//
کدخبر: ۱۷۱۶۸۱ //

سال انتخابات و تحولات احزاب و تشکل ها

جریان های سیاسی سال آینده به پیشواز انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد رفت. رویدادی که بیش از هر انتخابات دیگری عرصه تاثیرگذاری احزاب و تشکل های سیاسی است و تلاش های زودهنگام برخی گروه ها هم به منظور این تاثیرگذاری می تواند منطقی ارزیابی شود.

 سال انتخابات و تحولات احزاب و تشکل ها
به گزارش فرتاک نیوز،

 احزاب و تشکل های سیاسی طی زمستان پر حرارتی را پشت سر می گذارند، از برگزاری کنگره های حزبی تا آغاز تکاپوهای انتخاباتی. کنگره های حزبی به منظور سامان دادن به فعالیت های اعضا و اجرای قانون هم در زمستان 97 برگزار شده و می شود. اظهارنظر شخصیت های حزبی و بیانیه های منتشر شده درباره موضوعات روز و نیز گعده های سیاسی هم از محورهای مهم مورد توجه در تحولات احزاب بود. اعلام موجودیت احزاب و تشکل های جدید همچنین انشقاق برخی گروه ها هم در محافل سیاسی و رسانه ای مورد توجه قرار گرفت.

**احزاب جدید جریان اصلاحات

راه ملت تازه ترین حزب سیاسی ایران روز پنجشنبه نهم اسفند همزمان با برگزاری نخستین کنگره خود اعلام موجودیت کرد. حزبی که با توجه به حضور چهره های نزدیک به جریان اصلاحات در کنگره آن و نیز نام های شورای مرکزی می توان آن را تشکلی اصلاح طلب دانست. بالا بردن سطح فعالیت‌های حزبی در راستای نهادینه کردن دموکراسی با رویکرد توسعه پایدار و عدالت اجتماعی اهدافی هستند که انگیز اعضای حزب راه ملت، برای تشکیل این حزب اعلام شده است.

جمهوریت یا صبا، دو نامی است که حزب تازه منشعب از اعتماد ملی، یکی از آن دو را برای خود انتخاب خواهند کرد. حزبی که موسس آن رسول منتجب نیا است و فرآیند تاسیس آن شامل تقاضای تاسیس و اعضای هیات موسس آن در کمیسیون ماده 10 احزاب در حال بررسی است. منتجب نیا و همفکرانش حزب تازه را مردمی و دارای مبنای اعتقادی، اخلاقی و فقهی معرفی می کنند که در پی بها دادن به جوانان، بانوان، سلایق و قومیت های مختلف در چارچوب اصلاحات است.

رویدادهای هفته های اخیر سوژه بسیاری از موضع گیری ها و بیانیه های منتشر شده از سوی شخصیت های حقیقی و حقوقی احزاب بود. استعفای محمد جواد ظریف و تداوم بلاتکلیفی درباره لوایح چهارگانه الحاق ایران به گروه اقدام مالی ویژه (FATF) کانون تحلیل ها و بیانه های چهره های سیاسی اصلاح طلب بود.

علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره بررسی لوایح دولت به ویژه لایحه پالرمو نوشت: بن بست شکنی شان مجمع تشخیص مصلحت نظام است. یعنی هرجا حکم قانون اساسی و شرع با مصلحت نظام مغایر بود قانون و شرع را موقتا کنار بگذارد وتصمیم مصلحتی بگیرد. اکنون خود مجمع به علت ناتوانی برخی از اعضا در ترجیح مصلحت نظام بر نظرات شخصی و سیاسی و مقابله‌ با فشارها در بن‌بست قرارگرفته‌ است.

برخی از چهره ها و فعالان حزبی اصلاح طلب هم در نامه ای به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از این مجمع خواستند در بررسی لوایح FATF تسلیم فشارهای صلحت ستیز نشوند. استعفای وزیر امورخارجه در جلسات داخلی، احزاب سیاسی مورد توجه قرار گرفت و دبیران کل این احزاب نیز به تبعات این استعفا و همچنین مزایای رد آن از سوی رییس جمهوری واکنش نشان دادند.

حاشیه های تشکیل پارلمان اصلاحات هم در گفتگوهای منتشر شده از فعالان حزبی مورد توجه قرار گرفت. علی باقری رییس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی، تشکیل پارلمان اصلاحات در شرایط کنونی را اختلاف آفرین می داند و فاقد ارزش افزوده برای اصلاحات. این در حالی است که حسین کمالی رییس دوره خانه احزاب و از چهره های اصلاح طلب تشکیل این نهاد را عملی و به نفع جریان اصلاحات ارزیابی می کند.

**زمزمه های وحدت اصولگرایان

جریان اصولگرا هم زمستان پر خبری را پشت سر می گذارند. برگزاری کنگره های جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی و کانون دانشگاهیان ایران، انتخاب دبیرکل و رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، پس از درگذشت محمدنبی حبیبی دبیرکل پیشین و نیز برگزاری جلسات و گعده های انتخاباتی از مهمترین تحولات حزبی در جبهه اصولگرایان بود.

دومین نشست مشترک جامعه روحانیت مبارز کشور با شماری از احزاب اصولگرا گرچه از سوی غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی این تشکل غیرانتخاباتی تفسیر شد اما می توان آن را نشانه ای بر عزم جناح اصولگرا به منظور تاثیرگذاری در انتخابات آینده دانست. عزمی که با رسمی تر شدن، زمزمه های غیر رسمی تشکیل شورای وحدت راهبردی در این جریان، جدی تر از همیشه به نظر می رسد.

شورای وحدت اصولگرایان که تشکیل آن را نخستین بار محمدرضا باهنر در دی ماه سال جاری علنی کرد، تشکلی است که در پی وحدت بخشی و ائتلاف سازی طیف های مختلف جریان اصولگراست. وحدتی که به نظر می رسد با اظهارات تقریبا متناقض دو پرچم دار تشکیل آن؛ همچنان در هاله ای از ابهام است.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده پیشین مجلس و از چهره های اصولگرا درباره این شورا گفته است همه چهره‌های جریان انقلاب در این شورا هستند و مسوولیت این شورا به عهده آقای حداد عادل گذاشته شده است. یک روز پس از اظهارات میرتاج الدینی، مهدی چمران، نایب رییس جمنا درباره ریاست غلامعلی حداد عادل بر شورای وحدت اصولگرایان گفت: برخی افراد چون اطلاع دقیقی نداشتند صرفاً یک گمانه‌‌زنی دراین‌باره کردند و خبر درست نیست. ممکن است آقای حداد عادل چند جلسه را مدیریت کرده باشد اما ربطی به بحث ریاست شورای وحدت ندارد.

با این روایت های متناقض باید منتظر ماند و دید که تلاش ها برای وحدت اصولگرایان در سال انتخابات چگونه پیش خواهد رفت.

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی پنجشنبه هفته گذشته ششمین کنگره خود را برگزار و اعضای شورای مرکزی خود را انتخاب کرد. حزب موتلفه هم هفته پیش تر مصطفی میرسلیم و اسدالله بادامچیان را به عنوان دبیرکل و رییس شورای مرکزی حزب انتخاب کرد تا این دو تشکل متعلق به اصولگرایان سنتی و نوین با حداکثر آمادگی سال انتخابات را آغاز کنند.

اظهارنظر شخصیت ها و فعالان حزبی اصولگرا درباره موضوعات روز هم مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. موضع انتقادی اما فاقد سند مشخص جبهه اصولگرایان درباره لوایح چهارگانه دولت و دعوت مجمع تشخیص مصلحت نظام به رد این لوایح در تریبون های حزبی، اصولگرایان بیشترین بازتاب را داشت.

استعفای ظریف اما نوعی دو دستگی در جبهه اصولگرا را نشان داد. گروهی از آن ها در تریبون های خود کناره گیری وزیر امورخارجه در این برهه را خلاف منافع ملی دانسته و از ظریف خواستند به کار خود ادامه دهد. تندروهای اصولگرا اما ابتدا از این استعفا استقبال و پس از رد آن ابراز ناراحتی کردند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۱۶۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان