//
کدخبر: ۲۱۳۶۷۱ //

جهانگیری: دولت تردیدی در اجرای طرح تحول سلامت ندارد

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی مشکلات پیش آمده در بخش تامین اعتبار برای اجرای طرح تحول سلامت تاکید کرد: کمترین تردیدی در دولت برای استمرار اجرای طرح تحول سلامت وجودندارد.

جهانگیری: دولت تردیدی در اجرای طرح تحول سلامت ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالروز تاسیس اورژانس پیش‌بیمارستانی که در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه ایران و با حضور پرسنل اورژانس سراسر کشور برگزار شد، با اشاره به اهمیت فعالیت اورژانس پزشکی برای مردم اظهار کرد: در مواقع حادثه چه حوادث طبیعی و چه حوادثی نظیر حوادث رانندگی که مردم دچار گرفتاری می‌شوند، اولین دلگرمی آنها تماس با اورژانس برای کمک گرفتن است.

وی با بیان اینکه کارکنان اورژانس کشور فریادرس حادثه‌دیدگان هستند، افزود: پرسنل اورژانس کسانی هستند که در نخستین لحظات با برخوردهای مسئولانه، دلسوزانه و انسان‌دوستانه خود با حادثه‌دیدگان موجب تقویت روحیه و اعتماد آنها می‌شوند. مهمترین انتظار مردم هر کشور، نظام و دولتی این است که در لحظات سخت افرادی در کنارشان باشند و زمانی که مشاهده می‌کنند در این زمان یک نهاد یا سازمانی که مسئول بوده، در کنار آنها حضور دارد، اعتمادشان به نظام خود بیشتر و این اقدام نیز موجب تقویت سرمایه اجتماعی در کشور می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: به کارکنان اورژانس کشور تبریک می‌گویم که خدا توفیق اعتماد مردم را که بزرگترین سرمایه است، در اختیارشان قرار داده است.

جهانگیری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در برخی حوادث این انتظار وجود دارد که در لحظات نخست وقوع حادثه تلفات به حداقل برسد، خاطرنشان کرد: در مرحله اول پس از وقوع حوادث مسئولیت با اورژانس و سپس با تیم پزشکی مستقر در بیمارستان‌های کشور است. اما حوادثی که منجر به این اتفاق می‌شود نیز خود نیازمند راهکارهای ریشه‌ای و بنیادین است. در این زمینه حتما آماری در اختیار مرکز اورژانس قرار دارد و مشخص است که بر اثر چه حوادثی، با چه میزان تلفات مواجه هستیم. بر همین اساس باید برای برون‌رفت از مشکلات موجود در این بخش به آمار مراجعه کنیم و این مشکلات را برطرف نماییم.

وی گفت: بخشی از این مسئولیت بر عهده بخش درمان است که به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهد اما بخشی دیگر که باید از آن درس بگیریم و برای آن برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت کنیم، برعهده دستگاه‌هایی غیر از اورژانس و بخش پزشکی است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه متاسفانه همچنان بیشترین آمار تلفات مربوط به حوادث جاده‌ای است، خاطرنشان کرد: متاسفانه همچنان بیشترین آمار تلفات و مجروحان، اورژانسی مربوط به حوادث جاده‌ای است که در داخل و خارج شهرها اتفاق می‌افتد. زمانی که جمعیت کشور کمتر بود تلفات جاده‌ای در سال تا 27 هزار نفر نیز افزایش داشت اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر خدمت خوبی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط شامل  پلیس، اورژانس، وزارت راه و... شکل گرفت و این دستگاه‌ها مسئولانه به میدان آمدند. بر همین اساس نیز تا سال‌های قبل روند تلفات جاده‌ای در کشور کاهشی بوده است.

جهانگیری با اشاره به میزان تلفات جاده‌ای سال 97 خاطرنشان کرد: سال قبل حدود 17 هزار تلفات جاده‌ای و چندین برابر این عدد جراحت ثبت شد. اخیرا در جلسه‌ای رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد که برنامه‌ای تهیه کرده‌اند تا دو هزار نفر از این تلفات را طی یکسال پیش‌رو کاهش دهند؛ این اتفاق باید در کشور رخ دهد و ما جلوی تلفات رانندگی بگیریم.

وی با بیان اینکه حدود 52 درصد تلفات جاده‌ای در حین حادثه و بیش از 40 درصد این تلفات در طول مسیر و بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: باید از طریق فعالیت‌های تبلیغی فرهنگ رانندگی را در کشور افزایش دهیم تا مردم لازمه رانندگی مطمئن در جاده‌ها را فرا بگیرند. گاهی ممکن است مردم از اینکه حین رانندگی در جاده پلیس جلوی آنها را می‌گیرد، عصبانی شوند اما این کار و سختگیری صرفاً به خاطر حفظ جان آنهاست.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم برطرف شدن مشکلات راه‌های مواصلاتی کشور اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در کنار مشکلات مربوط به راه‌ها در افزایش تلفات جاده‌ای تاثیرگذار است، موضوع ایمنی وسایل نقلیه است. در همین زمینه زمانی که من مسئولیت وزارت صنایع و معادن را برعهده داشتم تولید پیکان را متوقف کردم؛ در روز توقف تولید پیکان از خودم پرسیدم که آیا این آمادگی را دارم که خانواده خود را داخل این خودرو بگذارم و به جاده بروم؟ وقتی در این زمینه به پاسخ منفی رسیدم، تصمیم گرفتم نگذارم زن و بچه مردم در این خودرو بنشینند و ایمنی‌شان تهدید شود؛ در آن زمان با وجود وارد شدن فشارهای بسیار از جهات مختلف، این تصمیم در نهایت گرفته شد، امروز نیز مسئولان مربوطه باید تصمیم بگیرند.

جهانگیری بروز و شیوع برخی بیماری‌ها را از دلایل افزایش مرگ و میر در کشور برشمرد و تاکید کرد: در اورژانس کشور آمار رسمی وجود دارد که علت فوت افراد چیست؟ این آمار برای هر برنامه‌ریزی دقیقی لازم است؛ در بخش درمان باید اقدامات لازم انجام شود و از بروز اتفاقاتی که منجر به افزایش برخی بیماری‌ها در مردم می‌شود، جلوگیری لازم صورت بگیرد.

وی دلیل توجه دولت تدبیر و امید به موضوع مسائل زیست محیطی را سلامت مردم و حفظ جان آنها عنوان کرد و گفت: ما باید بنزین مناسب در اختیار مردم قرار می‌دادیم و میزان آلایندگی شهرها را کم می‌کردیم که به لطف خدا در این زمینه به دستاوردهای خوبی رسیدم. خوشبختانه امروز در همه شهرها بنزین باکیفیت و دارای استانداردهای بین‌المللی ارائه می‌شود و گازوئیل نیز حداقل در کلان‌شهرها با کیفیت قابل قبولی عرضه می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تصمیم دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح تحول سلامت اظهار کرد: دولت مصمم به اجرای طرح تحول سلامت به عنوان مهمترین طرحی که نیازهای اولیه مردم در خدمات درمانی را با پرداخت حداقل هزینه از سوی آنها برطرف می‌کرد، بود. خوشبختانه این طرح دستاوردهای خوبی داشت و پزشکان به نقاط مختلف کشور رفتند و مردم نیز با هزینه‌های کم درمان شدند اما در ادامه اجرای آن با مشکلات بودجه‌ای مواجه شدیم.

وی با اشاره به سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران و اعمال محدودیت‌هایی در مبادلات بانکی و خرید نفتی برای دولت جمهوری اسلامی ایران، افزود: به هر حال آمریکایی‌ها تلاش‌هایشان در راستای از بین بردن درآمدهای نفتی ما بود و به دنبال آن بودند تا کاری کنند که ما نتوانیم خدمات خود را به خوبی به مردم ارائه دهیم. با این وجود خدمت به ملت عزیز ایران عرض می‌کنم که کمترین تردیدی در دولت برای استمرار طرح تحول سلامت وجود ندارد.

جهانگیری در ادامه به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد اختلال در روند تامین تجهیزات پزشکی و داروی مورد نیاز ایران اشاره و خاطرنشان کرد: بخش دارو و تجهیزات پزشکی از جمله نیازهای مهم سلامت مردم هستند که آمریکایی‌ها برخلاف ادعاهای دروغ‌شان با بهره‌گیری از روش‌های مختلف در تامین نیازهای دارویی کشور اختلال ایجاد می‌کنند با این حال ما تاکنون موفق شده‌ایم که داروی مورد نیاز خود را وارد کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تنها سه درصد از نیاز دارویی کشور از خارج تامین می‌شود، گفت: 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و تنها سه درصد از خارج وارد می‌شود که در این زمینه حمایت‌های لازم از سوی دولت انجام شده و ارز مورد نیاز به این بخش تخصیص یافته است.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در دولت نیازهای بخش بهداشت و درمان را تامین نماییم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۳۶۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان