//
کدخبر: ۴۱۱۷۵ //

اظهارات جدید ظریف در مورد توافق هسته ای

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران روز یکشنبه در مصاحبه ای که شبکه تلویزیونی سی ان ان با وی انجام داد، گفت: ایران به توافق هسته ای صادقانه و بطور کامل عمل کرده، اما آمریکا در عمل به سهم خود از توافق کوتاهی کرده است.

اظهارات جدید ظریف در مورد توافق هسته ای
به گزارش فرتاک نیوز،

ظریف که برای شرکت در نشست مجمع عالیرتبه سیاسی امسال سازمان ملل به نیویورک آمریکا سفر کرده است، روز یکشنبه در گفت وگو با فرید ذکریا مجری شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: زمانی که ما درمورد توافق (هسته ای) مذاکره کردیم, تصمیم گرفتیم که آژانس تنها نهاد قابل قبول برای نظارت برروند اجرای توافق باشد و آژانس چندین بار از زمان اجرای توافق تایید کرد که ایران به توافق صادقانه و به طور تمام و کمال به توافق عمل کرده است. متاسفانه ما نتوانستیم همین بیانیه را در مورد آمریکا صادر کنیم، آمریکا در عمل به سهم خود از توافق کوتاهی کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال زمانی که کاخ سفید چند روز پیش بیانیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ازحضورش در هامبورگ در جریان نشست گروه 20 استفاده کرد تا رهبران کشورهای دیگر را از تعامل بازرگانی با ایران منصرف کند، این تخطی نه از روح توافق بلکه از برجام و توافق هسته ای است و من معتقدم که آمریکا باید خود را به عمل به تعهدات توافق مجاب کند.

وی ادامه داد:ایران به توافق عمل کرده و این مساله مورد تایید آژانس قرار گرفته است. آژانس تنها نهاد مسوول برای نظارت و تایید است و تائید کرده که ایران به توافق پایبند بوده است.

ظریف گفت: اجازه بدهید در اینجا اشاره کنم که توافق، ایران را از ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای اش باز نمی دارد. توافق کاملا روشن است، حق ایران را برای غنی سازی به رسمیت می شناسد. این غنی سازی برای اهداف صلح آمیز است و به اعتقاد من، این دانشی است که از طرف ایران در داخل و به واسطه تلاش دانشمندان ما به دست آمده است، ممکن نیست از ایران گرفته شود و بهترین راه، نظارت بر آن است.

ظریف افزود: ایران در طول توافق و قبل از آن روشن کرد که برنامه تسلیحاتی ندارد. آژانس بار دیگر تایید کرده است که اتهامات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران، بی اساس بود و آژانس تصمیم گرفت این فصل را ببندد.

وزیرخارجه گفت: ایران قربانی سلاح شیمیایی بوده است و هرگز سلاح شیمیایی را به کار نگرفت. ایران از قابلیت برخوردار بوده اما تصمیم گرفته در جهت ساخت سلاح کشتار جمعی حرکت نکند، زیرا به اعتقاد ما، نه تنها این مساله برخلاف ایدئولوژی ما است، بلکه امنیت ما را نیز تامین نمی کند. ما معتقدیم که سلاح هسته ای باید تهدیدی برای امنیت باشد به جای اینکه یک موهبت برای امنیت ما باشد.

 

منبع: افکار نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۱۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان