//
کدخبر: ۲۱۳۸۵۸ //

دولت می‌توانست به مبارزه با مفاسد کمک کند اما نکرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: عمدتا فساد از قوه مجریه شروع می شود و اگر دولت ها نظام بازرسی شان را قوی کنند و مراکز بازرسی شان خوب عمل کنند، بسیاری از موارد فساد پیشگیری می شود.

دولت می‌توانست به مبارزه با مفاسد کمک کند اما نکرد
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد سلیمانی کارشناس مسائل سیاسی و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به تناقض گویی های برخی از مسئولان در خصوص اقدام قوه قضائیه مبنی بر مبارزه با مفاسد، اظهار کرد: این مسأله را می‌توان از چند زاویه نگاه کرد. به طور کلی دولت فعلی با نوعی فریب توانست رأی مردم را بگیرد؛ برای مثال مردم را از جنگ ترساند و عنوان کرد که اگر به من رأی ندهید، جنگ شروع خواهد شد، یا اگر ما رأی نیاوریم و رقیب مان پیروز شود، آنها با دیوارکشی هایش سعی خواهند کرد تا مانع از آزادی های فردی شوند.

وی افزود: آقای روحانی شعارهایی را مطرح کرد که به هیچ وجه واقعیت نداشت و به نوعی ترس و واهمه در دل مردم ایجاد کرده بود. چنین حالتی، عادت و رویه ای برای اکثر دولتمردان کشور شده است.

وی ادامه داد: اگر مروری بر دولت یازدهم و دوازدهم داشته باشید، متوجه می شویم که آقای آخوندی به شدت مسکن مهر را کوبیدند و بارها عنوان می کردند که این طرح مناسب نیست. به همین دلیل شرایطی ایجاد کردند که بسیاری از مردم مسکن های شان را با قیمت بسیار پایینی فروختند درحالی که امروز قیمت همان مسکن مهر 8 تا 9 برابر شده است. برای مثال مسکن مهر اطراف تهران تا چهارسال پیش 40 تا 50 میلیون فروخته شد و امروز قیمت همان مسکن به 400 تا 500 میلیون تومان رسیده است، بنابراین اینگونه حرف ها را باید ریشه یابی کرد.

* دولت با حاشیه‌سازی خواست مطالبات مردم فروکش کند

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با انتقاد از عملکرد دولت، گفت: دولت کنونی ناکارآمد بوده و هیچ کاری نکرده است. دولت به دلیل آنکه دستش خالی بوده همیشه جامعه را به سمت حاشیه می برد تا فکر و ذهن جامعه به سمت مسائل حاشیه ای باشد و مطالبات مردم از دولت کاهش یابد. این نوع اقدام جهت گیری دولتمردان است تا بتوانند مطالباتی که مردم دارند را فروکش کنند و به سمت مسیر دیگری سوق دهند، درحالیکه باید به کار و تلاش بپردازند.

وی با طرح این پرسش که فساد از کجا آغاز می شود، گفت: عمدتا فساد از قوه مجریه شروع می شود. اگر دولت ها نظام بازرسی شان را قوی کنند و مراکز بازرسی شان خوب عمل کنند، بسیاری از موارد فساد پیشگیری می شود. برای پیشگیری از فساد باید دولت فعال شود و برای فعال شدن دولت باید مدیران نسبت به این موضوع اعتقاد داشته باشند تا سازوکارها را فعال کنند و نسبت به مسائل حساس شوند. همچنین خود و اطرافیان شان مراقب باشند تا وارد مسائل فساد به ویژه فساد مالی نشوند.

* سرنخ‌هایی که به دولت می‌رسد

سلیمانی ادامه داد: متأسفانه این اتفاق را در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم و هم اکنون متأسفانه پرونده هایی تشکیل شده که صحبت از اختلاس ها و تخلفات چندهزار میلیاردی است و زمانی که سرنخ ها دنبال می شود، به مسئولان دولت می رسیم.

وی با اشاره به موضوع ارز 4200 گفت: بانک مرکزی بلایی بر سر ارز آورد که مشکلات بسیاری را ایجاد کرد. «ارز جهانگیری» مطرح شد و بیش از 18 میلیارد دلار  که البته به گفته برخی ها 30 میلیارد دلار با قیمت ارز 4200 داده شد. دولت می داند که این ارز به چه کسانی ارائه شد و حتی می تواند این موضوع را رصد کند که این مقدار پول به کجا رفته و تا چه اندازه به کشور بازگشته است. در واقع دولت می تواند به مبارزه با فساد کمک کند اما متأسفانه این کار را انجام نداده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: رئیس قوه قضائیه سازوکار خوبی را فراهم کرده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. در حال حاضر امید در دل مردم جوشیده و آنها به آینده امیدوار شده اند.در دستگاه قضائیی تحولاتی ایجاد شده است که اگر در قوه مجریه و مقننه همین تحول ایجاد شود، مطمئنا فساد ریشه‌کن خواهد شد و یا به حداقل می رسد.

وی با اشاره به عملکرد دولت روحانی گفت: رئیس جمهور رویه ای را از ابتدای دولت یازدهم آغاز کرده  است مبنی بر اینکه در محافل و تریبون های عمومی مطلبی را عنوان کرده که در محافل خصوصی مخالف آن مطلب را صحبت می کند و یا یک روز در مورد مطلبی صحبت می کند که در روز دیگر خلاف آن مطلب را مطرح می کند. برای مثال یک روز عنوان می کند که با ترامپ دیدار می کند و در روز دیگر می گوید قصد چنین کاری را نداردم. تناقضات در رفتار، گفتار و اعمال دولتمردان فعلی واقعا بسیار گسترده شده است و تناقض گویی دولتمردان نباید به حدی برسد که مردم دچار سردرگمی و گیجی شود که متأسفانه الان این اتفاق رخ داده است.

سلیمانی اظهار داشت: دولت اگر مواردی از فساد را مشاهده می کند باید با مصداق ها تحویل  قوه قضائیه دهد. یعنی اگر دولت شاهد فساد و یا تخلف جناح و گروهی و حتی جناح مخالف است، باید با ارائه اسناد، مدارک و اطلاعاتی که در اختیارش بوده را تحویل قوه قضائیه دهد چراکه دولت به همه این مدارک و اسناد و اطلاعات دسترسی دارد. همچنین دولت باید به جای جوسازی این تخلفات را باید به مردم بگوید تا آنها خوشحال شوند و بدانند که با فساد مبارزه می شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید روند فساد را کاهش داد، خصوصا در شرایطی که پرونده برادر رئیس جمهور و معاون اول در شرف رسیدگی بوده و دادگاهش در شرف برگزاری است. این تناقض گویی ها مطمئنا حالتی ایجاد می کند که رئیس جمهور درحال جوسازی است که پرونده های اطرافیانش رسیدگی نشود یا تحت الشعاع قرار بگیرد و حتی فضایی ایجاد کند که قاضی در آن فضا نتواند بررسی صحیح انجام دهد و شفاف به مسائل رسیدگی کند. از طرفی به نظرم قوه قضائیه پشتوانه مردمی محکمی دارد و باید رسیدگی به همه پرونده ها را انجام دهد، حتی اگر وابستگان به هر مقام بزرگ و مسئول کشوری باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۳۸۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان