//
کدخبر: ۲۶۹۰۶۶ //

روحانی برای پاسخ به سوالات به مجلس می‌رود؟

200نماینده مجلس خواستار توضیح رییس جمهوری درباره دلایل آشفتگی اقتصاد کشور شدند و باید منتظر ماند و دید سوال از روحانی در صحن علنی اعلام وصول خواهد شد؟

روحانی برای پاسخ به سوالات به مجلس می‌رود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

طرح سوال نمایندگان مجلس از حسن روحانی، روز گذشته با بیش از 200 امضا تقدیم هیات‌رییسه شد.

طبق ماده (212) آیین‌نامه داخلی مجلس، براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند، درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهور سؤال‌کننده، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر به همراه امضاها به رئیس‌ مجلس تسلیم کنند.

رئیس مجلس نیز موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌‌دهد، هر کمیسیون نیز موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد، در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد، البته تعداد سؤالات نباید از پنج سؤال بیشتر باشد.

محورهای سوال نمایندگان از روحانی

 در محور اول این طرح چنین آمده است: «چرا و به چه دلیل قیمت‌های ارز خارجی به سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است.»

نمایندگان در محور دوم این طرح تاکید کرده‌اند: «علت از‌هم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن، خودرو و تورم عجیب و غریب چندصددرصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی هفت سال گذشته هیچ ‌اقدام جدی برای تأمین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است.»

محور سوم این طرح به چرایی بی‌تعهدی اروپایی‌ها به عمل به وظایف برجامی‌شان اختصاص یافته است. نمایندگان معترض پرسیده‌اند: «در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچک‌ترین هزینه از این توافق خارج و اروپا هم با پررویی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل کند؛ حتی در حد عملیاتی‌کردن طرح حقیرانه اینستکس.» محور چهارم سوالات مربوط به بی‌تدبیری دولت در ارائه وام به واحدهای تولیدی در شرایط کرونایی است. در این محور چنین آمده است: «قرار شد دولت به خاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا به واحدهای تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده وام اعطا کرده و کمک کند؛ اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است که دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است.» نمایندگان طراح سوال در پنجمین محور از سوالات خود از رییس‌جمهوری پرسیده‌اند: «از فروردین 97 که قیمت دلار دولتی چهار هزار و 200 تومان اعلام شد تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است؟ به چه کسانی داده شده و سرنوشت این دلارها چه شده و چه تأثیری بر کنترل تورم داشته است.»

روحانی برای پاسخ به سوالات به مجلس می‌رود؟

سوال از رئیس‌جمهور برای نخستین بار در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد رخ داد، حادثه‌ای که از آن به عنوان یکشنبه سیاه در مجلس نیز یاد شد، اما این رویه در دولت روحانی پیشتر یک بار اتفاق افتاده بود و اگر این بار نیز سوال از رئیس‌جهور در صحن قرائت شود این دومین بار است که روحانی مورد سوال نمایندگان ملت قرار می‌گیرد، یک بار در مجلس نهم که اصلاح‌طلبان خود را اکثریت آن می‌دانستند و حالا یک بار هم در مجلسی که اصولگراها اکثریت نمایندگان را تشکیل می‌دهند.

حالا باید منتظر ماند و دید سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی اعلام وصول می‌شود و واکنش روحانی به این موضوع چه خواهد بود؟

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۹۰۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان