//
کدخبر: ۹۱۹۲۳ //

مشکلات کبدتان را با این نشانه‌ها بشناسید

عملکرد کبد فقط به تصفیه کردن خون محدود نمی‌شود، بلکه نقش‌های دیگری را هم در بر می‌گیرد: تولید هورمون‌ها، ذخیره انرژی و ساخت ترکیباتی که هضم غذا را برای روده امکان‌پذیر می‌کنند. البته این‌ها فقط تعدادی از وظایف اساسی کبد را نشان می‌دهند

مشکلات کبدتان را با این نشانه‌ها بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

 عملکرد کبد فقط به تصفیه کردن خون محدود نمی‌شود، بلکه نقش‌های دیگری را هم در بر می‌گیرد: تولید هورمون‌ها، ذخیره انرژی و ساخت ترکیباتی که هضم غذا را برای روده امکان‌پذیر می‌کنند. البته این‌ها فقط تعدادی از وظایف اساسی کبد را نشان می‌دهند.

علی‌رغم این اهمیت خاص، بسیاری از افراد به مشکلات اولیه مرتبط با کبد توجه نمی‌کنند و آمارها نیز نشان می‌دهند که میزان ابتلا به بیماری‌های کبد روبه‌افزایش است. با توجه به همین وضعیت نگران‌کننده، در ادامه با علائم رایج مرتبط با بیماری‌های کبد آشنا می‌شویم. اگر با هر یک از این علائم مواجه شدید، حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

دردهای شکمی به‌عنوان اولین علامت ابتلا به بیماری کبد شناخته می‌شوند. احساس درد،‌ تورم و جراحت در قسمت فوقانی و راست شکم، نشان می‌دهد که احتمالا کبد شما در خطر است. یکی از ویژگی‌های کبد این است که در صورت آسیب دیدن یا ملتهب شدن، می‌توانید آن را احساس کنید.

زردی چشم‌ها و پوست، علامت دوم است. وقتی که سلول‌های خون قدیمی توسط بدن تجزیه می‌شوند، ترکیب زردرنگی به‌نام «بیلی‌روبین» به‌وجود می‌آید. درحالی که کبد سالم در دفع بیلی‌روبین هیچ مشکلی ندارد، اما کبد بیمار به این ترکیب اجازه می‌دهد تا در خون تجمع کند. همین وضعیت می‌تواند پوست و چشم‌های شما را به حالت زرد دربیاورد. برخی از متخصصان به این حالت یرقان (زردی) می‌گویند. ادرار تیره و مدفوع روشن نیز از نشانه‌های ابتلا به زردی هستند.

علامت سوم، گیجی و پریشانی است. کبد بیمار می‌تواند شرایطی را فراهم کند که مِس بیش از حد در خون و مغز جمع شود. این وضعیت می‌تواند به نوعی گیجی شبیه به آلزایمر منجر گردد. البته این نوع از گیجی با بیماری کبد در مراحل پیشرفته مرتبط است. بنابراین، بعید است که اولین علامت یا تنها علامتی باشد که مشکل در کبد را به شما نشان بدهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۱۹۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان