//
کدخبر: ۲۴۶۶۵۴ //
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تاثیر واقعی در اقتصاد ایران نخواهد داشت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تفاوت چندانی در واقعیت اقتصاد ایران بین چیزی که قبلا مطرح کرده بودند و می گفتند ایران می تواند عضو کارگروه ویژه اقدام مالی باشد و اکنون نمی بینیم و این موضوع خیلی تاثیر واقعی در اقتصاد ایران نخواهد داشت زیرا قبلا آثار خود را گذاشته است.

قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تاثیر واقعی در اقتصاد ایران نخواهد داشت
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر"محمدرضا پورابراهیمی" درباره قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام مالی مشترک اظهار کرد: از روز اول معتقد بودیم اگرچه ماهیت FATF شفافیت اطلاعات اقتصادی است اما ابزاری شده برای کسانی که می خواهند علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرند مانند ابزار حقوق بشر.

وی افزود: حقوق بشر واژه خوبی است اما کاربری آن علیه جمهوری اسلامی است. می بینیم چه جنایت هایی توسط صهیوینست ها، برخی کشورهای مرتجع عربی و آمریکا علیه مردم صورت می گیرد اما فقط از حقوق بشر به عنوان ابزاری علیه کشور ما استفاده می شود.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه FATF ماهیت خوبی دارد اما تبدیل به ابزار علیه جمهوری اسلامی شده و ما از روز نخست مخالف این بودیم که به ابزار تبدیل شود بیان کرد: قبل از تشکیل کارگروه ویژه اقدام مالی، در مجالس دوره های قبل ما قانون مبازره با پولشویی را تصویب کرده ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این مسیر توسط گروه اقدام مالی مشترک دنبال شده تا ایران را تحت فشار قرار بدهد، اظهار کرد: لایحه CFT علی رغم مخالفت تعداد زیادی از نمایندگان در مجلس به تصویب و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید که مجمع با توجه به اختلاف نظری که بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت تا امروز این بحث را تعیین تکلیف نکرده و چند روز قبل کارگروه اقدام مالی مشترک اعلام کرد ایران وارد لیست سیاه شده است.

پورابراهیمی گفت: حتی زمانی که ایران وارد لیست سیاه نشده بود و امریکا برجام را پذیرفته بود، هیچ اقدام مثبتی از ناحیه کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر اینکه مشکلات ارزی و مراودات بانکی بین المللی ما را حل کند، صورت نگرفت.

وی تصریح کرد: اقداماتی که قبل از این علیه ایران انجام می شد و امروز که در لیست سیاه هستیم معادل ۹۰ درصد هیچ تفاوتی نکرده و شرایط قبلی را داریم. تنها فضای روانی علیه ایران ایجاد شده و شاید سخت گیری هایی صورت بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرایطی که داریم شبیه شرایط قبل از قرار گرفتن در لیست سیاه است و محدودیت و مشکلات مراودات بانکی و ارزی قبل از این هم وجود داشته، حتی زمانی که امریکا در برجام توافق کرد.

وی تصریح کرد: تفاوت چندانی در واقعیت اقتصاد ایران بین چیزی که قبلا مطرح کرده بودند و می گفتند ایران می تواند عضو کارگروه ویژه اقدام مالی باشد و اکنون نمی بینیم و این موضوع خیلی تاثیر واقعی در اقتصاد ایران نخواهد داشت زیرا قبلا آثار خود را گذاشته است.

پورابراهیمی گفت: ایران دو سال سخت را پشت سر گذاشته، نیاز ارزی خود را تامین کرده و کارش را در انتقال ارز انجام داده که هرچند هزینه ها زیاد شده اما متوقف نشده ایم.

وی با بیان اینکه ایران از منافع خود دفاع خواهد کرد و منتظر نمی شویم تا گروه اقدام مالی مشترک نسبت به ما تصمیم بگیرد، افزود: ما حرکت های منطقه ای خود را آغاز می کنیم و تلاش می کنیم در مجموعه پیمانی مشترک با چین و روسیه در قالب پول رایج که به عنوان موضوع مهمی مطرح شده، مثل پیمان های پولی میان کشورها، محدودیت های ناشی از آنچه امروز در قالب FATF علیه ایران کار می شود را پوشش بدهیم.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: روس ها و چینی ها کار را آغاز کرده اند و جدا شدن از ارز رایج به عنوان دلار آغاز شده و کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده اند که دلار سیطره خود را بر اقتصاد انداخته و اتحادی بین کشورها آغاز شده و این مسیر گذر اتفاق می افتد و می توانیم از آن گذر کنیم و براساس منافع ملی تصمیم بگیریم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۶۶۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان