//
کدخبر: ۸۸۱۶۹ //

علائم هشدار دهنده بیماری ام اس

بیماری ام اس نوعی بیماری عصبی است که به صورت پنهانی در بدن مبتلایان ایجاد می شود. برخی علائم مانند تاری دید، خستگی، افسردگی و ناتوانی در حرکت را جدی بگیرید چون خبر از ایجاد این بیماری مزمن در بدنتان میدهند. می خواهیم در این بخش به برخی از علائم پنهان این بیماری مزمن و خطرناک اشاره کنیم با ما همراه باشید.

علائم هشدار دهنده بیماری ام اس
به گزارش فرتاک نیوز،

 در ایالات متحده، تقریبا ۲۰۰ فرد مبتلا به ام اس در هر هفته تشخیص داده می شود و این در حالی است که هم اکنون ۲,۵ میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری ناتوان کننده زندگی می کنند.

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری التهابی مزمن سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به ماده چرب محافظت کننده از فیبرهای عصبی در مغز و نخاع، حمله می کند.

هر کسی می تواند به بیماری ام اس مبتلا شود اما نرخ ابتلا به آن در زنان دو برابر مردان است و آنهم بین سنین ۱۵ تا ۶۰ سالگی.

شانس شما برای ابتلا به این بیماری بیشتر می شود اگر سابقه خانوادگی آن یا سابقه ابتلا به سایر بیماری های مزمن را داشته باشید. داشتن سابقه مونونوکلئوز (مونونوکلئوز عفونی یک بیماری عفونی ویروسی است که دستگاه تنفس، کبد و دستگاه لنفاوی را درگیر می کند) یا سیگاری بودن نیز شانس ابتلا به ام اس را افزایش می دهد.

مشکلات بینایی: برای بسیاری از افراد اولین علامت بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا فلج چندگانه در چشم است. اغلب، ام اس باعث نوریت اپتیک می شود، یک بیماری که به عصب ارتباط دهنده چشم به مغز صدمه می زند. این حالت معمولا تنها بر یک چشم تاثیر می گذارد،

اما در موارد نادر شامل هر دو چشم می شود. علائم عبارتند از:

تاری دید

مات بودن رنگ ها

درد در چشم، به ویژه هنگامی که آن را حرکت می دهید

اغلب، علائم خود به خود در عرض چند هفته یا چند ماه ناپدید می شوند. اما اگر این نشانه ها را مشاهده کردید بلافاصله با پزشکتان در تماس باشید.

حس های عجیب و غیرعادی: اولین نشانه های ام اس که ممکن است حس های عجیبی در بدنتان باشد عبارتند از:

احساسی شبیه شوک برقی وقتی که سر و یا گردنتان را حرکت می دهید. ممکن است از ستون فقرات شروع شده و به دستها و پاهیتان منقل شود.

بی حسی، اغلب در صورت

احساس سوزن سوزن شدن

احساس سفتی و تورم

خارش شدید

خستگی: یک نشانه شایع اولیه ام اس خستگی شدید است. ممکن است احساس خستگی کنید حتی اگر فعالیت زیادی نداشته باشید. ممکن است صبح به محض اینکه از خواب بیدار شدید احساس خستگی کنید.

گرما و مشکلات مربوطه: زمانی که ورزش می کنید، ممکن است به محض اینکه بدن خود را گرم می کنید احساس خستگی و ضعف کنید. همچنین هنگامی که بدنتان گرم شود در کنترل بخش های خاصی از بدن، مانند پا و یا ساق پای خود دچار مشکل می شوید. هنگامی که استراحت می کنید و دمای بدنتان پایین است، این علائم به احتمال زیاد از بین خواهند رفت.

مشکلات در راه رفتن: ام اس می تواند منجر به عدم تعادل شود، و راه رفتن را مشکل سازد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکل داشتن در حفظ تعادل

مشکلات درراه رفتن معمولی

علائم هشدار دهنده بیماری ام اس

دیگر علائم ام اس

بسته به این که کدام بخش از سیستم عصبی تحت تاثیر قرار گرفته است، دیگر علائم اولیه می توانند شامل موارد زیر باشند:

اختلال در تمرکز فکر

افسردگی

مشکلات در مثانه و روده

احساس کنید که اتاق در حال چرخش است، حالتی به نام سرگیجه

درد

اگر شما یک یا چند نشانه که از نشانه های شایع ام اس هستند را داشتید، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد آزمایش دهد. این آزمایشها می تواند شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون برای مشکلات دیگر با علایم شبیه به MS مانند بیماری لایم.

آزمایش برای اندازه گیری سرعت سیگنال های در حال حرکت در اعصاب.

ام آر آی، که از مغز عکس می گیرد، تا پزشک شما بتواند مناطق آسیب دیده را بررسی کند.

کشیدن مایع نخاعی برای بررسی مایعی که در مغز و نخاع در جریان است؛ ممکن است نشانه هایی را نشان دهد که سیستم ایمنی بدن شما در حال آسیب زدن به سیستم عصبیتان است، و این نشانه ها در ام اس اتفاق می افتد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۱۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان