//
کدخبر: ۲۰۹۰۲۹ //

روحانی: کشورها مگر دیوانه شده‌اند با آمریکا مذاکره کنند؟

رئیس‌جمهور گفت: [آمریکایی‌ها] به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن؛ این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما [آمریکایی‌ها] علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید.

 روحانی: کشورها مگر دیوانه شده‌اند با آمریکا مذاکره کنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز صبح امروز در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیر ساخت‌های روستایی گفت: بنده معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کنیم اگر بدانم به یک جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد می شود و مشکلات مردم حل می شود من دریغ نخواهم کرد اصل منافع ملی ملت ما است.

به این بهانه به بازخوانی بخش‌هایی از سخنان وی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با موضوع دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو در تاریخ هفتم آبان 96 می‌پردازیم:

روحانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به شرایط پیش ‌آمده در اثر تخلفات پیاپی آمریکایی‌ها، گفت: در طول تاریخ همواره یکی از راه‌های تعامل دولت‌ها و ملت‌ها بستن عهدها و پیمان‌ها با یکدیگر بوده و این بخشی از تاریخ گذشته کشور ما و همه جهان است؛ اصل وفای به عهد، فراملی و فرادینی بوده و اصلی است که همه انسان‌های عاقل و با تدبیر دارای هر مذهب و دینی که بودند به عنوان یک اصل مهم به آن احترام گذاشتند.

رئیس‌جمهور، وفای به عهد را معیاری برای تمدن یک ملت و قانونی بودن و حرکت صحیح یک دولت، برشمرد و تصریح کرد: اگر دولتی وفای به عهد نکرد، اعتبار خودش را در افکار عمومی به حراج گذاشته است. اگر دولتی مثل دولت آمریکا عنوان کند که بر یک تعهد مهم بین‌المللی، متعهد نیستم و استدلالش هم این باشد که سر دولت قبلی کلاه رفته پس تداوم مسئولیت دولت‌ها چه می‌شود، کما اینکه هر دولت دیگری در هر کشوری نیز می‌تواند همین ادعا را داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه این تعهد، تعهد یک ملت با ملت و دولت با دولت و یک نظام با یک نظام است، افزود: اگر آمریکا یک رژیم هم باشد این تعهد یک رژیم در برابر یک نظام بزرگ به نام جمهوری اسلامی ایران است نه تنها ایران حتی 5 کشور دیگر یک تعهد بین‌المللی است که در برابر این تعهد، متعهد به اجرای آن بوده و باید به آن عمل کند.

رئیس‌جمهور متزلزل بودن روی پیمان قبلی و دعوت برای مذاکره بعدی را داستانی مضحک خواند و افزود: بعضی‌ها می‌گویند تعهدی که قبلاً با هم بستیم این فعلاً قرص و محکم نباشد، متزلزل باشد، بیاییم راجع به موضوع دیگر با هم مذاکره کنیم؛ این یکی از حرف‌های خنده‌دار تاریخ است، یک کسی عهد و پیمانی می‌بندد و می‌گوید پای پیمان خودم تا آخر ایستادم و به دقت عمل می‌کنم و اجرا می‌کنم، جایزه من این است که راجع به موضوع دوم صحبت کنیم. و این قابل بحث است؛ اما کسی که همان تعهد اول را زیر پا می‌گذارد، دارد با زبان عملش اعلام می‌کند که من اهل مذاکره نیستم.

روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعهد و پیمان نبوده و اصول اخلاقی و بین‌المللی را نمی‌شناسیم، خاطرنشان کرد: این معنایش این است که اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند به آن اعتماد کند و این در حالی است که امروز آمریکایی‌ها به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند که با ما مذاکره کن‌؛ مگر دیوانه شدند که با شما مذاکره کنند؛ شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا باید با این شیوه‌ای که در پیش گرفته، آینده مذاکره و تعهدات خودش را نسبت به کشورهای دیگر برای همیشه کنار بگذارد، افزود: ایران در موضوع هسته‌ای به تعهدات خودش عمل کرده است اما آنها می‌گویند ایران چرا از لحاظ دفاعی و نظامی توانمند و قدرتمند بوده و چرا کشورهای منطقه به ایران احترام می‌گذارند؛ این مشکل شما آمریکایی‌هاست که با حضور در منطقه امنیت عراق و  ثبات و امنیت افغانستان را برهم ریختید؛ با آوردن تروریست‌ها در منطقه امنیت سوریه و لبنان را بهم ریختید؛ شما تروریست‌ها را پرورش دادید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۹۰۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان