//
کدخبر: ۲۹۶۷۱۰ //

آغاز افت فشار گاز و اوج‌گیری آن در سال‌های آینده

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه از 2 سال آینده وارد فاز افت فشار گاز خواهیم شد ولی اوج آن در 3 تا 4 سال آتی است، گفت: وقتی نتوانیم سبد انرژی‌مان را در حوزه برق متنوع کنیم شاهد استمرار خاموشی‌ها برق خواهیم بود.

آغاز افت فشار گاز و اوج‌گیری آن در سال‌های آینده

هادی بیگی‌نژاد عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: یکسری خاموشی‌های برق در چند روز گذشته در کشور داشتیم که ممکن است این سؤال مطرح باشد که چه اتفاقی افتاده در فصل زمستان به مشکل کمبود برق برخورده‌ایم یا اینکه آلودگی‌های هوا که بر اثر مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها به وقوع پیوسته چرا به وضعیت بحرانی رسیده است.

وی افزود: حدود یک میلیارد متر مکعب در هر روز تولید گاز در کشور داریم که بخش خانگی، صنعت و نیروگاه از این گاز تولیدی استفاده می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در زمستان که هوا سرد می‌شود مصرف خانگی گاز به شدت افزایش پیدا کرده و به همین دلیل بایستی گاز برخی صنایع را قطع کنیم که صنایع پتروشیمی بخشی از آنها است. چرا که اولویت بیشتری بایستی برای بخش خانگی در نظر گرفت. این در حالی است که به نیروگاه‌های برق نمی‌توانیم چنین چیزی بگوییم.

بیگی‌نژاد گفت: ما به نیروگاه‌ها می‌توانیم بگوییم گاز نمی‌دهیم اما به جای آن می‌توانیم گازوئیل و مازوت بدهیم و بایستی نیروگاه برق تولید کند. این در حالی است که این نیروگاه وقتی که با موادی غیر از گاز برق تولید می‌کند منجر به آلودگی هوا شده و مشکلات زیست‌محیطی به وجود می‌آید.

بیگی‌نژاد گفت: برخی دستگاه‌ها حکم تعطیلی نیروگاه‌های برقی که گازوئیل یا مازوت یا نفت کوره می‌سوزانند را داده‌اند و به آنها به صراحت اعلام شده یا باید گاز مصرف کنید و یا اینکه تعطیل شوید.

وی خاطرنشان کرد: دلیل تعطیلی بسیاری از نیروگاه‌ها آن بود که یا نمی‌توانستیم به آنها گاز بدهیم و یا اینکه امکان دادن مازوت به آنها به دلیل آلودگی هوا را نداشتیم و عملاً آنها تعطیل شده بودند و وقتی هم برقی تولید نشود در ابتدا برق صنایع قطع شده و سپس برق خانگی در برخی بخش‌ها قطع شده بود.

به گزارش فرتاک نیوز، عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: وقتی ما نتوانیم سبد انرژی‌مان را در حوزه برق متنوع کنیم چنین مشکلاتی پیش می‌آید ضمن اینکه وقتی نتوانیم به اندازه کافی نیروگاه‌ هسته‌ای احداث کنیم عملاً امکان تولید برق هسته‌ای هم نخواهیم داشت ولی اگر نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای را وارد مدار کنیم مشکل کمبود برق برطرف می‌شود.

بیگی‌نژاد اظهار داشت:‌ در سال‌های آینده افت گاز پارس جنوبی به شدت زیاد خواهد شد و میزان تولیدی گاز فعلی‌مان را هم نخواهیم داشت؛ اگر از اکنون به فکر افت فشار گاز در سال‌های آینده نباشیم مشکلات حوزه برق، نیروگاه و آلودگی هوا افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود:‌ افت فشار گاز را از ۳ تا ۴ سال آینده خواهیم داشت و عملاً ما در آن سال‌ها با معضل کمبود برق مواجه خواهیم بود. البته از یک یا ۲ سال آینده وارد فاز افت فشار گاز خواهیم شد. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۶۷۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان