//
کدخبر: ۳۶۳۲۷۰ //

خاستگاه، ویژگی ها و اصول تائوئیسم

یکی از اصول اساسی تائوئیسم این است که اجازه دهید مسائل جریان داشته باشند تا به تحقق برسند.

خاستگاه، ویژگی ها و اصول تائوئیسم
به گزارش فرتاک نیوز،

تائوئیسم یک جریان فلسفی چینی است که بین قرن ششم و چهارم قبل از میلاد از نوشته‌های لائوتسه پدیدار شد. آموزه های این سنت مبتنی بر زندگی در هماهنگی با هستی و اجازه دادن به چیزها بدون هیچ گونه دلبستگی در مسیر طبیعی خود است.

ما چیز زیادی در مورد لائوتسه نمی دانیم،  اما آموزه های او اساس تفکر شرقی را تشکیل می دهد. فضایل او شامل شفقت، میانه روی، فروتنی و طبیعی بودن به عنوان راه هایی برای داشتن یک زندگی کامل است.

تائوئیسم

این یکی از رایج ترین سنت های فلسفی و مذهبی در چین است. ترجمه تحت اللفظی آن آموزش راه تائو است و به زندگی در هماهنگی با آن اشاره دارد.

از این نظر، تائو سرچشمه همه چیز است، انرژی بی زمان و نامحدودی است که بر جهان هستی حاکم است. بنابراین غیر قابل تعریف است و حواس نمی توانند آن را درک کنند. همچنین این چیزی است که همه پدیده های جهان را ایجاد می کند.

وو وی (انفعال) یکی از اصول تائوئیسم است و دلالت بر جریان دادن به چیزها دارد. به این ترتیب تائو به خودی خود عمل می کند زیرا مسائل مسیر طبیعی و خود به خودی خود را دنبال می کنند.

متن اصلی این فلسفه تائو ته چینگ است که به معنای راه فضیلت است. 

یک معبد آسیایی

تائوئیسم بیشتر یک فلسفه زندگی است که باید در زندگی روزمره اجرا شود، نه یک مذهب، حتی اگر معابدی وجود داشته باشد که به آن اختصاص داده شده است.

ویژگی های کلی تائوئیسم

- بر ارزش هایی مانند شفقت، مهربانی ، تقوا، انصاف، درون نگری، هماهنگی با طبیعت، ایثار و بزرگواری تاکید دارد.

- از هماهنگی انسان با تائو حمایت می کند و به سیر اثیری چیزها اعتقاد دارد.

- همچنین، سکون را به عنوان راهی برای دستیابی به هارمونی برتری می دهد.

- نماد تائو تاجیتو نام دارد که از یین و یانگ در یک دایره تشکیل شده است. این نشان دهنده دوگانگی (گرم-سرد، خشک-تر، مرد-زن) و همچنین تغییر مداومی است که بر تائو حاکم است. بر اساس این نظریه، سه نیروی متقابل وجود دارد: یین، یانگ و تائو. دو مورد اول مکمل و متضاد هستند، اما به یکدیگر نیاز دارند. علاوه بر این، تائو یک نیروی برتر است که شامل دو نیروی دیگر است.

- تائو به جاودانگی اعتقاد دارد و به دنبال آن است. برخی می گویند که جاودانگی را نباید به معنای واقعی کلمه درک کنید، بلکه باید آن را به عنوان دستیابی به طول عمر و لذت کامل از آن درک کنید.

اصول تائوئیسم چیست؟

- خوشبختی مساوی با داشتن کالاهای مادی نیست.

- برای تائوئیسم، شادی به تعداد دارایی های مادی مربوط نیست. در این رابطه، لائوتسه گفت که هر کس با کم راضی نباشد، با چیزهای دیگر نیز خوشحال نخواهد شد.

- میل باعث رنج می شود.

- استاد تائوئیسم می گوید کسانی که نمی خواهند ناامید نیستند و کسانی که ناامید نیستند را نمی توان تحقیر کرد.

بنابراین، مهم است که از شر چیزهای غیر ضروری خلاص شوید و از خواستن بیشتر دست بردارید. به این ترتیب در سکوت منتظر بمانید و مشاهده کنید که چگونه خواسته های شما اتفاق می افتد. اجازه ندهید که امیال در آرامش و هماهنگی کائنات، روند طبیعی چیزها را مختل کنند.

- فرض کردن عشق به عنوان ابزاری برای رشد؛ تائوئیسم به دنبال پرورش خشونت پرهیزی است. بنابراین، عشق را نیرویی فرض می کند که می تواند فرد را بهبود بخشد. به گفته لائوتسه، در واقع، کسانی که عمیقا دوستشان دارند قوی هستند و کسانی که عمیقا عشق می ورزند شجاع هستند.

وو وی

این عبارت به معنای یادگیری جریان دادن به طبیعت با حداقل تلاش است. بنابراین، تائوئیسم شما را دعوت می کند تا چیزها را همانطور که هستند، با در نظر گرفتن جنبه های خوب، بد و منظم آنها ببینید.

به گفته لائوتسه، نکته مهم این است که همه چیزهای مثبت را در اطراف خود مشاهده کنید و در عین حال تمام چیزهای منفی را که وجود دارد در نظر داشته باشید.

خودت را بشناس

این شاید یکی از چالش های بزرگ زندگی باشد و مطمئناً نمی توانید به طور کامل به آن دست یابید. با این حال، ایده آل این است که روزانه تلاش کنید تا بفهمید چه کسی هستید.

این بهترین راه برای درک نحوه واکنش شما به شرایط دشوار است و اینکه چگونه می توانید برخی از جنبه های خود را تغییر دهید. با توجه به این آموزه، لائوتسه تأیید کرد که کسانی که بر دیگران تسلط دارند ممکن است قوی باشند، اما کسانی که بر خود تسلط دارند قدرتمند هستند.

راه های اعمال تائوئیسم در زندگی روزمره

وو وی اصلی است که می توان برای یافتن آرامش و رضایت در زندگی روزمره به کار برد. برای دستیابی به این امر موارد زیر مهم است:

- جاه طلبی ها و خواسته ها را کنار بگذارید و بیشتر به سادگی وجودتان دل ببندید.

- نگران نباشید زیرا این شما را در گذشته و آینده نگه می دارد. باور کنید یا نه، نگرانی‌ها فقط به این دلیل که شما به آن ها اجازه می دهید به ذهن شما سرازیر می‌شوند. یکی از راه های یادگیری رها کردن آنها از طریق مدیتیشن است.

- بیاموزید که تغییرات طبیعی را بپذیرید و اجازه دهید بدون اینکه در اهداف و آرزوهای شما تداخل داشته باشند، اتفاق بیفتند.

- مسئولیت مشکلات و زندگی خود را بپذیرید.

تائوئیسم را تجربه کنید

در نهایت، فلسفه تائوئیسم می تواند پیچیده باشد. با این حال، این شیوه ای از زندگی است که می توان با تمرین، با اقدامات کوچکی که سادگی ، هماهنگی با طبیعت و عدم خشونت را ترویج می کند، پرورش داد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۲۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان