//
کدخبر: ۸۷۱۰۴ //

همه آنچه که درباره هپاتیت باید بدانید

سعادت‌نیا با اشاره به راه‌های انتقال هپاتیت B و C گفت: این دو بیماری ویروسی در صورت درمان نشدن و عدم کنترل فرد را مستعد سرطان اولیه کبد می‌کند.

 همه آنچه که درباره هپاتیت باید بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

 حسن سعادت‌نیا رئیس انجمن گوارش و کبد خراسان رضوی در مورد هپاتیت B و C و برگزاری هفته سلامت گوارش که بر روی این دو موضوع متمرکز شده است، گفت: این بیماری در ایران و کشورهای مشابه ایران و حتی کشورهای پیشرفته یک معضل بهداشتی ـ درمانی به شمار رفته و طی چند دهه اخیر با واکسیناسیون هپاتیت B، شیوع آن به شدت کاهش یافته است و امروزه این نوع هپاتیت در ایران نیز به ندرت وجود دارد.

وی بیان کرد: انتقال هپاتیت C از طریق انتقال فرآورده‌های خونی بوده که اکنون بسیار نادر است و رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده از سرنگ‌های مشترک در میان معتادین از عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود.

رئیس انجمن گوارش و کبد خراسان رضوی اظهار کرد: هپاتیت B اکثر مواقع در مراحل اولیه بدون علامت بوده و گاهی با بی‌اشتهایی، تهوع، زردی سفیده چشم و پررنگ شدن ادرار همراه است و رفتارهای پرخطر جنسی، سبب بروز انتقال این بیماری نیز می‌شود؛ هپاتیت C نیز در ابتدا اکثرا بدون علامت است و فقط از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود و درموردهپاتیت c هنوز واکسیناسیون موثری نداریم.

سعادت‌نیا گفت: هپاتیت C و B در صورت مزمن شدن، سبب آسیب پیشرفته به کبد و سیروز کبدی می‌شود که در صورت عدم درمان در این حالت بافت کبد سخت و فشرده شده، شکم آب می‌آورد و خونریزی داخلی و اختلالات انعقادی و سرانجام مرگ را به همراه دارد.

وی عنوان کرد:‌ این دو بیماری ویروسی فرد را مستعد سرطان اولیه کبد می‌کند ولی در چند دهه اخیر در ایران آمار این 2 نوع هپاتیت کاهش و در کنترل آن موفق بوده‌ایم؛ در مورد هر دو بیماری نیز داروهای مؤثری داریم، البته تا وقتی‌که بیماری خیلی پیشرفته نباشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: داروی خوراکی هپاتیت B سال‌ها باید توسط بیمار مصرف شود تا از پیشرفت آن جلوگیری کرد و در مورد هپاتیت C قبلاً درمان‌های تزریقی و پرهزینه بود ولی طی 6 ماه تا 2 سال اخیر داروهای خوراکی آن وارد بازار ایران شده است و این داروها تحت پوشش بیمه هستند.

سعادت‌نیا گفت: اگر بیماری هپاتیت پیشرفت کند، عملکرد کبد کاهش و نیاز به پیوند وجود دارد که  برای ادامه حیات بیمار الزامی است؛ خوشبختانه امروزه پیوند کبد در شهرهای بزرگ ایران انجام می‌گیرد و در 2 سال اخیر در مشهد نیز 250 تا 300 مورد پیوند کبد انجام شده است.

وی افزود: پیوند کبد از فرد دچار مرگ مغزی صورت می‌گیرد که با فرهنگ‌سازی‌های انجام‌گرفته امروزه اهدای عضو بیشتر از گذشته انجام می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: اهدای پیوند از فرد زنده نیز صورت می‌گیرد؛ به طوری که تنها بخشی از کبد دهنده پیوند پس از عمل جراحی نیاز به درمان دارویی ندارد فقط خطرات ناچیز یک عمل جراحی ناخواسته را به همراه دارد؛ فرد پیوندگیرنده نیز در همین موارد تحت درمان بوده و داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی را فقط گیرنده های پیوند کبد دریافت می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۷۱۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان