//
کدخبر: ۳۶۳۵۳۱ //

خودخواهی سالم چیست و چگونه می‌توان آن را تمرین کرد؟

خودخواهی سالم شامل اطمینان از رفاه خود در ابتدا برای کمک به دیگران است.

خودخواهی سالم چیست و چگونه می‌توان آن را تمرین کرد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برچسب خودخواهی بار منفی دارد. به ما آموخته‌اند که فداکاری برای دیگران نشان دهنده قدرت و سخاوت واقعی است؛ آیا تا به حال در مورد خودخواهی سالم شنیده‌اید؟

آکادمی سلطنتی اسپانیا خودخواهی را اینگونه تعریف می‌کند: عشق بی حد و حصر به خود، که باعث می‌شود فرد بیش از حد به منافع خود توجه کند، بدون اینکه به منافع دیگران توجه کند. با این حال، بسیاری از این موضوع غافل هستند که نوعی خودخواهی وجود دارد که به هر قیمتی به دنبال لذت خود نیست، بلکه بدون غفلت یا آسیب رساندن به دیگران به دنبال رفاه است.

خودخواهی سالم به معنای توانایی مراقبت از خود و انجام کاری است که واقعاً می خواهیم انجام دهیم، بدون اینکه در مورد آن احساس گناه کنیم. این نوع خودخواهی نه تنها اشتباه نیست، بلکه بسیار ضروری است. زیرا اگر کسی نتواند از خود مراقبت کند، به سختی می تواند به دیگران کمک کند.

خودخواهی سالم چیست؟

متخصصان این موضوع، خودخواهی سالم را اینگونه تعریف می‌کنند: توانایی احترام به نیازها و احساسات خود، حتی اگر دیگران این کار را نکنند... به خصوص اگر دیگران به ما احترام نگذارند.

از این نظر، خودخواهی سالم شامل مراقبت از خود و توجه به خود برای در دسترس بودن در اختیار دیگران است. اگر روی خودمان تمرکز نکنیم و کارهایی را برای رفاه خود انجام ندهیم، به سختی می توانیم از اطرافیان خود مراقبت کنیم بدون اینکه به خود آسیبی برسانیم .

یک مثال نسبتاً رایج و واضح که نشان دهنده فقدان خودخواهی سالم است، مادرانی هستند که به تمام نیازهای دیگران (کودکان، شریک زندگی، والدین) فکر می کنند و خود را فراموش می‌کنند. در این موارد، مادران به خود اجازه نمی‌دهند که برای خود وقت بگذارند و اگر چنین کنند، احساس گناه می کنند.

غفلت شخصی و گناهی که این زنان احساس می‌کنند محصول درونی شدن باورهای فرهنگی است. این باورها حکم می‌کند که یک مادر خوب باید کاملاً فداکار، بی قید و شرط و در خدمت دیگران باشد. این یک باور بسیار ناسالم است که همه ما باید مراقب آن باشیم.

عواملی که بر عدم وجود خودخواهی سالم تأثیر می‌گذارد

در حالی که جامعه افراد را تشویق می کند تا تمام تلاش خود را برای تعهد و فداکاری خود به دیگران کنند، در حالی که خود را فراموش می کنند، این نیز درست است که متغیرهای شخصی دیگر فقدان خودخواهی سالم را ترویج می کنند .

در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است.

-    توانایی متوقف کردن برخی از اعمالی که به عنوان نوع دوستانه شناخته می شوند اما واقعاً به ما آسیب می رسانند، بخشی از خودخواهی سالم است.

-    عزت نفس پایین؛ وقف نامتناسب به دیگران می تواند ناشی از عزت نفس پایین باشد. بنابراین، برای تقویت آن، فرد ممکن است هر کاری که لازم است انجام دهد تا قدردانی یا محبت دیگران را به دست آورد.

با این حال، این یک سرمایه گذاری بد است است. در نهایت، فرد احساس ناامیدی می کند زیرا هر چه که تلاش می کند، کم می گیرد یا هیچ دریافت نمی کند.

-    بی مسئولیتی نسبت به اهداف زندگی خود؛ در سطح ناخودآگاه، فداکاری می تواند ناشی از ترس واقعی از ناتوانی در رسیدن به  رویاهای خود باشد. بنابراین، بهانه این افراد نیز این است که وقت ندارند زیرا دیگران به آنها نیاز دارند.

جامعه ما برای کسانی که خود را فدای دیگران می کنند ارزش زیادی قائل است. بنابراین اگر این کار را انجام دهیم، یک بهانه ناخودآگاه ایده آل برای پنهان کردن توهمات و ترس های خود داریم. گفتن من نتوانستم چیزی به دست بیاورم چون زندگی ام را وقف خانواده ام کردم، آسان تر است تا نتوانستم آن را به دست بیاورم زیرا نمی‌دانستم چگونه.

images

فواید تمرین خودخواهی سالم

تشویق خودخواهی سالم به ما در موارد زیر کمک می کند:

•    تقویت عشق به خود

•    شادتر بودن

•    بهبود سلامت کلی شما. با اولویت بندی نیازهای خود، به کاهش استرس و عواقب آن کمک می کنید.

•    احساس گناه کمتر. اگر به چیزی که نمی‌خواهیم نه بگوییم، تعهد خود را نسبت به خود و نه به دیگران تأیید می‌کنیم.

•    حمایت موثرتر از دیگران؛ وقتی خود را در اولویت قرار می دهیم و از خود مراقبت می کنیم، انرژی بیشتری برای کمک به اطرافیانمان داریم.

•    لذت بردن بیشتر از زمان حال

•    داشتن روابط بهتر و سالم تر

نکاتی برای تشویق خودخواهی سالم

-    نیازهای خود را شناسایی کنید.

اگر بخواهیم به نیازهایمان توجه بیشتری کنیم، ابتدا باید بدانیم که آنها چیستند .

ممکن است آسان به نظر برسد، اما برای برخی افراد اصلاً آسان نیست، مخصوصاً برای کسانی که به رفع نیازهای خانواده و دوستان خود عادت کرده اند.

-    برای گوش دادن وقت بگذارید.

-    نه گفتن را یاد بگیرید.

همکاری، بردباری و تفاهم ارزش های مثبتی هستند تا زمانی که بتوانید نه بگویید.

-    برای خودتان وقت بگذارید.

حداقل یک بار در هفته سعی کنید فعالیت هایی را برای لذت شخصی خود انجام دهید . این به رهایی از تنش کمک می کند. مشخص کنید اگر وقت آزاد بیشتری داشتید دوست دارید چه کاری انجام دهید. سپس آن را انجام دهید!

این لحظات برای شما فضاهایی هستند که شما را با انرژی شارژ می کنند و به شما امکان می دهند از زندگی لذت ببرید.

-    تفویض فعالیت ها

وقتی بیشتر از خودتان مراقبت کنید و به خواسته‌های دیگران نه بگویید، نه تنها به شما این امکان را می دهد که خودتان را در اولویت قرار دهید، بلکه استقلال دیگران را نیز تسهیل می کند.

-    مقابله با ترس و گناه

در پایان، مهم است بدانید که اگر روی خودخواهی سالم کار می کنید، احتمالاً دو خرابکار در درون خود پیدا خواهید کرد: ترس و گناه که باید روی از میان برداشتن آن ها کار کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۵۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان