//
کدخبر: ۱۳۳۸۲۳ //
در جلسه علنی امروز:

مجلس با پیوستن ایران به سی.اف.تی موافقت کرد+متن مصوبه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به عنوان اولین دستور مورد بررسی قرار دادند که در نهایت به تصویب رسید.

مجلس با پیوستن ایران به سی.اف.تی موافقت کرد+متن مصوبه
به گزارش فرتاک نیوز،

 جمعی از مخالفان تصویب لایحه CFT صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی شعارهایی همچون "نه به خود تحریمی"، "برجام نمی‌خواهیم"، "FATF خیانت است به ملت" اعتراض خود را به تصویب لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) اعلام کردند. این در حالی است که لاریجانی در پاسخ به منقدان عنوان کرد که دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ رئیس مجلس درباره‌ی بررسی کنوانسیون‌های مرتبط با FATF اعلام کردند که ایشان با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارند.

بررسی سی.اف.تی در مجلس

جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. اما پیش از آن جلسه کمیسیون امنیت ملی از حدود ساعت هفت صبح در محل صحن مجلس برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) برگزار شد.  این جلسه بنا به درخواست تعدادی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی به ریاست فلاحت پیشه، رییس این کمیسیون که اکثرا از اعضای فراکسیون ولایی بودند، با حضور مسئولانی از وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات، اقتصاد، بانک مرکزی و جمعی از صاحبنظران دانشگاهی برای بررسی لایحه CFT و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF برگزار شد. این‌ در حالی است که فراکسیون ولایی نیز در همان ساعت در جلسه جداگانه‌ای به بررسی ابعاد لایحه CFT پرداخته و اعضای این فراکسیون در جلسه کمیسیون امنیت ملی حاضر نشدند. البته از ساعت ۸ صبح اعضای فراکسیون ولایی در این نشست حاضر شدند.

شروط کمیسیون امنیت ملی مجلس برای پیوستن ایران به CFT

علی نجفی خشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح دلایل موافقت کمیسیون با کلیات لایحه CFT، گفت: الحاق به این کنوانسیون حتی اگر نفعی برای کشور نداشته باشد حاوی دفع مشکلات عدیده اقتصادی جدید برای نظام بانکی و تجار و ایرانیانی است که در کشورهای جهان کار می‌کنند یا درس می‌خوانند.

وی گفت: از نظر دولت ایران مبارزات مشروع مردمی علیه سلطه کشورها بیگانه در راستای حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شده و در چارچوب اعمال تروریستی مندرج در ماده دو کنوانسیون نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تبیین شروط مصوب کمیسیون متبوعش برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران برای به کنوانسیون CFT، گفت: براساس این شروط دولت جمهوری اسلامی ایران مجاز است احراز صلاحیت ماده ۷ کنوانسیون را به امین اسناد اعلام کند و هرگونه تغییر در صلاحیت‌های یاد شده با تایید قوه قضاییه مورد اقدام قرار می‌گیرد. دولت می تواند در موارد موردی ارجاع به داوری بین المللی را با رعایت مقررات داخلی انجام دهد. الحاق ایران به پیوستن این کنوانسیون به معنای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیست.

نماینده مردم بابل در مجلس ادامه داد: لایحه الحاق دولت به کنوانسیون مبارزه با تروریسم دو بار در تاریخ‌های ۲۹ مرداد و ۳ مهر سال جاری به کمیسیون امنیت ارجاع داده شد. از موافقان و مخالفان تشکر می‌کنم. این مسئله به صورت مفصل در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز نیز جلسه مبسوطی داشتیم و همه همکاران نظراتشان را بیان کردند.

نجفی خشرودی با بیان اینکه به جز دو سه کشور همه کشورهای جهان به این کنوانسیون ملحق شده‌اند، گفت: ابعاد این مسئله از منظر حقوق بین‌الملل و استناد به محتوای جزییات کنوانسیون، از نظر شرایط بین‌المللی و از منظر اقتصاد سیاسی به این مسئله  رسیدگی شد. جلسه غیرعلنی درخواستی از کمیسیون شد. چون تعداد قابل توجهی از همکاران درخوست کردند این جلسه در صحن علنی برگزار شد. در همه این جلسات چند مسئله روشن شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خاراجی ادامه داد: حق شرط را می‌توانیم به این کنوانسیون تحمیل کنیم. هیچ تعهدی خلاف منافع و امنیت میل ایران سپرده نمی‌شود، هیچ اطلاعاتی در اختیار بیگانگان قرار نخواهد گرفت. در جنگ اقتصادی باید از همه فرصتها و امکانات و تدابیر بین‌المللی در این جنگ استفاده کنیم. برخی منتقدان با موضوع خروج آمریکا از برجام مرتبط دانستند در حالی که هیچ ارتباطی بین اینها نیست. عدم پیوستن به این کنوانسیون محدودیت‌های بین‌المللی جدیدی را برای ایران به دنبال دارد.

وی افزود: علاوه بر جلسات متعدد کمیسیون،‌ با روسای همه اتاق بازرگانی به عنوان متولیان بخش خصوصی، با روسای بانکهای دولتی و خصوصی نیز جلسه داشتیم و همه آنان نپیوستن  ایران به کنوانسیون را دارای مشکلات عدیده ای برای نظام بانکی و بخش تجارت کشور دانستند. موارد متعدد این کنوانسیون به ساز و کارهای داخلی کشورهای متقاضی عضویت اشاره کرده که به قوانین و محاکم داخلی ارجاع می‌شود. در ماده ۲۷ کنوانسیون ترتیبات خروج مشخص شده است و هرگاه شرایط این کنوانسیون را مخالف منالفع کشور بدانیم می‌توانیم از آن خارج شویم. دیوان بین‌المللی دادگستری نیز می‌تواند مرجع رسیدگی به شکایات کشورهای عضو این کنوانسیون رسیدگی کند.

مخالفت مجلس با رای‌گیری علنی برای لایحه CFT

سپس نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه علنی وارد بررسی لایحه CFT شدند، بعد از آن‌که اسامی موافقان و مخالفان کلیات این لایحه اعلام شد احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت که دو نامه با ۱۷ و ۴۰ امضا به هیات رسیده تا براساس مواد ۱۲۴ و ۱۳۰ آیین نامه، رای گیری درباره این لایحه به صورت علنی باشد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: طبق این مواد رای گیری با ورقه و آشکار انجام می‌شود.

نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در مجلس مخالفت کردند که رای گیری به صورت علنی باشد.

رای گیری به صورت علنی و آشکار بدین صورت است که نمایندگان باید در برگه رای با قید اسم خود رای موافق و یا مخالفاشان نسبت به این لایحه را اعلام کنند.

تشریح نحوه بررسی کلیات لایحه CFT در مجلس

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم( CFT )یکبار به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد که امروز  مجددا در مجلس بررسی می‌شود. در بررسی کلیات لایحه دو مخالف و دو موافق هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت می‌کنند بعد از آن ۱۵ دقیقه زمان ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی است در نهایت هم نماینده دولت ۱۵ دقیقه زمان برای صحبت دارد.

محمد دهقان و سیدحسین نقوی حسینی نمایندگان طرقبه و ورامین به عنوان مخالف و بهروز نعمتی و محمد فیضی نمایندگان تهران و اردبیل نیز به عنوان موافقان بودند.

دهقان: به نام مبارزه با تروریسم می‌خواهند اقتصاد کشور را قفل کنند

محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با تاکید بر اینکه نباید بلای برجام را مجددا سر مردم بیاورید، گفت: می‌خواهند به عنوان مبارزه با تروریسم اقتصاد کشور را قفل کنند و کشور را دچار خودتحریمی نمایند.

وی گفت: آیا در شرایط جنگی باید شاگرد خوب باشیم یا خیر. از اول انقلاب در زمان جنگ و تحریم برای ما مشکلاتی به وجود آوردند. ما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ هم تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا و شورای امنیت بودیم.

وی افزود: می‌گویند که لایحه CFT را لبنان هم پذیرفته است. حرف ما این است هزاران حزب الله و غیر حزب الله فدای جمهوری اسلامی ایران. تا جمهوری اسلامی نباشد حزب الله هم نیست. آنها ایران را هدف قرار دادند تا کشور را در تنگنای اقتصادی قرار دهند. همانطور که در دو سال گذشته هم با ساده اندیشی آقایان همین کار را کرده و کشور را در تنگنا قرار دادند. آنها شاگرد خوبی برای کلاس بودند اما از آن طرف کشور دچار بحران از نظر اقتصادی شد.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: چرا سوال نمی‌کنید چطور دلار به ۱۹ هزار تومان رسید و یکشنبه گذشته ۱۲ هزار تومان شد. علت آن است که آقایان الزامات FATF را اجرا کردند. دلار از ۳۵۰۰ تومان به ۱۹ هزار تومان رسید. دلیل آنکه دلار از این میزان به ۱۳ هزار تومان رسید هم آن بود که شورای هماهنگی سران قوا واردات دلار را آغاز کرد. این باعث شد که دلال‌ها دلارهایی که خریده بودند را در بازار عرضه کنند.

دهقان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر به محض اجرای الزامات FATF بخشی از کسانی که در تحریم هستند با مشکل مواجه می‌شوند به طوریکه برخی از بانک‌ها به آنها اعلام کرده که حساب‌هایشان را ببندند. دو نفر از کسانی که توسط آمریکا تحریم شدند پیش من آمدند و گفتند که یک بانک در داخل از کشور به آنها اعلام کرده که حسابشان را ببندند وگرنه آن بانک مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرد. این دستورالعمل نیز از سوی یکی از بانک‌ها صادر شده مبنی بر اینکه کسانی که توسط آمریکایی‌ها تحریم شدند نمی‌توانند در بانک‌های داخلی حساب داشته و کار کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط جنگی باید ریسک کرد و تحریم‌ها را دور زد، گفت: آقایان دو سال برجام را اجرا کرده و اقتصاد را قفل کردند. اکنون موضوع کنوانسیون‌ها را مطرح می‌کنند مطمئن باشید دو سال دیگر هم اینجا می‌آیند و صحبت از الحاق به نهاد بین‌المللی جدیدی را مطرح می‌کنند که اگر ما آن را تصویب نکنیم اقتصاد درست نمی‌شود.

این نماینده اصولگرا گفت: آقایان برای ما یکسری الزام در FATF تحمیل کردند ما صراحتا می‌پرسیم که اگر این موارد را اجرا کنیم از لیست سیاه خارج می‌شویم؟ حرف ما این است که آقایان با افراد قدرتمند دیپلماسی را دنبال کنند و همه موضوعات را به یک نفر نسپارند بلایی که برجام سر ما آورد را اینبار نیاورید، به جای آن سطح مذاکرات را بالاتر برده و فردی قوی تر در مذاکرات بگذارید.

دهقان تاکید کرد: موضوع روشن است ما در زمانی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب کردیم  بعد در FATF گفتند که این تبصره را حذف کنید. تبصره آن بود که سازمان‌های آزادی بخش و گروه‌هایی که علیه اشغال خارجی مبارزه می‌کنند از این قانون مستثنی هستند.

وی ادامه داد: شورای امنیت هر برنامه جعلی را می‌آورد ما به آن ملحق می‌شویم آیا آنها باید برای ما تروریسم را تعریف کنند؟ همه می‌دانند عربستان حامی تروریسم است و داعش با پول عربستان درست شده است. اما کسی سوال می‌کند که چرا عربستان می‌خواهد عضو ناظر FATF شود. آقای لاریجانی گفته که اگر زودتر تصویب نکنید عربستان و اسرائیل عضو دائم شده و دیگر ما از لیست سیاه خارج نمی‌شویم اما چرا کسی علیه عربستان بیانیه نمی‌دهد. تردیدی نداریم عربستان حامی تروریسم است.

نعمتی: لاریجانی رابط مجلس و دفتر رهبری است؛ نه جریان‌های مخالف CFT

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز به عنوان موافق گفت: به عنوان مقلد رهبری اعلام می‌کنم که اگر ایشان درباره CFT نظری داشته باشند بنده به این پروتکل رای نمی‌دهم. رابط مجلس و دفتر رهبری، رییس مجلس شورای اسلامی است نه افراد و جریان‌های که القائات دیگری می‌کنند. برادران و خواهران منافع ملی ایجاب می‌کند به دست دشمن بهانه ندهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امروز همه دشمنان در پی گرفتن بهانه از ما هستند. آمریکا و صهیونیست‌ها در پی نپیوستن ایران به CFT هستند. چرا کاری که باید در دولت‌های نهم و دهم با وجود پرداخت هزینه‌ها انجام می‌دادیم انجام ندادیم و به این کنوانسیون نپیوستیم؟ ما عضویت را نپذیرفته‌ایم؛ این یعنی هیچ یک از الزامات چهل و یک‌گانه را نمی‌پذیریم.

وی ادامه داد: دوستان، شرایط فعلی کشور را ملاحظه کنید. امروز به رییس کل بانک مرکزی و سایر مقامات کشور گفته می‌شود که اگر به CFT نپیوندید نمی‌توانیم حتی یک سنت به شما پرداخت کنیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس مطرح کرد: از وقتی که بحث CFT مطرح شده است از مراجع تقلید خرج کردند. شما هر چه از مراجع بپرسید آنان پاسخ شما را می‌دهد. عده‌ای دنبال القاء اهداف خود به مراجع عظام تقلید هستند.

نعمتی ادامه داد: برخی دوستان می‌گویند اطلاعات کشور لو می‌رود. چه اطلاعاتی لو می‌رود؟ مگر یک دینار به تروریست‌ها تا امروز کمک کرده‌ایم؟ چهار گروه تروریستی القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره از سوی سازمان ملل به صورت رسمی شناخته شده است بقیه سازمان‌های تروریستی احتمالات شماست.

وی افزود: در تبصره لایحه آمده اگر از لیست تحریم‌ها خارج شویم دولت مکلف به خروج از CFT این یعنی نباید به تروریستها کمک مالی شود اما ممکن است یک کشور مثل کانادا بر ما حق تحفظ بگذارد. چه کسی می‌خواهد برای ما این حق را بگذارد و چه کسی می‌خواهد به آن رسیدگی کند؟ حق تحفظ مسئله‌ای بین دو کشور است؟ و هیچ دادگاهی برای رسیدگی به آن وجود ندارد؟

نماینده مردم تهران در مجلس پرسید: چرا با عدم پذیرش CFT برای دیگران حق ایجاد کنیم؟ بیش از ۶۶ کشور عضو CFT برای پیوستن برای آن شرط گذاشتند، این مسئله کاملا طبیعی است و ما هم نباید برای آنان حق ایجاد کنیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس تصریح کرد: شماهایی که می‌گویید از قبل برجام ضرر کردیم، حداقل نفع برجام این بود که همه کشورهایی که بر علیه ایران موضع گرفته بودند امروز در کنار ما هستند. کشورهای اروپایی با ما همراه شدند. چهار قطعنامه سنگین بر علیه ما تصویب شد و امروز برای ایران بلااثر است. انصاف خوب چیزی است. در حال حاضر نمی‌توانستیم حتی با کوچکترین کشورها مذاکره داشته باشیم اما در نیویورک کشورهای بزرگی با رییس جمهورمان هم نفس شدند. به جز ایران فقط کشور کره شمالی است که در لیست سیاه قرار دارد.

نعمتی خاطرنشان کرد: تا الان چه کسی شنیده که خلاف نظراتش مجبور به همکاری با CFT برای دادن اطلاعات سری کشور است؟ این اشتباه بزرگی است که برخی مخالفان مطرح می‌کنند. حق شرط حق حاکمیتی هر کشوری است. حقوق شرط ما تا زمانی که قانون اساسی رعایت نشود مورد اعتراض ما خواهد بود. مذاکره کنندگان کشور باید در مذاکراتشان به این مسئله بسیار مهم توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: بند ۲۴ کنوانسیون بند حل و فصل اعتراضات است که بند بسیار مهمی است. هر مرجعی نمی‌تواند به اختلافات دو کشور عضو CFT دخالت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: کنوانسیون ابزار مناسبی برای پیگیری و مبارزه باتروریسم است. ما که از ابتدای انقلاب تا امروز دهها هزار شهید تروریسم تقدیم کرده‌ایم. چرا حالا حق خود در استفاده از مزیت‌های CFT در این زمینه را از دست بدهیم. امروز همه نمایندگان مسؤول هستند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خطاب به دهقان، گفت: حل بسیاری از مشکلات امروز کشور در گرو حل CFT است. چرا به مردم راست نمی‌گویید؟ نمی‌توانیم پول نفتی را که در بازارهای جهانی می‌فروشیم به داخل کشور منتقل کنیم. شما اینجا مطالبی را به این دولت منتسب کردید که حق آن نبود. بحث شما منجر به خروج بابک زنجانی‌ها از زیر پله‌ها برای انتقال پول به داخل کشور می‌شود. نپیوستن به CFT یعنی انتقال میلیاردها دلار پول کشور از طریق بابک زنجانی‌ها.

این سخنان نعمتی، اعتراض شدید دهقان را در پی داشت و لاریجانی نیز خطاب به نعمتی از وی خواست اسمی از کسی نبرد تا مجلس به تنش کشیده نشود.

وی در پایان گفت: از همه نمایندگان می‌خواهم محکم  با کلیات لایحه موافقت کنید.

انتقاد نقوی‌حسینی از تلاش لاریجانی برای تصویب FATF

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی از رییس مجلس شورای اسلامی به خاطر برگزاری جلسات مکرر با روسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی برای تصویب FATF انتقاد کرد.

سید حسین نقوی حسینی در جریان مخالفت با لایحه پیوستن ایران به کنواسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در آستانه تصمیم مهمی است که مربوط به منافع ملی کشور، سرنوشت جمهوری اسلامی ایران و راهبردهای آینده کشور است. بحث‌های روزها و ماه‌های گذشته نشان می‌دهد موضوع مهمی مطرح است، اما رهبری مختصات آن را فرمودند در اتاق فکر استکبار جهانی پخت می‌شود و نمی‌دانیم سرو تهش دست چه کسی است. حالا مجلس شورای اسلامی باید تصمیم بگیرد که عضو آن شود یا نه؟

وی با اشاره به حضور وزیر خارجه و تیم دیپلماسی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما مباحث را منطقی و آرام می‌گوییم بحث منافع ملی مطرح است و دعوای جناحی نداریم و آرزویمان هم موفقیت دولت است، اما به سوالات پاسخ دهید تا فریبکاری نشود و بحث‌های گذشته تکرار نشود. ما از عضویت در کنوانسیون چه می‌خواهیم و چه مشکلی با آن حل می‌شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: موسسات مالی و پولی قبلی با ما کار نکردند و نمی‌کنند ما راه‌های زیادی برای حل این مشکل رفتیم اما مشکل حل نشد. چرا مردم را می‌ترسانید و می‌گویید که اگر عضو کنوانسیون نشویم پروژه‌هایشان در شهرستان اجرا نمی‌شود، کالاهای اساسی نمی‌آید و مردم گرسنه می‌مانند. چرا دروغ می‌گویید روراست باشید. پشت همین میکروفن گفتند برجام تصویب شود آب آشامیدنی، اشتغال و مشکل مالی و پولی و گرفتاری حل می‌شود، اما گرفتاری‌ها همه از برجام است.

نقوی حسینی در ادامه گفت: مگر همین برجام ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس شورای اسلامی تصویب نشد؟.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در میان نطق وی در واکنش به اظهارات نقوی حسینی گفت: این حرف خلاف است ما چهار ساعت در جلسه‌ای موضوع را بررسی کردیم و سپس آن را تصویب کردیم چرا خلاف می‌گویید.

نقوی حسینی ادامه داد: این چه مدیریتی در مجلس شورای اسلامی است. حضرت آقا در ملاقاتی که نمایندگان خدمت‌شان رسیدند صریح حرف‌شان را گفتند مگر این حرف تفسیر می‌خواهد مگر کنوانسیون دیگری مطرح بود؟ صریح و روشن گفتند کنوانسیون‌هایی که در اتاق فکر استکبار پخت و پز می‌شود و معلوم نیست سرو تهش دست چه کسی است را تصویب نکنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به لاریجانی ادامه داد: شما که در سه هفته گذشته جلساتی تشکیل دادید که FATF تشکیل شود چرا جلسه نگذاشتید که بگویید که این مطالبه آقا از نمایندگان ملت است چه کاری کنیم که تصویب نشود چه‌طور روسای کمیسیون ها را دعوت می‌کنید که باید FATF تصویب شود. اخطار من اصل ۱۱۰ قانون اساسی است. فراکسیون نمایندگان ولایی در جلسه دعوتی آقای لاریجانی شرکت نکرد چون می‌دانست دلیل‌اش چیست.

وی همچنین خطاب به وزیر خارجه گفت: ما برجام را تصویب کردیم و برای آن شرط هم گذاشتیم. چه دستاوردی برای ملت داشت؟ مشکل مالی و پولی ما حل نشد. اقای طیب‌نیا در سال ۱۳۹۴ شروط fatf را امضاء کرد، مجلس شورای اسلامی، پالرمو و پولشویی و قانون مبارزه با تروریسم را تصویب کرد اما چه چیزی کف دست شما گذاشتند؟ چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ این‌که کشورها از ما نفت نمی‌خرند مشکل FATF است، چرا با مردم روراست نیستید؟

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی همچنین اضافه کرد: رییس جمهور یک سطر به مجلس شورای اسلامی تعهد دهد که مشکلات با FATF حل می‌شود و اگر حل نشد ایشان را استیضاح کنیم و عدم کفایت سیاسی‌شان را به رای بگذاریم در این صورت ما به این لایحه رای می‌دهیم. ما FATF را پذیرفته‌ایم و به ۴۰ توصیه عمل می‌کنیم اما چه کاری برایمان کردند چرا فریب می‌خورید مگر دیپلمات نیستید مگر به شما نگفتند اول برجام بعد FATF بعد موشکی بعد حقوق بشر.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من منافع ملی کشور و دیپلماسی را می‌فهمم. ما زیر و بم اینها را بررسی کردیم. اگر خطری نداشت دولت برای چه حق شرط گذاشت و اعلامیه‌ تفسیری نوشت آن اعلامیه به استناد بندهای کنوانسیون قابل عمل نیست. من اینها را خوانده‌ام، کار کرده‌ام و می‌فهمم.

نقوی حسینی در پایان گفت: ما جمهوری اسلامی ایران هستیم نه سوریه و عراق. برژینسکی می‌گفت اگر ایران می‌خواهد مشکل‌اش با آمریکا حل شود باید سرجای خود برگردد و نظام بین‌الملل را بپذیرد. این کنوانسیون‌ها به معنی برگشت به قبل است.

پاسخ دفتر رهبری به نامه لاریجانی درباره‌ لوایح FATF

دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ رئیس مجلس درباره‌ی بررسی کنوانسیون‌های مرتبط با FATF اعلام کردند که ایشان با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارند.

علی لاریجانی در جلسه امروز یکشنبه مجلس در پاسخ به اخطار نقوی حسینی نماینده ورامین متن نامه‌ای را که دفتر مقام معظم رهبری درباره‌ی لایحه FATF فرستاده بود را به شرح زیر قرائت کرد.

«جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحنیت

در پی استفسار تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) با بررسی لوایح چهارگانه به کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار نمایندگان،

مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص.

لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.»

رئیس مجلس در پایان قرائت این نامه گفت که آقای حجازی این نامه را ابلاغ کرده است.

لاریجانی: مجلس بالغ‌تر از این است که با چند پیامک نظرش عوض شود

اواسط جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان درباره لایحه CFT گفت: مجلس بالغ تر از این است که با چند پیامک نظرش عوض شود.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در تذکری مستند به مواد ۱۸، ۲۲ و ۱۹۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در ماده ۲۲ صراحتا اداره مجلس از وظایف رئیس مجلس عنوان شده. همچنین قطع کردن صحبت ناطق خلاف است و خلاف از رئیس بدتر است. امروز جلسه غیرعلنی تشکیل دادید و خیلی از مسائل را مطرح کردید در حالی که حق مردم دانستن است و باید بدانند چه تصمیماتی گرفته می‌شود. مسئولین در جلسه پنهانی چیزهایی گفتند که اگر مردم بدانند مسائل برایشان روشن‌تر می‌شود.

وی افزود: مردم نگران هستند. چند هزار نفر جلوی مجلس جمع شدند و این حاکی از نگرانی مردم است. چرا دو ساعت جلسه غیرعلنی برگزار می‌شود. تمام ادبیات این جلسه هم این بود که بترسانید و نگرانی ایجاد کنید. این در شرایطی است که کشور با مشکلات و سختی‌هایی روبرو است، کار درستی نیست. مومن نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود. در برجام هم گفتند همه مشکل مردم حل می‌شود اما در این لایحه دولت هم نگران است که اگر نبود، اعلامیه تفسیری نمی‌داد. آیا واقعا مشکلات اقتصادی مردم با این لایحه حل می‌شود یا می‌خواهند سفره مردم را تنگ‌تر کنند.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: من قسمت اول تذکر شما را می‌پذیرم و از آقای نقوی حسینی هم عذر می‌خواهم که وسط حرفشان حرف زدم. ایشان در زمان بررسی برجام در مجلس بود. واقعا این طور نبود و بیرون موضوع جور دیگری منعکس شد. ما چهار ساعت بحث کردیم و کمیسیون برجام هم تشکیل شد و ۱۶، ۱۵ جلسه بحث شد. خودم جلساتی بین فراکسیون‌ها گذاشتم و آقایان روی متنی وفاق کردند. موضوع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم بحث شد.

لاریجانی یادآور شد: می‌گویند من در جلسه غیرعلنی افراد را ترسانده‌ام. آیا من چیزی گفته‌ام که بترسید. من فقط نکته رهبری را خواندم و نمی‌خواستم آن را در جلسه علنی بگویم اما آقایان تذکر دادند و مجبور شدم.

فیضی: نظر رهبری مربوط به همه کنوانسیوهای بین‌الملل است و محدود به CFT نیست

محمد فیضی  نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز در موافقت با کلیات لایحه CFT،  گفت: مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی گفتند که موضوع این نامه مربوط به همه کنوانسیوهاست و محدود به CFT نیست.

وی در واکنش به داد و فریاد محمد دهقان هنگام نطق موافق اول، گفت: مجلس در جلسه علنی و غیرعلنی تا این لحظه با آرامش جلسه داشته اما عده‌ای در صحن علنی و در فضای مجازی با دروغ پردازی علیه موافقان و قرار دادن موافقان در صف یزیدیان و قرار دادن مخالفان در صف حسینیان این آرامش را به هم می‌ریزند.

وی با اشاره‌ای سر بسته به نامه مقام معظم رهبری به رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: لاریجانی محتوای نامه حضرت آقا را در جلسه غیرعلنی مطرح کردند. ایشان در این جلسه گفتند که موضوع این نامه مربوط به همه کنوانسیون‌ها بود و محدود به CFT نبود.

فیضی ادامه داد: چرا به مردم دروغ می‌گویید و موافقان کلیات این لایحه را متهم به دروغ‌پردازی و آنان را تهدید می‌کنید؟ این چه اخلاقی است؟ همه کشورهای جهان قوانین‌شان را با استانداردها و قوانین بین‌المللی مطابقت می‌دهند به جز ایران و کره شمالی. اجرای استانداردهای بین‌المللی نیازمند تصویب قوانین منطبق با استانداردهای بانکی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطرنشان کرد: مخالفان عزیز توجه کنید، در شرایط سختی قرار داریم و چرا می‌خواهید شرایط کشور را سخت‌تر کنید؟ بانک‌های ایرانی اگر استاندارد CFT را رعایت کنند بانک‌های طرف مقابل با بانک‌های خارجی این استانداردهای را رعایت می‌کنند و خودمان با دست خودمان کانال‌های مالی کشور را مسدود می‌کنیم.

وی ادامه داد: FATF یعنی رعایت حداقل‌های مبارزه با تروریسم. این استانداردها دولتی نیست بلکه بنگاهی است که دولت‌های کشورها نمی‌توانند در آن هیچ دخالتی داشته باشند حالا اگر ما به این استانداردها بی‌توجه باشیم نمی‌توانیم با نظامات بانکی جهان ارتباط عالی داشته باشیم. پذیرش شروط FATF یعنی پذیرش استانداردهای جهانی برای مقابله با تروریسم.

فیضی متذکر شد: پیامدهای FATF برای جامعه تشریح نشده است. به مردم نگفتیم اگر به FATF نپیوندیم روابط بانکهای جهان حتی بانکهای هند، چین، روسیه، سوریه و ترکیه با بانک‌های ایران دچار مشکل م‌ ‌شود و دانشجو و تاجر برای افتتاح حساب در بانک‌های خارجی مجبور به راستی‌آزمایی فرد متقاضی می‌شود که مشکلات عدیده‌ای برای ایرانیان خارج از کشور به وجود می‌آید.

نماینده مردم اردبیل در مجلس پرسید: چرا به مردم نگفتیم بسته شدن کانال‌های بانکی موجب مختل شدن مناسبات اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان می‌شود؟ به مردم بگوییم موانع تبادلات بانکی به ویژه در بخش حمل و نقل آسیب‌زاست. رانندگان کامیون‌های ایرانی برای حمل و نقل با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند. به مردم بگوییم که با نپیوستن به FATF ایران حتی نمی‌توان حق عضویت خود را به مراکز بین‌المللی و منطقه‌ای پرداخت کند.

وی یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی مجلس ۶ شرط برای پیوستن به FATF به تصویب رساند. دوستان در این کمیسیون زحمات زیادی برای تدوین این شروط کشیدند.

فیضی ادامه داد: اگر ضوابط FATF و CFT برای مبارزه با تروریسم را نپذیریم یعنی مبارزات مشروع مردمی در دفاع از حقوق خود را زیر سوال برده‌ایم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: روند الحاق و خروج از کنوانسیون پیش‌بینی شده است. اگر ایران تحت فشار قرار گیرد ترتیبات آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس مشخص شده است، مخالفان چرا نگرانید؟ اگر شروط ما را نپذیرند، مخالفان محترم! به FATF و CFT نمی‌پیوندیم. نباید در داخل کشور و در خارج از کشور، دوقطبی ایجاد کنیم. راه عزت ملت ایران، استقلال سرزمین از مسیر معیشت ملت عبور می‌کند. هدف CFT  و FATF کمک به نهضت های آزادی بخش نیست بلکه استانداردهای مبارزه با پولشویی و تروریسم وارد مصادیق نمی شود. کشورها خودشان فهرست سازمانهای تروریستی را مشخص می کنند. لبنان مشکلی در اجرای این استانداردها نداشته است. چرا می‌خواهید با دست خودتان برای کشور مشکل ایجاد کنید؟ اگر مشکلی بود تا الان حتما برای لبنان به وجود آمده بود.

وی تاکید کرد: برای انتقال پول نفت به داخل کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

فیضی با بیان اینکه اولین قربانی تروریسم هستیم، گفت: ملت شریف ایران، کشوری هستیم که بیشترین هزینه و شهید را در مواجهه با تروریسم داد و هزاران شهید را در راه دفاع از خاک کشور اهدا کرد. نزدیک به ۱۷ هزار نفر از هموطنان کشورمان توسط عناصری به شهادت رسیدند که تا دو سه سال قبل از سوی آمریکا تروریسم شناخته می‌شدند. تروریست‌ها رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، دکتر بهشتی و مطهری و ۷۲ نفر از منتخبان ملت را به خاک و خون کشیدند.  حضور نیافتن ما در سازمانهای بین الملل از جمله FATF و CFT جارو زدن راه برای عربستان، صهیونیست‌ها و سلطه‌طلبان جهانی است. البته ما با پیوستن به FATF و CFT به دهان این کشورها و نهادها می‌زنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: نحوه مراودات بانکی را با پیوستن به FATF حل کنیم. با عقلانیت از فشارهای اقتصادی بر مردم بکاهیم و راه بهانه‌جویی بر دشمنان ملت را ببندیم.

حاجی: لایحه مبارزه با قاچاق کنار گذاشته شد و یک لایحه خارجی در اولویت قرار گرفت

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نسبت به از دستور کار خارج شدن لایحه مبارزه با قاچاق انتقاد کرد و گفت که یک لایحه داخلی کنار گذاشته شده تا یک لایحه خارجی در اولویت قرار گیرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در اخطاری مستند بر اصل ۱۱۰ قانون اساسی اظهار کرد: لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از مصادیق مبارزه با فساد و پولشویی بود که توسط رئیس مجلس رای گیری شد و بعد توسط آقای مطهری هم خلاف رویه و قانون به رای گذاشته و از دستور کار مجلس خارج شد.

وی افزود: رهبری در دیدار نمایندگان گفتند قانون داخلی بگذرانید و خیلی توجهی به این کنوانسیون‌ها نکنید. اما مجلس علنا روز چهارشنبه قانون داخلی را کنار گذاشت و به لایحه خارجی اولویت داد.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به تعهد وزیر اقتصاد وقت (طیب‌نیا) درباره FACF گفت: ایشان ۲۵ خرداد ۹۵ مصادف با ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶ تعهدی دادند که خلاف اصل ۱۲۵ قانون اساسی که باید از مجلس مجوز می‌گرفتند. ایشان ۴۱ تعهد داده و از طرف مجلس گفته ۴ مصوبه می‌گیریم و می‌آوریم چه برخوردی با ایشان شد؟

حاجی دلیگانی با بیان اینکه کاهش قیمت ارز به دلیل تصمیمات داخلی بوده، تصریح کرد: چرا مردم را فریب می‌دهید و به آنها دروغ می‌گویید؟ این همان کاری است که در برجام هم اتفاق افتاد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: لایحه مبارزه با قاچاق ربطی به این موضوع ندارد. مشکل این بود که قوه قضاییه می‌گفت این لایحه ماهیت قضایی دارد و چون روال طی نشده بود، اگر آن را تصویب می‌کردیم شورای نگهبان آن را رد می‌کرد. من با شورای نگهبان صحبت کردم زیرا ما در میانه بررسی لایحه بودیم. آنها گفتند باید متوقف شود. اخطاری که آقای مطهری به رای گذاشت هم وارد بود و اگر هم من بودم آن را به رای می‌گذاشتم. مجلس هم به اخطار رای داد پس اشکالی به آن مترتب نیست. سوء ظن نداشته باشید. از آقای کدخدایی و قوه قضاییه هم بپرسید اگر حتی این لایحه ادامه می‌یافت دو جلسه دیگر تمام می‌شد.

رئیس مجلس در پایان اظهار کرد: اینکه وزیر چیزی را امضا کرده تا زمانی که در مجلس تصویب نشود، قابل اجرا نیست. همان موقع هم گفته شد که این امضای اولیه است. مجلس سه مورد تصویب کرد که یکی قانون منابع مالی تروریسم و دیگری کنوانسیون‌ها بود.

ظریف در مجلس: با نپیوستن به لایحه CFT آمریکا برای افزایش مشکلات بهانه پیدا می‌کند

وزیر خارجه با تاکید بر اینکه برجام توفیق ملت بود و نباید آن را به ضعف ملت تبدیل کرد، گفت: نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه cft مشکلات حل شود اما این تضمین را می‌دهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه‌های مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در جلسه‌ی علنی امروز یکشنبه مجلس در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: بارها با مقاومت مردم و تدبیر، آمریکا را شکست دادیم این بار هم با درایت آمریکا را شکست می‌دهیم. شکست تحریم‌ها نیازمند همراهی و همدلی همه مردم با رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است.

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: گرچه برخی کشورها با حق شرط مخالفت کردند ولی به این معنی نبود که حق شرط از درجه اعتبار ساقط شده است. با یک یا چند مخالفت حق شرط از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود. بسیاری از مقررات و مصوبات مثل لایحه کنوانسیون حقوق کودک با مخالفت‌های متعددی مواجه شده و کشورهای متعددی ایراد گرفتند ولی از درجه اعتبار ساقط نشده. حق شرط برای ما محترم است و خط ما را مشخص می‌کند اما دیگران هم می‌توانند به آن ا عتراض کنند.

ظریف ادامه داد: ما باید ببینیم خودمان چه حدودی داریم و دیگری چه حدودی دارند و آثارش چه خواهد بود. از نظر حقوقی حق شرط برای ما محترم و موجه است و حق مجلس است که برای تصویب کنوانسیون شرط تهیه کند که در این صورت شروط در زمان الحاق ابلاغ خواهد شد.

ظریف با بیان اینکه موضوع ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشت، اظهار کرد: این موضوع بر اساس قانون پولشویی بود هم زمانی که ورود ارز ممنوع شد و هم الان که آزاد شده، مقررات پولشویی باید رعایت شود. نباید مسائلی که مربوط به مشکلات دیگر است را به FATF مرتبط دانست.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: FATF ارتباط مستقیم با بسته شدن حساب دانشجویان و بازرگانان ایرانی دارد و مستقیما به عدم امکان پرداخت به ایران مربوط است. اگرچه ممکن است دلایل دیگر هم داشته باشد اما این چیزی است که دوستان ما هم به ما می‌گویند. مثلا چینی‌ها که نیات اسکتباری علیه ایران ندارند و از نظر مواضع بین المللی شبیه جمهوری اسلامی و شریک راهبردی ما هستند. ما توافق جامع همکاری‌های راهبردی با چین داریم و با روسیه هم شریک راهبردی هستیم اما رئیس بانک مرکزی چین به آقای همتی گفته بدون FATF نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم.

ظریف با بیان اینکه با اجرای شروط FATF همه مشکلات ما حل نمی‌شود، تصریح کرد: ما توانسته‌ایم آمریکا را به حدی منزوی کنیم که اتحادیه اروپا به عنوان شریک راهبردی آمریکا مقررات و مکانیسمی ایجاد کرده تا بتواند تحریم آمریکا را دور بزند. این مکانیزم نقطه شروع پایان حکومت دلار بر اقتصاد جهانی تلقی می‌شود. ما باید بدانیم جمهوری اسلامی و برجام توانسته چه کار کند؟

وزیر امور خارجه همچنین گفت: همین اروپایی‌ها می‌گویند به اجرای این مکانیزم نیاز داریم ایران عضو این کنوانسیون‌ها باشد. ما کسی را نمی‌ترسانیم. به قدرت خودمان و مقاومت مردم هم ایمان داریم اما دچار خودتحریمی نمی‌شویم و بهانه به دست کشورهای اسکتباری و صهیونیست‌ها نمی‌دهیم و اولین مکانیزم مالی برای دور زدن تحریم توسط متحد آمریکا را هم از بین نمی‌بریم.

ظریف در پایان گفت: ما همزمان در برابر دشمنی آمریکا می‌ایستیم و نشان می‌دهیم همان طور که رهبری فرمودند این بار هم آمریکا را در تحریم‌ها شکست می‌دهیم.

مجلس با لایحه CFT موافقت کرد

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کردند.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و نمایندگان با 143 رای موافق 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 270 نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

متن مصوبه مجلس در لایحه CFT

نمایندگان مجلس کلیات و جزئیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT با یک ماده واحده و هفت حق شرط را تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، متن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم که در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس تصویب شد به شرح زیر است:

ماده واحده – به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۷۸/۹/۱۸ برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل) مشتمل بر یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند زیربط را مطابق مقررات تبصره این ماده نزد امین اسناد توجیه کند. دولت موظف است به محض آگاهی نسبت به اعتراض احتمالی سایر اطراف متعاهد، گزارشی جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

۱-دولت جمهوری اسلامی ایران به موجب جز الف بند ۲ ماده ۲ کنوانسیون، اعلام می‌نمایند که مفاد آن دسته از کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های مندرج در پیوست کنوانسیون که به عضویت آنها درنیامده است را به عنوان بخشی از کنوانسیون تلقی نمی‌کند و الزام آور شدن مفاد ماده ۲۳ در پاسخ به اصلاح فهرست موافقتنامه‌های منضم به کنوانسیون برای جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی است.

۲- جمهوری اسلامی ایران با نظر به اصول و هنجارهای حقوق بین‌الملل تا حین پذیرش کنوانسیون از جمله کنوانسیون ۱۹۹۹ سازمان کنفرانس اسلامی و قطعنامه‌های مرتبط ملل متحد از جمله قطعنامه ۲۶۲۵ و ۱۵۱۴، تعریف عمل تروریستی را مشتمل بر مبارزات مشروع مردمی علیه از جمله توسعه استعماری و اشغال خارجی نمی‌داند و نسبت به اطراف متعاهدی که قلمرو عمل تروریستی را مستند به زیر بند ب بند یک ماده ۲ کنوانسیون مشتمل بر این مبارزات می‌دانند، تنها در حدود پیش گفته، متعهد می‌دانند و اعلام می‌دارد ماده ۶ کنوانسیون ارتباطی به این حق ندارد. این مبارزات فارغ از انگیزه آن مجاز و مشروع است که اعمال تروریستی به هر انگیزه‌ای ممنوع است.

۳- موضوع بند یک ماده ۲۴ کنوانسیون درخصوص جمهوری اسلامی منوط به رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی است و بند ۲ ماده ۷ کنوانسیون و موضوع ماده ۱۷ کنوانسیون در چارچوب قوانین داخلی اعمال خواهد شد.

۴- صلاحیت مقرر در بند ۵ ماده ۹ کنوانسیون برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها در چارچوب اسناد حقوق بشردوستانه لازم الاجراست برای جمهوری اسلامی ایران پذیرفته می‌شود.

۵- مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نمی‌باشد.

۶- الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم‌ اشغالگر صهیونیستی نیست.

۷- دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای بند ۴ ماده ۱۱ کنوانسیون تنها صلاحیت کشور محل وقوع جرم را به منظور استرداد مجرمین محرض تلقی می‌کنند.

تبصره – دولت صرفا پس از خارج شدن جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) می‌تواند سند الحاق را نزد امین اسناد توزیع کند.

لایحه CFT در ۲۹ مرداد و ۳ مهر در کمیسیون امنیت ملی بررسی و تصویب شد. مجلس پیش از این در خردادماه بررسی این لایحه را به مدت دو ماه به تاخیر انداخته و امروز در نهایت لایحه CFT را تصویب کردند.

لایحه CFT یکی از لوایح چهارگانه گروه اقدام ویژه مالی است که کمتر از ۱۰ روز به پایان مهلت FATF برای عمل به ۴۱ توصیه باقی مانده است. اکنون ایران در لیست خاکستری این گروه قرار دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۳۸۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان