//
کدخبر: ۱۲۹۶۴۷ //

افزایش ۳۵ درصدی بازدید از غار"خالو حسین"در پاوه

غار دست ساز خالو حسین واقع در شهرستان پاوه در شش ماهه اول امسال نسبت به مشابه سال گذشته رشد 35 درصدی بازدیدکنندگان را داشته است.

افزایش 35 درصدی بازدید از غار"خالو حسین"در پاوه
به گزارش فرتاک نیوز،

40 سال پیش مردی آواره و خسته از آلام پُرگزند روزگار به دامن کوهی سخت از جنس رنج ها و دردهای زندگیش پناه می برد و تیشه بدست می گیرد تا همچون فرهاد کوهکن یادگاری از غم های درونش را در دل کوه نقش کند، یادگاری که امروزه به یکی از جاذبه های پربازدید منطقه اورامانات تبدیل شده است.

حسین عثمانی ملقب به خالو حسین سال 1309 هجری شمسی در روستای "دروله سفلی" جوانرود بدنیا آمد، از 20 سالگی برای گذران زندگی مشترک تازه آغاز شده خود که توام با فقر و تنگدستی بود به شکار پرندگان کوهی همچون کبک روی آورد، اما شروع تلخی های بزرگش در سی و چهارمین سال زندگی و از روزی بود که در یک حادثه تلخ و ناخواسته با تفنگش پای خود را مجروح می کند و به علت بی توجهی و تشخیص نادرست پزشکان مجبور به قطع پایش می شود.

فوت همسر و از بین رفتن احشام در اثر جنگ و بمباران عراق در جنگ تحمیلی اتفاقات ناگوار سالهای بعدی زندگی خالو حسین را رقم می زند، تا تاجایی که با کوهی از غم بر شانه ها، از روستای زادگاهش به منطقه کوهستانی و بدون سکنه "میگوره" شهر بانه وره پاوه کوچ می کند.

سال 57 خالو حسین در مجاورت صخره "قاوه گیر" میگوره ساکن شده و با کلنگ شروع به کندن صخره و کاشت درختان انگور در مجاورت صخره می کند.

حسین کوهکن سال 95 در سن 86 سالگی درحالی که 20 سال از زندگیش را صرف ساخت غار دست سازش کرده بود، دار فانی را وداع گفت.

غار خالوحسین یا فرهاد کوهکن 30 متر طول و 9 اتاق دارد و ازجاذبه های مهم توریستی منطقه میگوره محسوب می شود.

پیگیر ثبت ملی غار خالوحسین هستیم

هادی شریفی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه در گفت وگو باخبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، بابیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 7500 نفر از غار خالوحسین بازدید کرده اند، گفت: این آمار بازدید در مقایسه با مشابه سال گذشته رشدی 35 درصدی دارد.

وی زیرساخت های گردشگری این منطقه را ناکافی عنوان کرد و ادامه داد: برای دعوت سرمایه گذاران به ایجاد زیرساخت های گردشگری همچون راه اندازی واحدهای پذیرایی و اقامتی فراخوانی داده ایم و حتی در این زمینه تسهیلاتی با نرخ چهاردرصد نیز به متقاضیان پرداخت خواهیم کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه تاکیدکرد: شهرداری شهر بانه وره با همکاری اداره راه و شهرسازی طبق تامین اعتباری که انجام شده، امسال کار آسفالت مسیر بانه وره به میگوه را انجام خواهند داد.

وی از ارسال پرونده ثبت ملی این اثر به شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی خبرداد و گفت: باثبت ملی این اثر و ثبت میگوره به عنوان منطقه نمونه گردشگری گام های مهمی برای توسعه زیرساخت های آن برداشته می شود.

شریفی تاکیدکرد: همچنین جهت معرفی هرچه بیشتر این اثر، اقدام به چاپ بروشور و توزیع میان گردشگران و نیز رایزنی با تورهای مختلف برای سفر به این منطقه گردشگری کرده ایم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۹۶۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان