//
کدخبر: ۴۰۷۵۵۵ //

رفتارها ناسالم در زندگی مشترک؛ مثل سم میمونه از ما گفتن بود!

در این مقاله این عادات ناسالم که صرفا هم جسمی نیستند را با شما در میان می‌گذاریم.

رفتارها ناسالم در زندگی مشترک؛ مثل سم میمونه از ما گفتن بود!
به گزارش فرتاک نیوز،

حتما با شنیدن کلمه سبک زندگی واژه‌هایی مانند رژیم سالم، ورزش، استراحت و … به ذهنتان می‌رسد، این تصور تا حدودی درست است اما ما می‌خواهیم در این مقاله درباره سبک زندگی ناسالم صحبت کنیم آن هم نه یک زندگی شخصی بلکه سبک زندگی ناسالم را در زندگی مشترک شما و همسرتان بررسی می‌کنیم! با بالا رفتن علم تکنولوژی و آگاهی مردم از موارد مختلف روانشناسی اغلب می‌دانیم خوب است که تغذیه سالمی داشته باشیم، به اندازه بخوابیم و چکاپ جسمی و روحی بدهیم اما این همه ماجرا نیست! از نظر علم روانشناسی عاداتی در زندگی مشترک وجود دارند که بسیار بیشتر از خوردن افراطی فست فود و شب زنده‌داری، زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله این عادات ناسالم که صرفا هم جسمی نیستند را با شما در میان می‌گذاریم.

ازدواج اول

عادات ناسالم و مخرب در زندگی مشترک

تنها غذا خوردن

شما و همسرتان یک خانواده دو نفره هستید و این موضوع اگر فرزند داشته باشید اهمیت دوچندانی دارد. پشتوانه علمی بسیار  قوی وجود دارد که تایید می‌کند با هم غذا خوردن برای یک خانواده مانند یک مدیتیشن قوی عمل می‌کند. نباید این فرصت را از دست بدهید. زندگی روزمره امروزی ممکن است این موضوع را برای شما تبدیل به چالش کند، ممکن است هر دو یا یک نفر از شما دیرتر به خانه برگردید، وقتی با یک یا چند ساعت منتظر ماندن می‌توانید در کنار هم غذا بخورید چرا نباید این کار را انجام دهید؟ اگر مشکلات جسمی دارید که لازم است به خاطر آن گرسنه نمانید می‌توانید مقداری خود را سیر کنید اما کنار همسرتان بنشینید و غذای سبکی با او میل کنید. سعی نکنید میز شام را تبدیل به میز محاکمه کنید و شروع به صحبت از چالش‌هایتان بکنید، تنها از غذایتان و کنار هم بودنتان لذت ببرید.

تنها خوابیدن

سبک زندگی سالم 1

به هیچ عنوان از تخت خوابتان برای حل اختلافاتتان استفاده نکنید. این حرکت یکی از بزرگترین ضربه‌‌هایی است که می‌توانید به رابطه‌تان بزنید. بگذارید یک مثال جسمی برایتان بزنیم، بدترین سبک زندگی برای جسمتان چیست؟ احتمالا مانند خیلی از افراد دیگر به غذاهای ناسالم، فست فود، غذاهای چرب و … فکر کرده‌اید. وقتی کسی قرار است سبک زندگی‌اش را اصلاح کند معمولا از اصلاح تغذیه‌اش شروع می‌کند، برای اصلاح سبک زندگی مشترکتان هم از کنار هم بوئنتان شروع کنید! اگر شب‌ها جدا می‌خوابید، یکی از شما روی مبل و جلو تلویزیون می‌خوابد و دیگری در اتاق خواب، یکی قبل از دیگری به خواب می‌رود و دیگری بعد از چند ساعت به او ملحق می‌شود و مواردی مانند این‌ها، لازم است در این سبک زندگی تجدید نظر جدی کنید. تختخواب جای قهر و حل و فصل مشکلاتتان نیست. حتی اگر مشکلی باهم دارید به عوان زن و شوهر باید کنار هم بخوابید و یاد بگیرید مسائل را با یکدیگر قاطی نکنید.

رفیق بازی

رفیق بازی نیز یکی دیگر از سبک‌های زندگی ناسالم در زندگی مشترک است. شما نمی‌توانید وارد زندگی مشترک شوید و تمام عادات دوران مجردی‌تان را با خود زیر یک سقف ببرید. قطعا در زمان مجردی زمان بیشتری برای بودن با دوستانتان داشته‌اید و این زمان را باید بعد از تاهل مدیریت کنید. الویت اول شما در زندگی همسرتان است و باقی افراد در درجه بعدی قرار دارند. منظور ما این نیست که با ازدواج شما محدود می‌شوید و نباید هیچ دوستی نداشته باشید، به هیچ وجه، اما هر مقطعی از زندگی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و شما انتخابش می‌کنید. تصور کنید در یک دانشگاه خوب و رشته‌ای که دوست دارید قبول شوید اما بعد از ورود به دانشگاه هیچ تلاشی برای قبولی در دروس آن نکنید و همچنان مانند دوران قبل از قبولی رفتار کنید! با این رویه بعد از چند ترم دانشگاه را از دست خواهید داد! هر مسیری که انتخاب می‌کنید باید آماده طی کردن آن نیز باشید. نمی توانید ازدواج را انتخاب کنید اما زندگی مجردی داشته باشید، البته می‌توانید کسی جلوی شما را نمی‌گیرد اما ازدواج سالمتان آسیب خواهد دید. بعد از ازدواج شما می‌توانید با دوستانتان ارتباط داشته باشید، این کار برای خودتان و بهزیستی روانی‌تان نیز خوب است اما تا جایی که به زندگی مشترکتان آسیب نرساند. می‌توانید با الویت قرار دادن همسرتان دوستانتان را نیز داشته باشید. در غیر صورت سبک زندگی مشترکتان سالم نیست.

گوشی بازی

یکی دیگر از مخرب‌ترین عادات سبک زندگی ناسالم در زندگی مشترک اعتیاد به گوشی است! اعتیاد به گوشی، کامپیوتر، انواع بازی و به طور کلی اعتیاد به تکنولوژی می‌تواند قاتل صمیمیت بین شما شود. شما به عنوان زن و شوهر باید فرصت کنار هم بودن، گفتگو و توجه کردن به یکدیگر را داشته باشید و اعتیاد به گوشی این فرصت را از شما می‌گیرد. فرقی ندارد یکی یا هر دوی شما به گوشی معتاد باشید، در هر صورت مانع اصلی بین شما نداشتن وقت کافی برای با یکدیگر بودن است. متاسفانه بسیاری از زوج‌ها اکثر زمان کنار هم بودنشان همراه با گشت و گذار در فضاهای اجتماعی مانند اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام و امثال آن است. نمی‌خواهیم بگوییم باید در هیچ فضای مجازی وجود نداشته باشید و خود را ایزوله کنید، خیر! اما هر چیزی افراط و تفریطش ناسالم خواهد بود و لازم است به تعادل برسد. این موضوع مشکلات زیادی را در رابطه زن و شوهرها ایجاد کرده است. اگر درگیر آن هستید باید قدم‌های جدی برای حل این مشکل بردارید.

مشروبات الکلی

متاسفانه آمار استفاده از مشروبات الکلی روز به روز روبه افزایش است. در واقع استفاده از مشروبات الکلی و برخی مواد مخدر امروزه در مهمانی‌ها و مراسم مختلف تبدیل به یک عادت شده است و خیلی از افراد برای همرنگی با جماعت شروع به استفاده از مشروبات الکلی می‌کنند. استفاده از مشروبات الکی نه تنها در زندگی مشترک بلکه در زندگی فردی شما نیز یک سبک زندگی کاملا ناسالم است. اگر از مشروبات الکلی استفاده کرده باشید خودتان هم اثرات منفی آن را برای روز بعد از مصرف حس کرده‌اید. مشروب تنها می‌تواند برای چند ساعت به شما احساس شادی کاذب بدهد درحالیکه شما می‌توانید با ریشه یابی مشکلاتی که به خاطرش به مشروب پناه برده‌اید به یک شادی مداوم برسید! چرا به مشروب نیاز دارید؟ چرا برای اینکه بتوانید در جمع باشید، شادی کنید، اعتماد به نفس داشته باشید و … باید مشروب مصرف کنید؟ بهتر نیست جواب این سوال را بیابید و رفع کنید تا ضرر مشروب را به جان نخرید؟

ایزوله بودن

فرقی نمی‌کند مجرد باشید یا متاهل، در هر صورت انسان یک موجود اجتماعی است و برای داشتن سلامت روان لازم است زندگی اجتماعی داشته باشد. زندگی اجتماعی برای هر فردی بنابر خلق و خو و شخصیتش معنای متفاوتی دارد، یک فرد درون گرا با تعداد محدودتری از افراد و فرد برون‌گرا با تعداد بیشتری از افراد ممکن است حالشان خوب باشد، تعداد افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید مهم نیست، مهم این سات که خود را منزوی نکنید و زندگی اجتماعی سالم داشته باشید. برخی بعد از ازدواج شروع به هرس کردن دوستان و آشنایانشان می‌کنند! هرس کردن اطرافیان خوب است، به شرط اینکه منطقی و اصولی باشد نه از روی انزوا و بی اعتمادی! ایزوله بودن سبک زندگی سالمی نیست و باید ریشه یابی شود.

بی‌تفاوت بودن

سبک زندگی سالم 2

شما و همسرتان نسبت به یکدیگر مسئول هستید و نمی‌توانید به یکدیگر بی‌تفاوت باشید. بی تفاوت بودن یکی از سبک های زندگی بسیار ناسالم در زندگی مشترک است. هیجان‌های همسرتان، رفتارهایش، احساساتش، روابطش، تحصیلاتش، شغلش، آینده‌اش و … همه و همه باید برای شما اهمیت داشته باشد و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید. منظور ما این نیست که باید در همه امور مربوط به او دخالت کنید و او را کنترل کنید، به هیچ وجه اما باید این حس را به او بدهید که به او توجه می‌کنید و مراقبش هستید. فرقی ندارد زن باشید یا مرد، همسرتان به توجه شما نیاز دارد و اگر حس کند نسبت به او بی‌تفاوت هستید صمیمیت بینتان از بین خواهد رفت. صحبت‌های شیوا از مراجعین ما را در این زمینه بخوانید:” رضا سرش رو از گوشی بیرون نمیاره، حتی وقتی باهاش حرف میزنم، من صبح تا عصر سر کارم، کارم دفتریه، خیلی سرم شلوغه همش سرم تو سیستمه و با هیچکس تا شب حرف نمی زنم، وقتی میرم خونه دوست دارم کنار همسرم باشم باهاش صحبت کنم درد و دل کنم و … ولی اون سرش تو گوشیشه، گاهی یکی دو ساعت حرف میزنم براش، از مشکلاتم می گم از آینده از خیلی چیزا ولی اصلا نمیشنوه، هی صداش میزنم گوش میدی؟ آخرم میگه آره بابا چقدر حرف میزنی! کلا مثل دوتا غریبه‌ایم، اصلا خبر نداره من صبح تا شب چی کار می کنم”. برای رهایی از این سبکم زندگی ناسالم، در طول روز برای همسرتان وقت بگذارید، گاهی با او تماس بگیرید و حالش را جویا شوید، اجازه دهید بداند به یاد او هستید، وقتی شب با یکدیگر هستید از او درباره روزش بپرسید، از اینکه چه کرده است، با چه کسانی در ارتباط بوده است، چه احساساتی را تجربه کرده است و هرآنچه نشان دهد شما به او توجه محض دارید.

قهر کردن

قهر کردن شاید یکی از مخرب‌ترین رفتارهای هیجانی نه تنها در رابطه عاطفی بلکه در تمام روابط باشد. قهر یک رفتار هیجانی ناپخته است، اگر اهل قهر کردن هستید باید این موضوع را در خودتان ریشه یابی و حل کنید، چرا که افرادی که از این روش هیجانی استفاده می‌کنند احتمالا رفتارهای هیجانی دیگری نیز برای حل مسائلشان دارند، حل مساله هیجانی یکی از ناسالم‌ترین روش‌هایی است که سلامت روان شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی رابطه‌ای که مسائلش هیجانی حل شود از نامش پیداست که یک رابطه هیجانی است نه یک رابطه اصولی و منطقی! رابطه‌ای که منطقی نباشد رابطه سالمی نیست و اگر قصد دارید آن را تغییر دهید ابتدا باید بیاموزید حل مساله صحیح را یاد بگیرید.

اجازه دخالت به افراد مختلف

زندگی شما و همسرتان متعلق به خودتان است، شما دو نفر درباره‌اش تصمیم می‌گیرید، شما دو نفر مشکلاتش را حل می‌کنید، شما دو نفر برایش هدف گذاری می‌کنید و شما دو نفر تصمیم می‌گیرید کی و کجا چه کاری برای این رابطه انجام دهید. هیچ کس نباید در این روند دخالت کند، شما و همسرتان یک تیم دو نفره هستید که نباید به کسی اجازه دخالت در زندگی‌تان را بدهید. اگر نیاز داشتید با کسی مشورت کنید باید به خواست هردوی شما باشد و از آن مهم تر باید با فردی مشورت کنید که آگاه و بیطرف باشد. نباید به دیگران اجازه دهید بدون علم و آگاهی برای زندگی مشترک شما نسخه بپیچند در غیر اینصورت سبک زندگی مشترک ناسالمی را برگزیده‌اید.

غرق در کار شدن  

سبک زندگی سالم 3

یکی دیگر از سبک‌های ناسالم زندگی مشترک این است که کارتان بیشتر از همسرتان، رابطه‌تان و زندگی مشترکتان اهمیت داشته باشد. برخی تصور می‌کنند اهمیت دادن به کار به خاطر زندگی مشترک است. مثلا امید یکی از مراجعین ما بود که چنین تصوری داشت، صحبت‌هایش را بخوانید:” خانم من همیشه گله داره و می‌گه تو تا دیروقت سر کاری، آخر هفته‌ها سر کاری، روزای تعطیل سرکاری و … من سر کارم که زندگی بهتری داشته باشه خانمم ولی اون همیشه ناراضیه! میگه وقتی خودت رو ندارم پول به چه دردم میخوره! من میگم تا جوونیم باید کار کنیم تا جایی که می تونیم اون میگه تا جوونیم باید لذت ببریم از زندگی! فکرامون مثل هم نیست”. به جمله مراجع ما دقت کنید:” من سر کارم که زندگی بهتری داشته باشه خانمم “! زندگی بهتر یعنی چه؟ زندگی وقتی خوب است که شما بتوانید در کنار داشتن رفاه نسبی به سایر نیازهای روانی‌تان نیز برسید. افراد کار می‌کنند تا زندگی خوبی داشته باشند، زندگی نمی‌کنند که کار خوبی داشته باشند! پس کار کردن زمانی برای شما امنیت روانی به همراه دارد که علاوه بر رفاه و رفع نیازهای اولیه به شما فرصت دهد سایر نیازهای روانی‌تان مثل نیاز به امنیت، احترام، رشد و شکوفایی را نیز برطرف کنید.

روزمرگی

روزمرگی، هیجان زندگی مشترک شما را از بین خواهد برد و هیجان یکی از پایه‌های اساسی رابطه عاطفی سالم است. نباید اجازه دهید شور و هیجان از زندگی‌تان برود. منظور ما از شور و هیجان این نیست که همیشه و هر لحظه در حال تفریح و مسافرت و مهمانی باشید! خیر! هیجان گاهی این است که یک شام دو نفره ساده هر دوی شما را خوشحال کند! گاهی دیدن یک فیلم، یا حتی گاهی در آرامش کنار یکدیگر بودن و لذت بردن! مهم این است درگیر روزمرگی کار کردن، غذا خوردن و خوابیدن نشوید! برای خوشحال کردن یکدیگر تلاش کنید، برنامه‌های دو نفره داشته باشید، مناسبت‌های رمانتیکتان را جشن بگیرید، بازی کنید، کنار هم باشید و از همه آن‌ها مهم‌تر هدف داشته باشید! زندگی بی هدف به شدت محکوم به روزمرگی خواهد بود! پس زندگی مشترکتان را هدف گذاری کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۷۵۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان