//
کدخبر: ۳۸۵۶۲۲ //

آیا مصرف مواد محرک سبب تشنج می شود؟

مصرف هر نوع ماده محرک و مخدری می‌تواند منجر به تشنج شود و به طور معمول بی خوابی ناشی از مصرف مواد محرک نقش مهمی در بروز چنین مشکلی ایفا می‌کند. ضمنا در صورت تداوم و اعتیاد طولانی مدت هر فردی به مصرف آن ماده مخدر، تشنج می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت روانی او وارد کند و همچنین در صورت ترک اعتیاد به آن ماده مخدر، این احتمال وجود دارد که فرد بازهم چنین مشکلی را تجربه کند.

آیا مصرف مواد محرک سبب تشنج می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در اثر اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر، ممکن است آسیب‌های جدی به سلامتی جسمی و روانی فرد مبتلا به این بیماری مزمن وارد شود. به‌علاوه اگر اعتیاد فرد به مصرف مواد مخدر در طولانی مدت ادامه پیدا کند، این آسیب‌ها می‌توانند شکل جدی‌تری به خود بگیرند و عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

اما بسته به نوع ماده مخدر، این آسیب‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. چون تعدادی از مواد مخدر وجود دارند که به طور مستقیم مغز را هدف می‌گیرند و با ایجاد تغییراتی در عملکرد آن سبب می‌شوند تا هرچند کوتاه، فرد احساساتی مانند آرامش، راحتی و شادی، به دور از هرگونه نگرانی را تجربه کند.

پس می‌توان گفت که عوامل مختلفی در شکل آسیب‌های ناشی از مواد مخدر نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون نوع ماده مخدر و مدت زمان اعتیاد فرد به آن اشاره کرد.

به عنوان مثال ماده مخدر شیشه را درنظر بگیرید که مصرف آن می‌تواند مشکلات فراوانی برای فرد مبتلا به اعتیاد به مصرف این ماده مخدر ایجاد کند. درواقع مصرف شیشه حس آرامش و راحتی در شما ایجاد می‌کند، اما باید بدانید که بروز چنین احساساتی در شما کاملا غیرواقعی بوده و این احساسات فقط ناشی از تغییراتی است که این ماده مخدر در عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن شما ایجاد می‌کند.

پس باتوجه به موارد گفته شده ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم که اساسا رایج‌ترین مشکل ناشی از مصرف مواد محرک چیست، کدام مواد مخدر در بروز آن نقش دارند و علت اصلی تشنج ناشی از مصرف مواد محرک چیست. در انتها راه حل رفع مشکل تشنج بعد از مصرف مواد محرک و مخدر را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

رایج ترین مشکل ناشی از مصرف مواد محرک چیست؟

بروز تغییراتی در عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن، ناشی از اعتیاد به مصرف مواد مخدر، عوارضی برای فرد مبتلا به این بیماری مزمن در پی خواهد داشت که درمان آن‌ها کار چندان آسانی نخواهد بود. اما از جمله رایج‌ترین مشکلات مربوط به انواع اعتیاد و مصرف مواد محرک تشنج است. درواقع به دلیل اینکه اصلی‌ترین نقطه اثر مواد مخدر، مغز و سیستم عصبی بدن ما است؛ بنابراین هر فرد مبتلا به این بیماری مزمن ممکن است چنین عارضه‌ای را تجربه کند. حال باتوجه به موارد گفته شده ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که علت اصلی تنشج ناشی از مصرف مواد محک چیست. از این رو ما در ادامه قصد داریم تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و پاسخ مناسبی برای این پرسش شما ارائه کنیم.

علت اصلی تشنج ناشی از مصرف مواد محرک چیست؟

به‌طور معمول تشنج ناشی از مصرف مواد محرک می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، اما ابتلای فرد معتاد به بیماری صرع، یکی از اصلی‌ترین دلایل تشنج ناشی از مصرف مواد محرک است. ولی همان‌طور که ممکن است بدانید، مصرف مواد محرک و مخدر می‌تواند تاثیرات متفاوتی روی افراد مختلف داشته باشد؛ بنابراین این احتمال وجود خواهد داشت که فردی در صورت اعتیاد به ماده مخدری، چنین عارضه‌ای را تجربه نکند.

البته لازم به ذکر است که ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای دیگری مانند بیماری‌های اعصاب و روان، می‌توانند دلیل بروز تشنج ناشی از مصرف مواد محرک در فرد باشد. چون اگر فرد مبتلا به یکی از بیماری‌های اعصاب و روان به مصرف مواد محرک و مخدر اعتیاد پیدا کند، اعتیاد سبب تشدید نشانه‌های مربوط به آن بیماری خواهد شد و این امر می‌تواند با بروز تشنج همراه باشد.

کدام مواد محرک و مخدر در بروز تشنج نقش دارند؟

از آنجایی که بیشتر مواد محرک و مخدر، سلامت روانی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند می‌توان گفت که هر فردی ممکن است در صورت اعتیاد به مصرف هر یک از آن‌ها عوارضی مانند تشنج را تجربه کند. درواقع هر یک از مواد محرک و مخدر به محض ورود به بدن، تغییراتی در عملکرد مغز و سیستم عصبی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین بروز چنین مشکلی هرگز دور از ذهن نیست.

اما در مواردی بروز تشنج می‌تواند مربوط به بی خوابی ناشی از مصرف ماده محرک و مخدری خاص باشد. به عنوان مثال شیشه یکی از مواد محرک و مخدری است که مصرف آن می‌تواند در برخی افراد بی خوابی‌های شدیدی ایجاد کند. درواقع بی خوابی سبب می‌شود تا فرد به سردرد و سرگیجه دچار شود که در صورت ادامه پیدا کردن اعتیاد فرد به شیشه، این علائم شدت پیدا می‌کنند و این سردرد و سرگیجه‌ها و بی خوابی‌ها، در نهایت می‌تواند به تشنج منجر شود. در صورت اعتیاد به مصرف شیشه، حتما به کلینیکی مراجعه کنید که بهترین روش برای ترک اعتیاد به شیشه را برای شما در نظر بگیرد. چون در صورت قطع خودسرانه و خوددرمانی، مشکلات دیگری برای شما ایجاد خواهد شد که درمان آن‌ها به مراتب کار دشوارتری خواهد بود. البته در صورت قطع مصرف شیشه، بازهم این احتمال وجود دارد که فرد به تشنج دچار شود. چرا که مصرف شیشه می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت روانی و عملکرد سیستم عصبی هر فردی وارد کند که اثرات مربوط به آن‌ها ممکن است تا مدت‌ها در بدن فرد باقی بماند.

کوکایین یکی دیگر از مواد محرک و مخدری است که به دلیل تاثیرات روانی و ایجاد تغییراتی در عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن، می‌تواند منجر به بروز تشنج شود. درواقع مصرف کوکایین به هر شکلی می‌تواند باعث بروز تشنج در فرد شود. به‌علاوه مصرف کوکایین از آنجایی که ماده درون آن آسیب‌های جدی به مغز وارد می کند، می‌تواند سبب بروز تشنج حتی در افرادی شود که هرگز سابقه بیماری صرع ندارند. همچنین اغلب تشنج‌های ناشی از مصرف کوکایین خطرناک بوده و در مواردی این تشنج‌ها می‌تواند با حمله قلبی و آریتمی قلبی همراه باشد.

images_1675077435

راه حل رفع مشکل تنشج بعد از مصرف مواد محرک

مصرف هر نوع ماده محرک و مخدری می‌تواند منجر به تشنج شود و به طور معمول بی خوابی ناشی از مصرف مواد محرک نقش مهمی در بروز چنین مشکلی ایفا می‌کند. ضمنا در صورت تداوم و اعتیاد طولانی مدت هر فردی به مصرف آن ماده مخدر، تشنج می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت روانی او وارد کند و همچنین در صورت ترک اعتیاد به آن ماده مخدر، این احتمال وجود دارد که فرد بازهم چنین مشکلی را تجربه کند.

اما از آنجایی که امروزه به لطف پیشرفت علم، هیچ بیماری و مشکلی غیرقابل درمان نیست، برای رفع مشکل تشنج بعد از مصرف مواد محرک نیز راه حلی وجود دارد. به علاوه برطبق نتایج تحقیقاتی بسیاری که در طی سالیان اخیر روی تشنج و بیماران مبتلا به صرع انجام شده است، خواب و استراحت کافی، نقش بسزایی در بروز یا عدم بروز تشنج ایفا می‌کند. در واقع و برطبق این تحقیقات، فرد مبتلا به این بیماری زمانی که خواب و استراحت کافی نداشته باشد و در برخی مواردی به بی خوابی دچار شود، احتمال بروز تشنج در آن فرد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر فردی را در اطراف خود دارید که یا هم اعتیاد دارد و هم به بیماری صرع مبتلا است یا فقط بیماری صرع دارد، باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنید تا آن شخص خواب خوب و راحتی داشته باشد.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که بروز تشنج مشکلات بسیاری می‌تواند برای فرد ایجاد کند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون گوشه‌گیری و منزوی شدن فرد اشاره کرد. پس باتوجه به موضوع گفته شده، برای چنین افرادی بسیار مهم است تا شما به عنوان اطرافیانش، فضایی امن برای زندگی او ایجاد کنید. ضمنا مراجعه به پزشکان مغز و اعصاب در کنار رعایت مورد بالا کمک می‌کند تا وضعیت فرد بیمار به طور دوره‌ای و مستمر مورد ارزیابی قرار بگیرد و براساس نتایج آن‌ها، پزشک طبق صلاح دید خود مصرف داروهایی را به فرد بیمار تجویز کند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۵۶۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان