از این خانه دیدن و با مالکان آن گفت‌وگو کردند. در این بازدید مالک فعلی خانه از تغییرات انجام‌شده در آن گفت.

نظری نیز در این بازید اظهار کرد: خانه به زودی ثبت می‌شود و امیدوارم  بعد از آن تملک صورت بگیرد. هفته گذشته  به خاطر این‌که اسناد کامل نبود در کمیته ثبت مطرح نشد. به نظرم مدارک کافی برای انتساب این‌جا به فروغ فرخزاد وجود دارد.

با گذشت حدود ۵۰ روز، روز سه‌شنبه (سوم مهرماه)، این عضو شورای شهر تهران از ثبت ملی این‌ خانه خبر داد و گفت: با توجه به برخی الحاقات که در سال‌های گذشته توسط مالک به خانه پدری فروغ افزوده شده یا تغییراتی که در نقشه ایجاد شده، تغییرات با نظر کارشناسان برداشته خواهد شد و خانه فروغ به همان حال و احوال روزهایی که فروغ زندگی می‌کرد برمی‌گردد.

علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز اعلام کرد: خانه پدری فروغ فرخزاد، شاعر معاصر ایرانی روز سوم مهر به شماره ۳۲۱۰۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد. بسیاری از آثار فروغ فرخزاد در این خانه متولد شده، بنابراین این خانه علاوه بر بُعد تاریخی، دارای شئون ادبی و ملی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۰۵۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان