//
کدخبر: ۲۱۰۶۳۳ //
روحانی:

تصمیمی برای مذاکره با آمریکا نداشته و نداریم

رئیس جمهوری با بیان اینکه مسیر استراتژی ما بر دو پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال استوار است، گفت: تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در هیچ مقطعی نداشته و نداریم؛ پیشنهادهایی از طرف بسیارها مطرح شده اما پاسخ ما همیشه منفی است.

تصمیمی برای مذاکره با آمریکا نداشته و نداریم
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: شرایط امروز کشور، ‌ سخت و پیچیده است که نیاز به نقش آفرینی استثنایی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه و سایر ارکان کشور دارد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به یاد ندارم که هیچ کشوری در تاریخ دهه های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی حد و حصر، حداکثری استکبار جهانی و دشمنان مرز و بوم قرار گرفته باشد.

روحانی گفت: در ۱۶ ماه پیش طرحی بود که با اعلام و اجرای تحریم شدید علیه جمهوری اسلامی ایران، حداکثر کشور ۶ ماه بیشتر نتواند تاب آوری داشته باشد. اگر به تاریخ کشورهای دیگر مراجعه کنیم با چنین تحریمی که از تحریم صادرات نفت و سایر موارد گرفته تا تحریم شدید بانکی و تا تحریم کشتی رانی و بیمه و سایر تحریم هایی که امروز با آن مواجه ایم، هیچ کشور معمولی نمی توانست ۶ ماه تحمل کند.

وی افزود: محاسبه آنها بر اینکه بعد از ۶ ماه یعنی در پایان سال میلادی گذشته از نظام و انقلاب و دولت و مجلس چیزی باقی نمانده باشد، با محاسبات عادی، چندان غلط نبود. اما وقتی این محاسبه برابر یک ملت آبدیده که فراز و نشیب فراوان در تاریخ دیده و ایمان قوی و اعتقاد قوی به خاندان رسالت و همواره پشت سر پرچم سالار شهیدان و آمادگی ایثار برای در طول تاریخ بوده، اعمال می شود نادرست و غلط از آب در می آید  آنها هم امروز به این واقعیت رسیده اند.

روحانی ادامه داد: امروز نگاه دنیا نسبت به ایران بعد از ۱۶ ماه مقاومت حتی نگاه آمریکا نسبت به ملت ایران عوض شده است. آنها هم به این نتیجه رسیده اند که با فشار حداکثری نمی توانند ملت ایران را به زانو درآورند. این همه پیغام با واسطه با سراسر جهان که امروز مشاهده می کنیم به خاطر همین یاسی است که بر نقشه دشمن و افکار دشمن مستولی شده است.

وی ادامه داد: آنها می دانند این راه پاسخ نخواهد داد و می دانند که این جنگ تحمیلی اقتصادی چون جنگ تحمیلی نظامی ۳۰ سال قبل هیچ نتیجه ای نمی دهد و ملت ما علیرغم همه دشواری ها برابر جهان یعنی در برابر کشوری که به ایدئولوژی شرق به ظاهر خودش را مسلح و با سلاح غرب و شوروی و فرانسه خود را مجهر کرده بود و با پول ارتجاع و به ویژه عربستان،  فکر نمی کردند ملت ایران بتواند در این جنگ پیروز شود.

روحانی گفت: آمریکا به بعثی ها اطلاعات  می داد، شوروی و فرانسه اسلحه می داد، ارتجاع عرب هم دلار و پول و بندر به آنها می دادند و برخی از کشورهای مرتجع منطقه فرودگاه را در اختیار آنها گذاشته بودند و علیرغم همه این تلاش ها و حصری که برای ما بوجود آورده بودند زرمندگان دلاور، سپاه و ارتش، بسیج و همه مردم با دادن عزیزترین فرزندان خود پیروزی را به دست آوردند.  

رئیس جمهوری ادامه داد: این جنگ تحمیلی دوم که از نوع اقتصادی، روانی و سیاسی است سرنوشتی بهتر از آن جنگ نخواهد داشت، در این جنگ تحمیلی هم ملت ما پیروز صحنه است. این امروز ادعا نیست.

با صبر انقلابی و تدبیر عقلانی، آمریکا را منزوی کردیم

روحانی اضافه کرد: ما در آغاز راهبردی که نظام ما برابر توطئه آمریکا اتخاذ کرد راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود. ما با صبر انقلابی و تدبیر عقلانی نگذاشتیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم.

روحانی یادآور شد: آمریکایی ها در تاریخ جهان از آن زمانی که ابرقدرتی خود را شروع کردند برای نخستین بار است علیه یک ملت و کشور برنامه ریزی و توطئه می کنند و دنیا به آنها روی خوش نشان نمی دهد، رای مثبت نمی دهد و راه آنها را نمی پذیرد و حداقل در بیان و زبان و سیاست با ملت ایران همنوا هستند و از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع حقوقی بین المللی و در دادگاه بین المللی ملت ایران پیروز این صحنه بوده است.  

رئیس جمهوری اضافه کرد: یک نمونه پیدا کنید که آمریکا در یک توطئه بزرگ جهانی وارد شده و تنها مانده باشد، او و ازنابش یک رژیم منحوس و نامشروع و چند «کشورک» در کنار آمریکا ماندند و کل ملت ایران خود را در کنار ملت های جهان  و حتی دولت های بزرگ جهان می بینند.

وی ادامه داد: ما در این راه و مسیر اولین قدمی که برداشتیم دادن یک فرصت تاریخی به کشورهای ۱+۴ بود. در این فرصت تاریخی می توانستند به تعهدات خود عمل کنند و اگر به تعهدات خود عمل می کردند ما هم به تمامی تعهدات در برجام عمل می کردیم و بنابراین آمریکا نه تنها از لحاظ سیاسی، اجتماعی، افکار عمومی و حتی اقتصادی نیز شکست می خورد.

روحانی گفت: متاسفانه بعد از تخلف آمریکا و خیانت آمریکا و زیر پاگذاشتن تعهدش اروپایی ها هم یا به وظیفه خود عمل نکردند یا نتوانستند یا هر دو، که آنچه ما می فهمیم هر دو است. جایی می توانستند انجام ندادند و جاهایی نیز با مشکلاتی مواجه بودند.  

وی تاکید کرد: در این مسیر استراتژی ما دو پایه بود، مقاومت داخلی و از طرف دیگر دیپلماسی فعال، بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی بریم. بدون دیپلماسی فعال هم مسیر و راه ما دشوار خواهد بود بنابراین پایه اصلی استراتژی ما این بود که ملت ما روی پای خود بایستد، مجلس و دولت قوه قضائیه و همه ارکان دست به دست هم دهند و بتوانیم مردم را از معضلات و مشکلات اقتصادی که آنها را تحت فشار قرارداده از این فشار بکاهیم.

تسلیت ایام سوگواری

روحانی در ابتدای سخنان خود ایام سوگواری و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانشان را تسلیت گفت و اظهار امیدواری کرد: همه ما بتوانیم پیرو راه آن عزیزی باشیم که گفت قیام من برای سامان دادن امور جامعه و نجات امت از انحراف و نفاق است که اراده من و تصمیم من امر و فرمان به خوبی ها و نهی و بازداشتن از پلشتی ها و زشتی ها است. راه من راه جدم و پدرم و راه برادرم خواهد بود.

وی ادامه داد: همه امید ما این است که بتوانیم پیرو راه آن بزرگوار برای اصلاح جامعه و در مسیر استقرار خوبی ها و پاک کردن جامعه از بدی ها از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۶۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان