//
کدخبر: ۱۳۹۵۳۴ //
روحانی:

پیروزی ملت ایران در ماه های اخیر در تاریخ کم نظیر است

رییس جمهوری پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه های اخیر را در تاریخ 'کم نظیر' توصیف کرد و گفت: چه کسی فکر می کرد که در چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند.

پیروزی ملت ایران در ماه های اخیر در تاریخ کم نظیر است
به گزارش فرتاک نیوز،

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه در جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی در سخنانی، اظهارداشت: در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد پیروزی قاطع و کم نظیر ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا بودیم. کمتر سراغ داریم آمریکا در جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم پیمانان سنتی آمریکا این کشور را رها کرده باشند.

روحانی یادآور شد: اگر در چنین مجلسی ما یک سال پیش به بحث و بررسی می پرداختیم که شاید روزی آمریکا در برابر ایران بایستند و اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا قرار بگیرد ، اکثریت قاطع جمع ما نمی‌پذیرفتند و 'می گفتند این یک خوشبینی محض است. مگر ممکن است در یک مسئله مهم بین المللی آمریکا تصمیمی را اتخاذ کند که تقریبا به استثنای چند کشور همه کشورهای جهان در کنار ایران و رودرروی آمریکا بایستند'.

وی با بیان این که پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه های اخیر یک پیروزی کم نظیر در تاریخ و نه تنها در تاریخ ایران است، اظهارداشت: چه کسی فکر می کرد که ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند.

رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: در دادگاه بین المللی لاهه، ایران مقتدر تاکنون دوبار در ماه های اخیر در برابر آمریکا پیروز شده است؛ بار اول در زمینه صلاحیت که آمریکایی ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد . ما معتقد بودیم دادگاه صلاحیت رسیدگی دارد و دادگاه علیه آمریکا و به نفع ایران رای داد.

روحانی افزود: برای بار دوم برای احکام موقت علیه آمریکا که نظر ما این بود که این احکام باید صادر شود و آمریکا مخالف بود . حقوقدانان ما و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رییس دادگاه محکومیت آمریکا را صریح اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: بار سوم در هفته های گذشته در یک بحث حقوقی حدود 6 میلیارد دلاری- پنج میلیارد و 900 میلیون دلار- اموال جمهوری اسلامی ایران که در ایتالیا توقیف شده بود . در دادگاه عالی نمایندگان ایران در برابر آمریکا به پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد.

رییس جمهوری اضافه کرد: ملت ما حداقل از لحاظ سیاسی و از لحاظ حقوقی امروز دست برتر را دارد از لحاظ افکار عمومی جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که وفای به عهد ندارد و هم مقررات بین المللی را زیر پا می‌گذارد می‌شناسند.

**گرامیداشت ایام اربعین

روحانی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش و راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی این ایام را برای ایام بسیار با افتخاری عنوان کرد.

وی جلسه امروز مجلس شورای اسلامی را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: پیشاپیش از رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات رییسه و همه نمایندگان تشکر و سپاسگزاری می کنم . این که در این ساعت و در این وقت بعد ازظهر ، مجلس جلسه فوق العاده تشکیل داده تا در این مقطع حساس، کابینه مخصوصاً وزرایی که بار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند را تکمیل کند.

رییس قوه مجریه افزود: در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توسعه کردند و کلمه 13 آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کرده‌اند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.

روحانی اضافه کرد: بی شک اگر عشق به امام حسین (ع) و پیروی از راه آن امام نبود، امروز ما شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول هشت سال به کشور نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: در همه سختی ها و در همه موفقیت های بزرگ، یاری اهل بیت و رابطه این مردم با خاندان رسالت و به ویژه اباعبدالله الحسین مسیر و راه پیروزی را همواره برای ما هموار کرد.

**نیازمند دو موفقیت دیگر هستیم

رییس جمهوری با بیان این که ما در این موفقیت بزرگ دو موفقیت دیگر را نیازمندیم، ادامه داد: یک موفقیت از لحاظ اجتماعی و موفقیت دیگر از لحاظ سیاسی است؛ تمام برنامه ها برای این بوده که ملت بزرگ ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و به ستوه بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند.

روحانی افزود: در موضوع دیگر یعنی موضوع روانی و اجتماعی تلاش کردند مردم را نسبت به آینده کشور و آینده معیشت و آینده فرزندان خودشان مایوس سازند، در این دو موضوع اقتصادی و سیاسی، ما باید در کنارهم باشیم و آمریکا را به زانو در بیاوریم.

وی تاکید کرد: بی تردید در این مصاف مهم تاریخی دولت به عنوان سربازان مقدم این جبهه خواهد بود اما بدون مجلس، قوه قضاییه و بدون حمایت نیروهای مسلح و بالاتر، بدون هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب حتما نمی توانیم پیروز شویم.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: امروز خوشحالیم که هدایت جامعه را رهبری در این مقطع حساس بر عهده دارند و دولت با امید فراوان و با توان لازم، معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم از این مشکل به خوبی عبور خواهد کرد.

روحانی توضیح داد: امروز ما در بخش اقتصادی می خواهیم چهار فرد مهم مسئول را با رای اعتماد شما بر کرسی وزارت بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه در این مقطع بتواند مشکلات مردم را حل کند.

وی با بیان این که 'هم ما و هم شما معتقدیم مردم در رنج و فشار هستند'، گفت: زندگی مردم، مخصوصاً آنهایی که درآمد مقطوع دارند به سختی می گذرد.

رییس جمهوری تصریح کرد: بی تردید مردم از ما می‌خواهند که مشکلات آنها را حل کنیم و این حق مردم است و ما موظفیم کشور را از این مشکلات با وحدت اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم.

**ملت خواهد دید که دولت و مجلس کنار هم هستند

روحانی نتیجه امروز مجلس را بارقه امیدی برای ملت ایران دانست و گفت: ملت ایران امروز خواهد دید که دولت و مجلس در کنار هم بوده و مصمم هستند که مشکلات مردم را یکی پس از دیگری حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته همه ما می دانیم که رسانه های بیگانه بر این مشکلات می دمند و افکار مردم را با تبلغات دروغین خود تسخیر کنند، رسانه های بیگانه به دروغ به مردم ایران می گویند که ایران گرانترین کشوری است که مردم در زندگی می کنند.

رییس قوه مجریه خطاب به مردم و نمایندگان مجلس ادامه داد: من از شما می پرسیم آیا آموزش در ایران جزو ارزان ترین آموزش های در سطح جهان نیست؟ آیا بهداشت و درمان در ایران به طور نسبی جزو ارزان ترین کشورها نیست؟ آیا انرژی در کشور ما یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان ترین کشورهای دنیا نیست؟ آیا آب و برق در یک قیمت متعادل و ارزان نسبت به کشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل و نقل که مقداری نیاز به کمک بیشتر دولت و مجلس دارد در یک شرایط معتدل نیست؟

روحانی اضافه کرد: ما باید مشکل مسکن را حل کنیم .من امروز تاکید می کنم که این از وظایف سنگین وزیر جدید راه و شهرسازی است، ما از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی ، نیازمندی ها و کالاهای اساسی جزو ارزان ترین کشورهای دنیا هستیم.

وی یادآور شد: البته در بسیاری موارد، امروز مردم نیازمندی هایی دارند، مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت دارند، مشکل دارند و حل این مشکل وظیفه ما است، ما نمی توانیم به مردم مان بگوییم چون فشار آمریکا وجود دارد پس ما کاری نمی‌توانیم بکنیم، این پاسخ پذیرفته نیست.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما نمی توانیم به مردم بگوییم که چون فروش نفت ما مشکلاتی دارد ما در اداره کشور ناتوان هستیم، ما نمی توانیم به مردم بگوییم که چون از لحاظ روابط بانکی و تعاملات مالی با دنیا مشکلاتی داریم نمی توانیم زندگی مردم را اداره کنیم.

روحانی بیان کرد: مردم از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم، البته باید واقعیت‌ها را مردم عزیز ما به خوبی بدانند، مردم باید شرایط کشور را به خوبی بدانند.

رییس جمهوری ادامه داد: من در اینجا در محضر نمایندگان ملت با صراحت اعلام می‌کنم ما باوحدت، یگانگی و اتحاد و با استقامت ایستادگی ملت، بی تردید نه در زمان چندان طولانی بلکه در زمان کوتاه از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

**آنها که می گویند ابرتورم داریم اقتصاد ایران را نمی فهمند

روحانی گفت: آنهایی که به مردم می‌گویند ما ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران نمی فهمند، ما ابر تورم نخواهیم داشت، این حرف از لحاظ اقتصادی هم نادرست است، از لحاظ تحلیل سیاسی هم نادرست است،

وی توضیح داد: از یک اقتصاد تورم تک رقمی ما عبور کرده‌ایم اما حتما می توانیم تورم را مهار کنیم، مهار تورم برای ما امکان پذیر است

رییس جمهوری با تاکید بر این که این روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت، اضافه کرد: امروز یکی از بار های سنگینی وزیر صنعت و وزیر اقتصاد ما همین موضوع است، تورم ما در یک مقطعی به دلیل شرایط مختلف، افزایش پیدا کرد و رشد اقتصادی کاهش پیدا کرد.

**انبار ذخایر کالاهای اساسی ما مطمئن است

روحانی همچنین گفت: مردم ما باید مطمئن باشند واز اینجا اعلام می کنم هیچ زمانی در سالهای گذشته ذخایر کالاهای اساسی ما تا امروز در سطح بالا نبوده است. پارسال و سال قبل از آن و پنج سال و هفت سال پیش را هم در نظر بگیرید، امروز انبار ذخایر کالاهای اساسی ما مطمئن است.

روحانی افزود: باوجود این که امروز ما مشکلاتی داریم، بخشی از مشکلات اقتصادی، قیمت ارز است ولی ذخایر ارزی از همه سال های گذشته در پنج سال گذشته بالاتر است ، هم کل ذخایر و هم ذخایر اسکناس بالاتر است .

وی ادامه داد: ما مشکل لاینحلی نداریم، معضلات و مشکلاتی داریم که باید با کمک و یاری همدیگر از آن عبور کنیم، امروز در برخی کالا ها خودکفا هستیم و در آینده در برخی کالاهای دیگر خودکفا خواهیم شد. طی سه و چهار سال پشت سر هم در گندم خودکفا شدیم که این در تاریخ ایران در دهه های گذشته بی نظیر بوده است.

رییس جمهوری اظهارداشت: در بخش انرژی، در بخش گاز و در بخش گازوئیل خودکفا هستیم . در بخش بنزین در ماه‌های آینده خودکفا می‌شویم. اینها به معنای رشد اقتصادی برای حل مسائل جامعه توسط مجلس و دولت است.

روحانی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی بیش ازهر زمان دیگر به یاری شما نمایندگان نیازمندیم تادولت بتواند به طور کامل ترمیم شود و چهار وزیر مسئولیت را به خوبی بر دوش بگیرد و و مشکلات مردم را در ماه‌های آینده بکاهند.

**نیازمند عدالت مالیاتی هستیم

وی ادامه داد: بی‌تردید وزارت امور اقتصادی و دارایی یکی از وزارتخانه‌های مهم ما در این مقطع است که درآمد عمده دولت از آن وزارتخانه تامین می‌شود، وزارت نفت هم کمک می کند و دیگر وزارتخانه ها هم همینطور، بنابراین بخش مالیات برای ما اهمیت خاص دارد.

رییس قوه مجریه با بیان این که نیازمند عدالت مالیاتی هستیم، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا زندگی مردم و حقوق کارمندان اداری به طور کامل از مالیات پرداخت می شود و امروز باید درآمد مالیاتی مان را از طریق پایه مالیاتی افزایش دهیم.

روحانی افزود: ما در این شرایط رکود نمی توانیم مالیات ها را افزایش دهیم باید بتوانیم آنهایی که فرار مالیاتی دارند را به مسیر و جاده درست برگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی خدمت رهبر معظم انقلاب بودم، بحثی درمورد مالیات داشتیم. ایشان ‌فرمودند پرداخت مالیات بر مردم واجب شرعی است و همه مبلغین و آنهایی که تریبون دارند باید به مردم بگویند که فرار مالیاتی به عنوان یک عمل ناصحیح و حرام شرعی است.

رییس جمهوری همچنین گفت: ما نباید بگذاریم یک عده مالیات پرداخت کنند و بار سنگین را بر دوش بگیرند و عده‌ای به انحاء مختلف از پرداخت مالیات سرباز می زنند اینطور حق و حقوق مردم ضایع می‌شود و یکی از مسئولیت های سنگین این وزارتخانه، مالیات است.

روحانی با یادآوری این که یکی از مسئولیت‌های سنگین وزارت اقتصاد گمرکات است، افزود: گمرک نقش بسیار اساسی در صادرات و واردات ما دارد و تعادل صادرات با تعرفه هایی که دولت تعیین می کند و مبارزه با قاچاق رابطه دارد.

وی ادامه داد: البته در زمینه گمرک سایر نیروهای انتظامی و نظامی هم مسئولیت های سنگینی بر دوش دارند. امروز این وزارتخانه مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است. در کنترل تورم و رشد اقتصادی ، وزارت اقتصاد و دارایی در کنار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کنند تا بتوانیم تورم را مهار کنیم.

رییس جمهوری اظهارداشت: این به نظر من شدنی است. این کار فرصت های بسیار خوبی ایجاد می کند. البته ما سوالات اساسی در اقتصاد داریم. یک معضل بزرگ ما بانک ها هستند که از یک طرف بار سنگین اقتصاد کشور را بر دوش دارند و سرمایه گذاری بدون بانک امکان پذیر نیست و تعاملات مالی بدون بانک امکان پذیر نیست و روابط مالی و پولی ما با دنیا بدون بانک امکان پذیر نیست.

روحانی گفت: بانک ها نقش بسیار ارزشمندی دارند و همین بانک است که می تواند پس انداز مردم را تبدیل به رشد اقتصادی کند اما در عین حال اگر ما به اصلاح بانک ها نپردازیم این بانکی که باید راه حل مشکلات اقتصادی ما باشد یکی از معضلات اقتصادی ما خواهد بود .

وی این نکته را خطاب به ملت ایران و نمایندگان مردم گفت که همه می‌گویند رشد نقدینگی به عنوان یک معضل و یک مشکل است، رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل همیشه در کشور ما بوده است، قبل از انقلاب اگر حساب کنید از سال 41 تا 57 به طور متوسط نقدینگی ما بالای 25 درصد بوده است و بعد از انقلاب در مقاطع مختلف رشد نقدینگی ما در سال به طور متوسط گاهی 26 و در دولت قبل 27 درصد و در دولت یازدهم رشد نقدینگی ما 24.4 دهم درصد بوده است و در سال 96 رشد نقدینگی 22.1 دهم درصد بوده است.

** رشد نقدینگی از آسمان هفتم نازل نشده است

رییس جمهوری ادامه داد: در دولت یازدهم رشد نقدینگی ما 24.4 دهم درصد بود. در سال 96 رشد نقدینگی 22.1 دهم درصد بوده است. فکر نکنیم رشد نقدینگی امروز و امسال از آسمان هفتم نازل شده است.

روحانی با بیان این که این رشد نقدینگی را همیشه داشته ایم گفت: رشد نقدینگی در سایه ضریب فزاینده یا رشد نقدینگی بر مبنای پایه پولی کاملا متفاوت است، رشد نقدینگی در سال های اخیر عمدتا بر مبنای پایه پولی نبوده بلکه ضریب فزاینده بوده است و شاید تحرک بیش از حد لازم بانک ها در تراکنش ها بوده است.

** دولت انضباط مالی را به خوبی حراست کرده است

وی با یادآوری این مطلب که معمولا در سال های قبل و در دولت های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی بوده است گفت: امروز رشد نقدینگی در سایه برداشت بانک ها از بانک مرکزی است، بنابراین دولت انضباط مالی خود را به خوبی حراست و حفظ کرده است.

رییس قوه مجریه افزود: اما بانک های ما ضمن این که امروز مشکلات ما را حل می کنند متاسفانه گاهی اوقات هم مشکل آفرین هستند که یکی از آنها رشد نقدینگی است.

روحانی با بیان این که تقریبا روزانه حدود هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی اضافه می شود، تاکید کرد: در سایه اصلاح بانک ها باید رشد نقدینگی را حل کنیم، بانک های ما باید اصلاح شوند و از بنگاهداری دست بردارند.

وی گفت: بانک های خصوصی و دولتی باید تحت انضباط دقیق بانک مرکزی در بیایند.

روحانی در ادامه با بیان این که من اینجا باید نکته ای را بگویم که شاید مجلس روی آن حساس است، گفت: در جلسات سه قوه در شورای عالی هماهنگی های اقتصادی هم از تحریم عبور کرده و هم گاهی از قانون عبور می کنیم.

وی افزود: ما از قانون عبور نمی کنیم ، اگر موردی هم لازم باشد با یک زمان بندی موقت و چند ماهه یا یک ساله، قانون باید توسط مجلس اصلاح شود. ما قانون را اصلاح یا تغییر نمی دهیم، روی ضرورت ها برای زمان موقت شاید اقداماتی را انجام دهیم.

**قدرت بانک مرکزی را افزایش داده ایم

رییس جمهوری با بیان این که ما در هفته های اخیر اختیارات و قدرت بانک مرکزی را بالا برده ایم ، گفت: در مصوبه اخیر برای نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی و بانک های دولتی و خصوصی قدرت بانک مرکزی را افزایش دادیم.

روحانی به دفاع از دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی پرداخت و ادامه داد: وزیر اقتصاد ما دارای تجربه و تحصیلات اقتصادی است، کاملا باید بداند که امروز بار بسیار سنگینی بر دوش او است و با رای اعتماد نمایندگان این بار را باید با دقت در این شرایط حساس بر دوش بکشد.

**وزیر باید حداقل 14 ساعت در روز کار کند

روحانی یادآور شد: از بعضی وزیران پیشنهادی که امروز خدمت شما هستند، سوال کردم که در 24 ساعت چند ساعت کار می کنید؟ اگر وزیری امروز کمتر از 14 ساعت کار کند، نمی تواند بار سنگین را به مقصد برساند. بنابراین وزیر ما حداقل باید 14 ساعت در روز کار کند، ما نمی توانیم با 7، 8 یا 10 ساعت کارمان را پیش ببریم.

وی ادامه داد: من از شما نمایندگان مجلس چه به عنوان مخالف و چه موافق می خواهم انتظاری که از این وزیران دارید به آنها اعلام کنید، به وزیران توقعات و شرایط اجتماعی را بگویید، در این شرایط ما باید با توان و قدرت بیشتر این مسیر را ادامه دهیم.

رییس قوه مجریه در ادامه به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه ما دست وزارت اقتصاد و دارایی است البته درست است که همه حضور دارند و مشارکت دارند اما عمدتا دست این وزارتخانه است بنابراین این بازار برای ما بسیار مهم است.

**بازار سرمایه رشد اقتصادی را جبران کرد

روحانی افزود: موفقیت این بازار در ماه های اخیر یکی از افتخارات اقتصادی ما بود چرا که در کنار تورمی که از یک رقمی عبور می کرد و در کنار رشد اقتصادی که کمی داشت به زمین می نشست این بازار سرمایه بود که به حرکت درآمد و تا حد زیادی جبران کرد.

وی ادامه داد: این بازار در اختیار این وزارتخانه است. سرمایه گذاری خارجی در اختیار این وزارتخانه است. نگویید 4 تا 10تا یا 20 شرکت اروپایی از کشور خارج شدند؛ خارج شوند، ما به راه های مختلف باید سرمایه را جذب کنیم، از کشورهای همسایه و کشورهای دوست باید سرمایه جذب کنیم.

**در برابر آمریکا، همسایگان خوبی داریم

رییس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: امروز آمریکا به عنوان یک جفا و خیانت بزرگ در برابر ملت ایران ایستاده است. آمریکا نشان داد که تنها با دولت و نظام ایران مخالف نیست بلکه با ایران و ملت ایران مخالف است، اگر غیر از این است چرا تحریم همه جا ؟ چرا تحریم برای دارو و مواد غذایی است ؟ بنابراین آمریکا بی تردید دشمن بزرگ ملت ایران و نه تنها دشمن دولت و نظام ایران است.

روحانی با بیان این که در برابر آمریکا امروز همسایگان خوبی داریم که باید با آنها تعامل بهتری داشته باشیم، گفت: ما کشورهای دوست فراوانی داریم؛ روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین دوست ما هستند ما با آنها باید کار کنیم و جذب سرمایه کنیم و این وظیفه وزارت اقتصاد است.

وی با یادآوری این مطلب که امروز یک وزارتخانه مهمی را دژپسند بر دوش و عهده می گیرد گفت: من به عنوان امین شما و مردم می گویم هریک از وزیرانی که خدمت شما معرفی کردم ده ها ساعت روی آن فکر کردم و مشورت کردم.

**کارها را باید با وحدت بیشتری پیش ببریم

رییس دولت دوازدهم افزود: برخی از دوستان را برای کار دعوت کردم، اما دیدم صدای آنها لرزان است و با تردید صحبت می کنند. آنها گفتند با این شرایط و مشکلات چطور این کار را انجام دهیم. دیدم صدای لرزان نمی‌تواند در این شرایط باری را بر دوش بکشد.

روحانی اظهار داشت: وزیران معرفی شده از لحاظ تحصیلات و سابقه کاری، اراده و تصمیم لازم را برای به دوش گرفتن این بار سنگین و اجرایی دارند.

وی با بیان این که نمایندگان باید به دولت کمک کنند، یادآور شد: این وزیر من، شما و ملت ایران است، به همان اندازه که حق دارید از وزیر سوال، نقد و نظارت کنید، او را تشویق و تایید هم کنید. در این شرایط روحیه دادن وظیفه همه ماست. می خواهیم وزیری که برای سوال، نظارت و استیضاح به مجلس می‌آید با روحیه شاد بازگردد.

رییس جمهوری تصریح کرد: باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم. امروز دشمن اصلی ما جناح ها و احزاب نیستند، ما امروز همه با هم برادریم. دشمن اصلی ما، آمریکا، شمشیر از غلاف بیرون آورده است باید با آن مبارزه کنیم. متحد باشیم جناح چپ، راست، اصولگرا، اصلاح طلب و میانه رو همگی ملت ایران هستیم.

روحانی افزود: اکنون وقت رقابت‌های لیگ نیست، ما امروز در قالب تیم ملی مقابل دیگران به میدان رفته ایم. تیم ملی مال ما است، در این شرایط باید با وحدت بیشتر کار را پیش ببریم.

وی همچنین در دفاع از محمد اسلامی تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی امروز مسئولیت سنگینی بر دوش دارد، به عنوان رییس جمهوری در برابر مردم می‌گویم در زمینه مسکن دولت بدهکار است و باید جبران کند. در زمینه بنادر و کشتیرانی و حمل و نقل ها خوب کار کردیم اما در مسکن باید جبران کنیم و همه توان خود را به کار ببریم.

روحانی تصریح کرد: معتقدم در این شرایط سخت باید نقدینگی را به سمت مسکن برگردانیم. می توانیم در این صنعت مشاغل زیادی را راه بیاندازیم تا مساله اشتغال و رشد اقتصادی حل شود.

وی ادامه داد: وزیر راه در زمینه ناوگان دریایی و جاده ای مشکلاتی دارد که باید حل شود. باید در شرایط تحریم بخشی از بار دریا روی شانه ناوگان ریلی قرار گیرد. کار بزرگ و سنگینی بر دوش این وزارتخانه است، فردی که انتخاب شده، در این زمینه تحصیلات و تخصص دارد.

رییس جمهوری اظهار داشت: بار بزرگ و سنگینی بر دوش این وزارتخانه است، فردی که برای این وزارتخانه انتخاب شده هم تحصیلات و تخصص اش در این زمینه هست و هم همواره هر کجا بوده فعال بوده است.

وی اسلامی را ' فردی بسیار فعال در بخش های مختلف ' توصیف کرد و گفت: او در یک سالی که بار مسئولیت استانداری را بر دوش گرفت جزو استانداران بسیار پرتحرک و فعال بود و انشاءالله با رای شما نمایندگان بار مسئولیت این وزارتخانه را بر دوش بگیرد.

رییس جمهوری به مشکلات موجود در حوزه راه و شهرسازی اشاره کرد و اهظهارداشت: می دانم مشکلاتی وجود دارد ، کامیون‌داران مشکلاتی دارند که باید حل شود. راه، راه آهن و کشتیرانی و بنادر که می تواند کشورهای شمالی،جنوبی،شرقی و غربی را به یکدیگر متصل کند. مخصوصاً راه ترانزیت جنوب- شمال و راه ترانزیت جنوب- غرب برای ما بسیار اهمیت دارد.این بار سنگین بر دوش آقای اسلامی خواهد بود و با کمک شما نمایندگان می‌توانیم در این مسیر تحرکات بهتری داشته باشیم.

** همیشه اقلیتی داریم که سوءاستفاده می کنند

روحانی در ادامه به دفاع از رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداخت و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز بار بسیار سنگینی بر دوش دارد به دلیل این که علاوه بر بخش صنعت و تولید ، نیازمندی های مردم و کالاهایی که باید در اختیار مردم قرار بگیرد، هماهنگی که این وزارتخانه باید با بانک مرکزی داشته باشد، بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ماه‌های گذشته عده‌ای از ارز یارانه ای سوء استفاده کردند. ما ارز 4200 تومانی در اختیار عده ای گذاشتیم ارز هفت هزار و 500 تومانی در اختیار عده دیگری گذاشتیم برخی از آنها سوء استفاده کردند. ضمن اینکه اکثریت تجار، بازرگانان، صادر کنندگان، وارد کنندگان و مغازه‌داران اکثراً افراد سالم و دلسوز برای کشورند ولی همه جا اقلیتی داریم که متاسفانه سوء استفاده می‌کنند.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: این وزارتخانه(صنعت معدن و تجارت ) کلیدی و بسیار مهم است. اینجا امضای طلایی هست. در جلسه خصوصی چیزی به آقای رحمانی گفتم. اشکال ندارد اینجا هم تکرار کنم، بعضی از سمت‌ها هر کسی را می گذارید اگر ابوذر و سلمان هم بود یک سال بعد عوض کن. بعضی جاها را نمی شود. متاسفانه در جامعه ما آدم سالم را عده دیگری فاسد می کنند، آنقدر با طواف معکوس دورش می چرخند که او را در یک منجلاب فرو می برند و باید مراقب باشیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز صنعت، معدن، واردات صادرات ما در بخش اعظم و کنترل بازار و کنترل قیمت ها مسئولیت بسیار سنگینی این وزارتخانه بر دوش دارد. آقای رحمانی از جنس پارلمان و مجلس است و دوره های متعدد در مجلس شورای اسلامی بوده و تلاش کرده است.

روحانی ادامه داد: ایشان در دورانی که نماینده مجلس بوده تذکراتی که داده و سوالاتی که کرده ، همیشه منصفانه بوده است و اگر نه هم کرده منصفانه نقد کرده . عده زیادی از نمایندگان محترم مجلس آقای رحمانی را به خوبی می‌شناسند و معتقدم ایشان می‌تواند این بار را بر دوش بگیرد.

وی، رضا رحمانی را فردی سالم ، دلسوز و پرتلاش عنوان کرد و با بیان این که در مصوبات اخیر بار بسیار سنگینی بر دوش وزارت صنعت معدن و تجارت گذاشتیم ابراز امیدواری کرد: با تلاش و کوشش آقای رحمانی می‌توانیم شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنیم.

**دولت 275 هزار شغل در مدت پنج سال ایجاد کرده‌ است

رییس دولت دوازدهم خطاب به چهار وزیر پیشنهادی گفت: همه گزینه های پیشنهادی امروز به مردم قول بدهند و به آنها بگویند چه کار خواهند کرد، به مردم بگویند ما در ماه های آینده چه گره‌هایی را باز می‌کنیم و شما نمایندگان محترم در نطق های خود بگویید این وزیران چه باید بکنند و چه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.

وی ادامه داد: امروز ما و شما، همه با هم، این عزیزان را در معرض یک امتحان سنگین و بزرگ ملی و الهی قرار داده ایم و انشاالله آنها از این امتحان به خوبی بتوانند عبور کنند و نمره قابل قبولی در ابتدا پیشگاه خداوند و بعد ملت ایران دریافت کنند.

رییس جمهوری با بیان این که دو چیز برای ما اصل است، تاکید کرد: این دو اصل رضای خداوند و رضای مردم است. تمام احکام، وظایف و تلاش‌ها ذیل این دو مورد است، یا باید رضای خدا را فراهم کنیم که این اول و مهم تر است و بعد هم رضایت مردم که آن هم امر خداوند است که ما باید رضایت مردم را فراهم کنیم.

روحانی در ادامه به دفاع از محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: این وزارتخانه امروز مسئولیت خاصی بر عهده دارد.

وی اشتغال را یک مسئله اصلی در کشور دانست و ادامه داد: ما در این پنج سال افتخار می‌کنیم که شاغلین کشور را از 20 میلیون و 600 هزار به 23 میلیون و 300 هزار نفر افزایش داده ایم.

رییس جمهوری اضافه کرد: روزی که دولت را تحویل گرفتیم، این میزان 20 میلیون و 600 هزار نفر بود اما امروز اشتغال در کشور 23 میلیون و 300 هزار نفر است که دولت 275 هزار شغل در طول 5 سال ایجاد کرده‌ است.

روحانی به سایت مرکز آمار ایران اشاره کرد و یادآور شد: این آمار رسمی کشور است، اما معنی آن این نیست که ما در موضوع اشتغال در کشور مشکل نداریم.

وی با یادآوری وجود فرزندان و جوانان بیکار در خانواده ها ادامه داد: این افراد در انتظار تلاش بیشتر ما هستند، بنابراین در زمینه اشتغال ما باید تلاش کنیم و این وزارتخانه وظیفه سنگینی در زمینه اشتغال و حمایت از کارگران برعهده دارد.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز برای کارگران ما شرایط سخت است، برخی از آنها ممکن است از کار منفصل شوند، این وزارتخانه باید اشتغال را تامین کند تا کارگران ما بتوانند زندگی خود را اداره کنند، این مسئولیت سنگین اول این وزارتخانه است.

روحانی تاکید کرد: این وزارتخانه بخش حمایت اقشار ضعیف و نیازمند را برعهده دارد، این وزارتخانه باید به افراد تحت پوشش بهزیستی و کسانی که از لحاظ تامین مواد غذایی مشکلاتی دارند، کمک کند.

وی با بیان این که در روزهای آینده اولین اقدام خود را در این زمینه انجام خواهیم داد، اظهار داشت: دولت به عنوان کمک به اقشار کم درآمد در زمینه حمایت به وسیله سبد غذایی، نیمی از جمعیت کشور را مورد حمایت قرار خواهد داد.

وی اضافه کرد: من امیدوارم هفته آینده این وزارتخانه با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولین آن را اجرایی و عملیاتی کند.

رییس قوه مجریه در ادامه به مسئله ساماندهی تامین اجتماعی به عنوان یکی از مسئولیت های وزارت تعاون، کار و و رفاه اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: صندق های ما متاسفانه از حالت صندوق خارج شده است؛ همه صندوق های ما مشکل دارند.

روحانی با طرح این سوال که درباره این صندوق چه باید کرد، ادامه داد: تمام اقداماتی که وزیر سابق انجام داده است، باید مضاعف شود تا ما بتوانیم این صندوق‌ها را احیا و مشکلات آن ها را حل کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: امروز در زمینه تامین اجتماعی که مشکلات آن شبیه مشکلات بانک ها است، وظیفه دولت باید به خوبی انجام شود.

روحانی وظیفه مهارت آموزی را به عنوان یکی دیگر از وظایف وزارت تعاون عنوان کرد و گفت: امروز مشکل ما در جامعه این است که خانه های ساخته شده پس از 15 سال کلنگی می شوند، در حالی که خانه باید بعد از 100 یا 200 سال خانه باشد.

وی افزود: این وزارتخانه مسئول مهارت در این زمینه است، اگر چه آموزش و پرورش و آموزش عالی هم این مسئولیت را بر دوش دارند، اما آموزش جوانان ما برای آشنایی با مسائل فنی و حرفه ای جوانان بر عهده این وزارتخانه است و باید این بار را بر دوش بگیرد.

روحانی ضمن تقدیر از وزیران پیشین و سرپرستان این چهار وزارتخانه، گفت: از شما نمایندگان مردم درخواست می‌کنم که در این شرایط سخت بیشتر از گذشته ما را یاری کنید.

وی ادامه داد: انشاالله با رای قاطع شما نمایندگان عزیز به چهار وزیر پیشنهادی، کابینه تکمیل شود تا ما در برابر مردم خود خجالت زده نباشیم و بتوانیم با کار بیشتر مشکلات را جبران کنیم و مردم ما راضی شوند و انشاءالله خدای بزرگ ما از همه ما رضایت داشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۹۵۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان