//
کدخبر: ۲۹۸۶۲۷ //

آیت الله رئیسی: لازمه داشتن اقتدار از سوی قاضی بد اخلاقی نیست

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه بهترین ملاک برقراری عدالت اجرای قانون است، گفت: حبس زدایی رویکرد جدید دستگاه قضایی است.

آیت الله رئیسی: لازمه داشتن اقتدار از سوی قاضی بد اخلاقی نیست

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنج‌شنبه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضائی با بیان اینکه در آیات قرآن و روایات توجه به عدالت مورد تاکید قرار گرفته است، بیان کرد: پس از توحید هیچ امری به اندازه عدالت مورد تاکید نیست.

به گزارش فرتاک نیوز، رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه هیچ مفهومی به گستردگی عدالت در دین ما وجود ندارد، تصریح کرد: توحید، نبوت، امامت و معاد و فرج در راستای مفهوم عدالت قرار دارد و مهم‌ترین صفتی که انسان باید در خود جلوه دهد، عدالت است.

وی با بیان اینکه همه آحاد در نظام اسلامی باید خداترس باشند و در وجود خود عادلانه رفتار کنند، اضافه کرد: عدالت لایه‌هایی دارد و انجام واجبات و ترک محرمات از مصادیق آن است و انسان باید از درون و برون عادل باشد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه قاضی باید خود را همواره در محضر خدا ببیند و در عمل جلوه خدایی داشته باشد، افزود: قاضی بداند این جایگاه متعلق به نبی بوده وی وصی نبی و خلیفه اللهی است.

رئیس قوه قضائیه یکی از جلوه‌های عدالت را قضاوت دانست و اظهار کرد: همراه با خدا دیدن و در نظر گرفتن رضایت خداوند و صدور حکم عادلانه باید مورد توجه قضات قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افراد در دستگاه قضا باید قانون مدار عمل کنند، گفت: بهترین ملاک برقراری عدالت اجرای قانون است و باید با فهم درست قانون و دانستن تناسب بین حکم و موضوع، تصمیم گرفت و نظرات کارشناسان را در نظر داشت.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه قضات باید با حوصله عمل کنند، بیان کرد: با حوصله به پرونده‌ها رسیدگی کنید و عادلانه رأی دهید چرا که بی حوصلگی امر قضاوت را با اختلال مواجه می‌کند.

لازمه داشتن اقتدار از سوی قاضی بد اخلاقی نیست

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: انتظار مردم از دستگاه قضا این است هر چیزی که زمینه بی حوصلگی در قضاوت باشد را کنار بگذارید.

وی با بیان اینکه در دستگاه قضا باید مقتدرانه و مدبرانه عمل کرد و با مردم مهربان بود، افزود: دستگاه عدلیه پناه مردم است و نباید بر گرفتاری مردم بیفزاییم علاوه بر این با سرعت و دقت و با مهربانی با مردم برخورد کنید.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه لازمه اقتدار بداخلاقی نیست، تصریح کرد: هر شخصی اعم از زن و مرد و پیر و جوان باید بتواند در هر شرایطی حق خود را بگیرد زیرا دستگاه قضا پناهگاه مظلومان است و در مقابل کسانی که به منابع ملی تجاوز و قانون شکنی می‌کنند مقتدرانه می‌ایستد.

رئیس قوه قضائیه کار قضائی را امری سخت عنوان کرد و ادامه داد: تخصصی کردن امر قضا امری درست است و از آنجایی که پرونده‌های اقتصادی و نظام پولی و بانکی مسائل پیچیده‌ای دارد، اگر قاضی به این مسائل مسلط نیست مشاورانی باید قضات را به روز کنند.

وی جایگزینی برای حبس را از سیاست‌های دستگاه قضا دانست و گفت: اگر می‌توانید با اقدامی مشابه کسی را با وثیقه و کفالت به زندان نفرستید. زندان باید برای اشرار و سارقینی که امنیت را سلب می‌کنند باشد و به آنها رحم نکنید.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قانون شوراهای حل اختلاف در مجلس مصوب شد و یکسری اشکالات به آن وارد شده است، افزود: امیدواریم با رفع اشکالات، این قانون در مجلس تصویب نهایی شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۸۶۲۷ //
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    آقا رئیسی بنده احساس میکنم شما مثل اوایل به فکر شرکتهای تولیدی ورشکسته نیستین.از وضعیت پرونده های دیوان عالی اصلا رضایت ندارم.لطفا به شعارهاتون عمل کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان