//
کدخبر: ۴۰۲۸۲۹ //
گردشگری |تالاب چغاخور

این مکان زیبا در چهارمحال و بختیاری رو اگه نبینی از دستت رفته|مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک تالاب چغاخور

تالاب چغاخور در چهارمحال و بختیاری در اطراف خود دیدنی‌های بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک تالاب چغاخور بدانید.

این مکان زیبا در چهارمحال و بختیاری رو اگه نبینی از دستت رفته|مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک تالاب چغاخور
به گزارش فرتاک نیوز،

 تالاب چغاخور زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی و همچنین گونه های مختلفی از ماهی هایی کپور، فیتوفاک، آمور و شیرماهی می باشد. هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبا و بی نظیر این جاذبه های طبیعی سبب شده تا گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این منطقه سفر کنند

تالاب چغاخور؛ مهم و تماشایی

تالاب مهم و دیدنی چغاخور در دهستان چغاخور واقع است. این دهستان با مساحتی حدود ۲۲۰ کیلومترمربع در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. از لحاظ جغرافیایی این تالاب در دهستان چغاخور در دامنه ارتفاعات برآفتاب در شمال و از جنوب در امتداد کوه های کلار نیز نقش بسته است. رشته کوه زیبای کلار نیز در سمت جنوب غربی مشرف بر تالاب است که قله آن ۳۸۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاری وسیع در بر گرفته که مساحت آن حدود ۷۰۰ هکتار برآورد شده است. این مرغزار در ماه‌های اردیبهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می‌گذارد، از این هم وسیع‌تر می‌شود.

مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک تالاب چغاخور

مساحت آبی تالاب از ۱۳۶۰ هکتار قبل از احداث سد بر روی آن تا ۲۳۰۰ هکتاری بعد از احداث سد و مساحت منطقه شکار ممنوع ۲۵۰۰ هکتار برآورد شده است. میانگین دمای هوا در این منطقه در گرم ترین ماه های سال (مانند مرداد) به ۲۱ درجه سانتی گراد و در سردترین ماه های (مانند دی) نیز به منفی ۶ درجه هم می رسد. همچنین میانگین دما در این منطقه حدود ۷۰۰ میلی متر است.

از همین رو بهترین زمان برای سفر به تالاب چغاخور در چهارمحال و بختیاری نیز فصل بهار و پاییز است. عواملی مانند قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی، برخورداری از تنوع بالای زیستگاهی، گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولقان، علی آباد و گندمان اهمیت تالاب چغاخور را به لحاظ گردشگری دوچندان ساخته است.

به منظور دسترسی به تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری باید به سمت اصفهان بروید و سپس از آنچا به بروجن سفر کنید. تالاب چغاخور در فاصله ۶۵ کیلومتری شهرکرد و نزدیک به شهر بلداجی قرار دارد. که از مسیر جاده آسفالته بروجن به باغان و یا جاده شهرکرد به باغان می توانید بروید.

 

مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک تالاب چغاخور

جاذبه‌های مهم‌تر در اطراف تالاب چغاخور

 

چشمه‌ سارها و رودخانه‌ ها

از دامنه رشته‌کوه زاگرس، رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآبی در استان چهار محال و بختیاری جاری است که حدود ۱۰۰ چشمه کوچک و بزرگ و چهار رودخانه کوچک و دائمی در این منطقه وجود دارد.

وجود این چشمه‌ها و رودخانه‌ها و جریان آن‌ها از میان دره‌های سرسبز و باغ‌ها و مزارع مصفا و... فرصت کم‌نظیری را برای گذران اوقات فراغت مردم بومی و گردشگران فراهم آورده است. از میان چشمه‌های مهم منطقه می‌توان به «چشمه خان» در باغ خان، چشمه‌های «آب‌رو، تنگ سیاه، سیبک، گلوگرد، شیر کشته، چشمه سیب» و سایر چشمه‌های اطراف کوه کلار و حاشیه تالاب چغاخور اشاره کرد.

باغ خان

یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های منطقه چغاخور، باغ خان با قدمتی چند صد ساله‌ است که احداث آن به زمان حکومت زندیه می‌رسد. این باغ سه هکتاری با درختان تنومند گردو و چنارهای سربه‌فلک‌کشیده، درختان مثمر و غیرمثمر، چشمه‌های پرآب، چمنزارها و جویبارهای خروشان، در فاصله دو کیلومتری جنوب روستای آورگان، در مسیر جاده ارتباطی آورگان به سبیک قرار دارد.

مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک تالاب چغاخور

باغ خان از زمان‌های قدیم محل ییلاق و اتراقگاه خان‌های بزرگ بختیاری از جمله تیمور بختیاری و سردار اسعد بختیاری بوده است. این باغ در حال حاضر به‌علت نزدیکی به تالاب و سد چغاخور موقعیت خوبی برای گردشگری دارد.

امامزاده حمزه علی

امامزاده حمزه علی از نوادگان امام سجاد (ع) است و محل این امامزاده بین شهر بلداجی و روستای کلبی بک قرار دارد. آن حضرت در زمان خلافت فضل عباسی، به‌همراه جمعی از انصار خود به‌سمت شهر ناصریه (اهواز) حرکت کرد تا رهسپار سرزمین طوس شود. خبر ورود او به دشمنان رسید و در نتیجه به‌علت ناآشنایی با مسیر، در جنگ با دشمنان به شهادت رسید و در همان محل دفن شد. برای مدت زمانی قبر او برای عموم نامعلوم بود؛ تا اینکه قبر وی در زمان امیر تیمور گورکانی کشف شد و بقعه‌ای به سبک و سلیقه معماری افغانی به دست معماران سمرقندی و بخارایی برای او ساخته شد.

آثار تاریخی منطقه چغاخور

شیرهای سنگی در روستای سیف‌آباد و خانی‌آباد از جمله جاذبه‌های این منطقه به حساب می‌آیند.

مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک تالاب چغاخور

شیرهای سنگی به‌عنوان نماد پهلوانان بزرگان ایل بختیاری روی قبور مشاهیر این قوم نصب می‌شدند و حاوی اطلاعاتی از فرد متوفی، ابزارهای جنگی مورد استفاده وی و ویژگی‌های مردم‌شناسی قوم بختیاری بودند و هرکدام از آن‌ها از لحاظ شکل منحصربه‌فرد به نظر می‌رسند. سابقه مجسمه‌های شیرسنگی این منطقه به دوره صفویه تا قاجاریه و حتی معاصر برمی‌گردد.

قلعه خان یکی دیگر از جاهای دیدنی منطقه است که روی تپه‌ای جزیره‌ای در قسمت غربی داخل تالاب چغاخور قرار دارد. تپه باستانی ملاعلی در شمال روستای دستگرد، بقایای قبرستانی قدیمی مربوط به عصر صفوی در دامنه کوه برآفتاب و قبرستان مربوط به زمان زندگی ارامنه در روستای گلوگرد از دیگر جاذبه‌های تاریخی چغاخور هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۸۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان