//
کدخبر: ۹۵۶۱۴ //

۱۲ پیش شرط ایران برای مذاکره با دولت آمریکا

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته ضمن دفاع مجدد از خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای با ایران، شروطی را برای انعقاد «توافق جدید» با ایران مطرح کرد.

۱۲ پیش شرط ایران برای مذاکره با دولت آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

 محمد قادری: فارغ از انتقادات گسترده ای که در ایران و نظام بین الملل ـ حتی در میان متحدان آمریکا ـ نسبت به شروط اعلامی پمپئو وارد شده است، می توان پیش شرط های ۱۲ گانه ای را برای ایالات متحده و دولت ترامپ تنها برای گفت و گو با ایران و حضور پای میز مذاکره در نظر گرفت.

در اینجا باید تاکید شود که موارد اعلام شده، شرط «توافق با آمریکا» محسوب نمی شود، بلکه تنها حکم پیش شرط هایی برای چینش میز مذاکره با آمریکا را دارد:

۱- خلع سلاح اتمی کامل ایالات متحده آمریکا و انهدام تسلیحات هسته ای این کشور با حضور ناظران سازمانهای بین المللی.

۲- توقف ساخت موشک های قاره پیما از سوی ایالات متحده آمریکا و انهدام موشک های ساخته شده زیر نظر کارشناسان خلع سلاح.

۳- به رسمیت شناختن کامل غنی سازی ۲۰ درصدی صنعتی در ایران.

۴- موافقت با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در محافل بین المللی مبنی بر خلع سلاح کامل اتمی رژیم صهیونیستی و پیوستن این رژیم مجعول به NPT

۵- خروج کامل آمریکا از خلیج فارس و تعطیلی پایگاه های نظامی ایالات متحده در این منطقه.

۶- تعطیلی تمامی پایگاه های نظامی آمریکا در کشورهای همسایه ایران و خروج نیروهای نظامی آمریکا از غرب آسیا، افغانستان و شبه قاره هند.

تبصره: حضور دیپلماتیک آمریکا در کشورهای همسایه ایران نیز منوط به عدم دخالت در امور داخلی ایران و عدم توطئه در قبال حاکمیت سیاسی و تمامیت ارضی کشورمان است.

۷- آزادی تمامی اموال بلوکه شده و دارایی های مصادره شده ایران در آمریکا به همراه پرداخت کامل سود نگهداری آنها از سال ۱۳۵۷ تا کنون.

۸- عذرخواهی رسمی از ملت ایران بابت کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و پرداخت غرامت های مادی ناشی از حضور ۲۵ ساله رژیم منحوس پهلوی پس از آن دوران (با تشکیل کمیته ای مشترک از سوی ایران و آمریکا).

۹- پذیرش مسئولیت کامل حمایت از صدام حسین در جریان جنگ تحمیلی به ایران، عذرخواهی رسمی از ملت ایران و محاسبه و پرداخت خسارات جنگ تحمیلی به جمهوری اسلامی ایران.

۱۰- پذیرش مسئولیت حقوقی کامل انهدام هواپیمای مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر توسط ناو وینسنس (حادثه ای که در ۳ ژوئیه سال ۱۹۸۸ میلادی رخ داد)، دادن غرامت به بازماندگان حادثه و عذرخواهی رسمی از ملت ایران در قالب بیانیه ای که رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا قرائت کنند.

۱۱- پذیرش رسمی مسئولیت ایجاد داعش و القاعده در منطقه غرب آسیا و شبه قاره هند و ارائه تضمین های عملی به ایران و دیگر کشورهای مستقل منطقه جهت جبران خسارات ناشی از خلق گروه های تروریستی و تکفیری.

۱۲- تعطیلی پایگاه های رسانه ای، ماهواره ای و سیاسی جریان های ضد انقلاب در ایالات متحده آمریکا و توقف تامین منابع مالی آنها.

ایالات متحده آمریکا در صوت تحقق «همه» این پیش شرطها، می تواند درخواست رسمی خود را جهت مذاکره با جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده و در صورت موافقت دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان، پای میز مذاکره حضور پیدا کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۶۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان