//
کدخبر: ۲۳۸۷۳۷ //
آیت الله رئیسی:

حمایت از تولید با سخن امکان پذیر نیست

رئیس قوه قضائیه گفت: حمایت از تولید با سخن نیست بلکه باید قانونی باشد و سرمایه باید با اولویت به بخش تولید تعلق بگیرد.

حمایت از تولید با سخن امکان پذیر نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه صبح امروز در نخستین همایش نقش امنیت در اقتصاد ملی و رونق تولید اظهار کرد: مساله امنیت و اقتصاد دوگانه انفکاک ناپذیر است و تفکیکی بین امنیت و اقتصاد وجود ندارد.

وی افزود: رونق تولید و اقتصاد باید در کنار هم باشند تا تولیدکننده و کارآفرین بتوانند با یکدیگر در کمال آرامش نقش خود را در عرصه اقتصاد ایفا کنند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: مأموران ناجا سه شرط اساسی برای وظایف خودشان دارند. مهربانی، اقتدار و تدبیر سه شرط اساسی مأموران ناجا است البته همین سه شرط را هم قضات ما دارند و این سه شرط برای بهبود کارکرد قضات ما لازم است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همکاری و همیاری در همه بخش‌ها برای ایجاد امنیت شرط موفقیت در امنیت اقتصادی است، همه اجزای مختلف در عرصه اقتصادی باید نقش ایفا کنند تا امنیت اقتصادی ایجاد شود یعنی همه بخش‌ها باید خود را موظف به ایجاد امنیت اقتصادی بدانند.

وی اظهار کرد: پولشویی، قاچاق و … انواع جرایم هستند که تحت عنوان فساد اقتصادی از آنها یاد می‌شود و اینها به شدت برای اقتصاد مضر هستند و برخورد با این فسادها ضرورت دارد.

رئیس قوه قضائیه گفت: عزیزان هم در نیروی انتظامی باید در کنار دستگاه قضائی هماهنگ باشند تا بتوانند از کارآفرینان به خوبی حمایت کنند تا فضای کشور یک فضای امن برای تحرک و فعالیت بیشتر باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم انقلاب در نماز جمعه هفته گذشته گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید همه تلاش کنیم تا محیط کشور قوی باشد که این مهم دو شرط دارد. یک برطرف کردن موانع تولید، دو حمایت از تولید.

وی افزود: حمایت از تولید با سخن نیست باید قانونی باشد و سرمایه باید با اولویت به بخش تولید تعلق بگیرد.

آیت الله رئیسی‌ تصریح کرد: دلالی، کار را دچار فساد می‌کند. دلال کالایی را جابجا می‌کند و هیچ کارآفرینی و نوآفرینی ندارد و حتی باعث نقدینگی هم می‌شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: منظورمان از حمایت از تولید دادن تسهیلات به تولیدکننده و فعال اقتصادی است، یعنی اگر فعال اقتصادی به مشکل برخورد دستگاه قضائی بتواند موانع تولید را برطرف کند.

آیت الله رئیسی‌ گفت: در کشور سرمایه‌های طبیعی داریم که موانع رشد و تولید اقتصادی سبب می‌شود این موانع دیده نشود برای همین مقابله با فساد اقتصادی حائز اهمیت است.

در امر اقتصاد منتظر لبخند و امضای دیگران بودن، خطاست

رئیس قوه قضائیه گفت: نگاه به دست دیگران داشتن در حوزه اقتصاد، اقتصاد را شرطی می‌کند. اینکه اقتصادمان وابسته به امضای کسی باشد و یا وابسته به لبخند کسی باشد خطا است. جمهوری اسلامی ایران در سیاست با تمام دنیا تعامل دارد اما با دشمنان به گونه دیگری رفتار می‌کند. در اقتصاد هم باید رفتار ما با همین نحو باشد. اینکه اقتصاد را شرطی کنیم و بگذاریم دیگران برای ما تصمیم بگیرند و اقتصاد ما وابسته به امضای یک نفر باشد، کاری عبث و بیهوده است.

آیت الله رئیسی افزود: یکی از موانع اقتصادی متکی بودن اقتصاد ما به نفت است. طبیعتاً باید تصمیم گیران و تصمیم سازان این امر برنامه‌ای برای این مشکل داشته باشند. چرا که رهبر معظم انقلاب هم در بیانات مختلفی به این موضوع اشاره کرده است.

وی یادآور شد: جذابیت سرمایه گذاری در کالاهای سوداگرانه به جای سرمایه گذاری در کالاهای مهم اقتصادی معضل دیگر عرصه اقتصادی است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: البته این ایرادات در تمامی حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری وجود دارد؛ اگر سرمایه گذاری به طرفی برود که باعث رونق تولید شود اشکالی ندارد ولی اگر سرمایه گذاری به سمت کالاهای سوداگرانه برود، ایجاد مشکل می‌کند.

آیت الله رئیسی‌ اظهار داشت: واردات بی رویه، تولید کننده را نگران و بی انگیزه می‌کند. قاچاق کالا، تولید کننده و کارآفرین را بی انگیزه و بی هدف می‌کند. هیچ کارآفرین و سرمایه گذاری آماده برای رشوه نیست آن که تقاضای رشوه می‌کند، دموکراسی اداری است.

آنچه تقاضای رشوه می‌کند دموکراسی اداری است

وی خاطرنشان کرد: اگر دموکراسی اداری مجوزهای لازم را تسهیل کند، چرا کار باید به رشوه بکشد. مردم از رانت و رشوه روابط ناسالم اداری گلایه مند هستند که تسهیل امور و شفاف کردن امور جلوی رانت و رشوه را می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما نظام سالم اداری ای را می‌خواهیم که کارآفرین بتواند ظرف دو ساعت کارش را انجام دهد و این مسئله یک مسئله امکان پذیر است نه یک مسئله آرمانی.

آیت الله رئیسی افزود: سایبر برای به کار گرفتن در حوزه‌های مختلف مفید است اما باید نظارت هم در این حوزه باشد. ایجاد ارتباط با تولید کار پیچیده ای است چرا که در فضای سایبر بعد زمان، مکان و فیزیک نداریم.

آیت الله رئیسی‌ در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: آمریکا به عنوان یک امپراتوری قدرت نشان داده که می‌خواهد در حوزه اقتصادی، کنترل و نظارت داشته باشد و فضای اقتصادی را تحت سلطه خود قرار دهد به همین دلیل، کاری که امروز در حوزه اقتصاد باید انجام دهیم، لباس جامع عمل پوشاندن به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر «استفاده از اقتصاد مقاومتی در حوزه اقتصادی» است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: جنگ اقتصادی ما با آمریکا از همین‌جا شروع می‌شود. آمریکا می‌خواهد خود بر حوزه اقتصادی تمام دنیا به ویژه ایران، تسلط و نظارت داشته باشد اما ایران نمی‌خواهد که نه آمریکا و نه هیچ بیگانه دیگری به امر اقتصادش، دخالت و نظارت داشته باشد. آمریکا می‌خواهد که تمام امور اقتصادی زیر چترش باشد و ما این موضوع را نمی‌خواهیم.

وی گفت: ما از نخبگان و دانشگاهیان می‌خواهیم در زمینه‌های مختلف کارآفرینی و نوآوری، فعالیت‌های لازم را انجام دهند چرا که امروز کشور ما در یک جنگ رسانه‌ای قرار دارد.

آیت الله رئیسی‌ تصریح کرد: باید ساختارهای فسادزا حل شود. کاهش تولید پرونده‌ها در گروی اصلاح ساختار فسادزا است. اگر ساختار فسادزا اصلاح شود، تعداد پرونده‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

رئیس قوه قضائیه افزود: از اصناف می‌خواهیم که اگر مشکلی دارند، درون خودشان حل کنند. تمامی افراد می‌توانند با درایتی که بر موضوعات و مشکلات حوزه‌شان دارند، مشکلات را به نحو احسن مدیریت کنند. ‌

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۸۷۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان