//
کدخبر: ۱۴۱۴۹۱ //

وقایع ۱۳ آبان و روز دانش آموز و علت مهم نام گذاری این روز

انقلاب اسلامی ایران بعد از سال ها تلاش و مبارزه مستمر همگانی تمام اقشار مردم جهت مبارزه با نظام شاهنشاهی بلاخره در سال 1357 به پیروزی رسید.جوانان و نوجوانان هم در به ثمر رسیدن این انقلاب نقش بسزایی داشتند. از جمله برجسته ترین رویدادهای مربوط به نوجوانان روز 13 آبان است که به نام روز دانش آموز نام گذاری شده است.

وقایع 13 آبان و روز دانش آموز و علت مهم نام گذاری این روز
به گزارش فرتاک نیوز،

در مرور تاریخ و هویت  انقلاب کشورمان در آبان ماه به روز سیزدهم که می رسیم خاطرات زیادی از انقلاب ایران برایمان تداعی می شود. در این روز که به عنوان روز دانش آموز شناخته شده است اتفاقات زیادی رخ داده از جمله:  تبعید حضرت امام خمینی به ترکیه در تاریخ 13 آبان سال 1342 ، تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان سال 1358 و کشتار دسته جمعی دانش آموزان در 13 آبان سال 1357 در دانشگاه تهران.

این سه رویداد مهم و تاریخی که هر کدام در جهت مبارزه با استکبار و رژیم ناکارآمد شاهنشاهی بود،هرکدام به نحوی تاثیر بسزایی در شکل گیری جنبش انقلاب اسلامی داشتند.

البته در بین سه رویداد مهم 13 آبان به دلیل کشتار دانش آموزان در دانشگاه تهران به عنوان روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار نام گذاری شده است که نشان از آگاهی و شور تمام جوانان انقلابی درهمه رده های سنی است.در 13 آبان سال 1357 دانش آموزان تمام مدارس تهران مدارس خود را تعطیل کرده و به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا همگام با دانشجویان،روحانیون و تمامی اقشار مردم اعتراض خود نسبت به رژیم را به شکل علنی عنوان کنند.در ابتدای این حرکت و حوالی ساعت یازده ظهر ماموران ابتدا برای ترساندن و متفرق کردن معترضین از چند گاز اشک آور استفاده کردند اما این حرکت نه تنها معترضین را متفرق نکرد بلکه باعث شد با صدای بلند تر و فریادهای الله اکبر خود نشان دهند که از هیچ چیز حتی مرگ هم در راه رسیدن به آرمان خود نمی ترسند.در این هنگام ماموران تیراندازی را شروع کرده و جوانان و نوجوانان انقلابی را یکی پس از دیگری به شهادت رساندند.در این روز 56 تن شهید و صدها نفر هم هم زخمی شدند.

13 آبان

پیام امام بعد از واقعه 13 آبان

بعد از این واقعه تاسف بار امام خمینی طی یک سخنرانی جنبه های دیگری از دخالت آمریکا و ناکار آمدی دولت پهلوی را بازگو کرد.ایشان فرمودند:" من از این راه دور چشم به شما دوخته ام و صدای آزادی خواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان خواهم رساند.عزیزان من صبور باشید و بدانید که پیروزی نهایی نزدیک است،جوانان و دانش آموزان ما ادامه دهنده راه کربلا و عاشورا هستند.  من با ااطمینان می گویم که اسلام ابرقدرت ها را به خاک مذلت می کشاند و ما تا آخرین نفس در مقابل آمریکا ایستاده ایم.ایشان با بیان اینکه آینده انقلاب و کشور در دست جوانان و دانش آموزان است این روز تاریخی را به عنوان روز دانش آموز نام گذاری کردند.

بعد از آن واقعه تاریخی و سرنوشت ساز همه ساله ملت ایران برای زنده نگه داشتن یاد شهدای 13 آبان و روز دانش آموز و برای اینکه به جهانیان ثابت کند ملت ایران همیشه بیدار است و در مقابل ابر قدرت های چپاول گر هیچ گاه سر خم نخواهد کرد راه پیمایی باشکوهی برگزار می کنند.

مرد و زن پیر و جوان برای تجدید پیمان با آرمان های امام فریاد مرگ بر آمریکا سر می دهند و جوانان نسل جدید نشان می دهند که با وجود اینکه در سال های انقلاب حضور نداشتند اما به همان مقدار شور  و شعور انقلابی دارند و پیرو ولایت فقیه هستند.ملت ایران و انقلاب هیچ گاه 13 آبان روز دانش آموز را به فراموشی نخواهد سپرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۱۴۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان