//
کدخبر: ۳۶۴۳۶۶ //

۴ نکته برای محافظت از خود در فضای مجازی

برای محافظت از خود در برابر آزار و اذیت آنلاین، لازم است اقدامات پیشگیرانه انجام دهید و در زمان وقوع آن به موقع اقدام کنید.

4 نکته برای محافظت از خود در فضای مجازی
به گزارش فرتاک نیوز،

خطرات فضای مجازی واقعیتی است که همه ما در معرض آن هستیم و باید از خود در برابر آن محافظت کنیم. با این حال، کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر هستند ، نه تنها به دلیل استفاده گسترده از فناوری، بلکه به دلیل فقدان دانش و تکانشگری معمول در سن آنها.

اگر عواقب آن پیش بینی و پیشگیری نشود، می تواند بسیار مضر باشد. به همین دلیل است که توصیه می شود به آنها یاد دهید که در دنیای مجازی از خود محافظت کنند .

خطرات فضای مجازی روز به روز بیشتر و بیشتر می شود، زیرا کودکان از سنین پایین شروع به استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی می کنند.

خطرات فضای مجازی چیست؟

خطرات فضای مجازی که به آن زورگویی سایبری نیز می گویند، از نظر اثرات، بسیار شبیه به آنچه در دنیای واقعی اتفاق می افتد، است. با این حال، در این مورد، شبکه‌های اجتماعی ، سیستم‌های پیام‌رسان آنلاین یا صفحات وب محیط‌هایی هستند که در آن اتفاق می‌افتد.

وقتی در مورد خطرات فضای مجازی صحبت می کنیم، به مجموعه ای از رفتارهای تکراری اشاره می کنیم که به دنبال آسیب رساندن یا تضعیف یکپارچگی یا حیثیت قربانی هستند. بنابراین، این تغییر جدی در زندگی روزمره فرد ایجاد می کند.

این آزار و اذیت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد:

•    توهین، نظرات تحقیرآمیز یا پیام های تهدیدآمیز

•    انتشار دروغ یا شایعه در مورد قربانی و بدنام کردن او

•    جعل هویت یا هک حساب شخصی

•    به اشتراک گذاری محتوای شخصی یا حساس در مورد شخص دیگر

•    تلقین به قربانی به طرد شدن یا مورد تعرض قرار گرفتن

علاوه بر این، شایان ذکر است که خطرات فضای مجازی دارای ویژگی هایی است که آن را از خطرات دنیای  واقعی متمایز می کند:

-    هیچ مانع مکانی یا زمانی وجود ندارد: به عنوان مثال، اتفاقات ناخوشایندی که در مدرسه رخ می دهد، زمانی که کودک مدرسه را ترک می کند متوقف می شود و می تواند در خانه احساس امنیت کند. ولی در دنیای مجازی، آزار و اذیت می تواند در هر زمان و مکانی رخ دهد، زیرا اینترنت و شبکه های اجتماعی همیشه همراه ما هستند.

-    اینترنت ناشناس بودن و احساس معافیت از مجازات را به همراه دارد که می تواند خطرات ناشی از آن را بدتر کند. علاوه بر این، ندیدن قربانی از نزدیک حس ترحم را در مجرم پایین می آورد.

-    در فضای مجازی، دسترسی برای آزار و اذیت بسیار آسان است، زیرا اطلاعات به راحتی ویروسی قابل دسترسی و هک هستند.

چگونه از خود در برابر آزار و اذیت آنلاین محافظت کنیم؟

خطرات فضای مجازی می تواند به طور جدی بر سلامت عاطفی و سلامت روان کودکان تأثیر بگذارد. اضطراب و پریشانی ایجاد می کند و بر عزت نفس و توانایی ارتباط با دیگران تأثیر می گذارد. حتی می تواند باعث افسردگی شود و عواقب طولانی مدت داشته باشد. بنابراین، مهم است که به کودکان و جوانان آموزش دهیم که چگونه با اقدامات مختلف از خود در برابر خطرات فضای مجازی محافظت کنند.

فضای مجازی

1. ارتباطات و اطلاعات

ما باید با فرزندانمان صادقانه صحبت کنیم و توضیح دهیم که خطرات فضای مجازی چیست، چگونه رخ می دهد و چه پیامدهایی دارد .

هدف از این ارتباط این است که کودکان بتوانند تشخیص دهند که چه اعمالی باعث آزار و اذیت می شود که بتوانند آنها را در صورت بروز تشخیص دهند و بدانند چگونه درخواست کمک کنند.

در این راستا، کودکان باید به صراحت بدانند که والدین آنها محل امنی برای مراجعه هستند.

2. نظارت و کنترل والدین

در حال حاضر خردسالان در سنین پایین‌تر به فناوری دسترسی پیدا می‌کنند. بنابراین ضروری است که والدین با استفاده از سیستم‌های کنترل والدین و آگاهی از فعالیت‌های اینترنتی روی فرزندانشان نظارت کنند.

این بدان معنا نیست که حریم خصوصی آنها نقض شود یا مکالمات آنها شنود شود.

3. حفاظت از حریم خصوصی

به کودکان و جوانان آموزش دهیم تا از حریم خصوصی خود محافظت کنند . این شامل خصوصی نگه داشتن نمایه های آنها و عدم پذیرش افراد غریبه به عنوان دوست، اجتناب از ارسال اطلاعات شخصی و به اشتراک گذاشتن محتوای حساس با کسی است. آنها باید بدانند که به محض ارسال محتوا در اینترنت، کنترل خود را بر آن از دست می دهند. بنابراین، حتی اگر آنها با شریک یا دوستان خود در ارتباط هستند، باید از اشتراک گذاری تصاویر یا اطلاعاتی که به هر طریقی آنها را به خطر می اندازد، خودداری کنند.

4. بی اعتمادی سالم

در دوران کودکی و نوجوانی، افراد در برابر شوخی‌ها، شایعات یا کلاهبرداری‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند، که دقیقا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آنها را به دام بیاندازند و از ساده لوحی این افراد سوء استفاده کنند. به همین دلیل مهم است که نسبت به اکانت های نادرست، رقابت های تقلبی، یا پیشنهادات وسوسه انگیزی که از جانب غریبه ها می آیند اجتناب شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۴۳۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان