//
کدخبر: ۸۱۳۵۰ //

۷ چیز که باید در مورد آب مروارید بدانید

اگر از اکثر افراد در مورد آب مروارید سوال کنید، احتمالا ترکیبی از واژه‌های «مشکل چشم» و «افراد مسن» را می‌شنوید، نه چیز دیگر. خب زیاد هم تعجب آور نیست. به گفته‌ی موسسه ملی بهداشت آمریکا، تقریبا نیمی از آمریکایی‌هایی که به سن ۸۰ سالگی می‌رسند، مجبور خواهند بود با آب مروارید روبرو شوند.

۷ چیز که باید در مورد آب مروارید بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

 اگر از اکثر افراد در مورد آب مروارید سوال کنید، احتمالا ترکیبی از واژه‌های «مشکل چشم» و «افراد مسن» را می‌شنوید، نه چیز دیگر. خب زیاد هم تعجب آور نیست. به گفته‌ی موسسه ملی بهداشت آمریکا، تقریبا نیمی از آمریکایی‌هایی که به سن ۸۰ سالگی می‌رسند، مجبور خواهند بود با آب مروارید روبرو شوند.

 

این امکان وجود دارد که شما دچار آب مروارید مرتبط با سن شوید که، در دهه ۴۰ زندگی‌تان شروع می‌شود، هر چند آنها معمولا تا ۶۰ سالگی، مشکلی در بینایی شما ایجاد نمی‌کنند. دکتر استفان فاستر، استاد بالینی چشم پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، و بنیانگذار موسسه تحقیق و جراحی چشم ماساچوست می‌گوید: برخی از زنان و مردان میانسال ممکن است به دلیل آب مروارید، دچار تاری دید و دوبینی شوند، اما از این موضوع اطلاعی نداشته باشند.

 

اما آب مروارید واقعا چیست؟ در اینجا مطالبی را بیان می‌کنیم که اکثر افراد در مورد این بیماری رایج چشم، نمی‌دانند.

 

۱. آب مروارید بر روی چشم‌های شما تشکیل نمی‌شود

فاستر می‌گوید: این شایع ترین سوء تفاهمی است که با آن روبرو می‌شوم. بنا بر تعریف، آب مروارید عبارت است از کدورت عدسی چشم. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که یک پوشش مه آلود روی عدسی چشم ایجاد می‌شود، اما آب مروارید در واقع در داخل چشم تشکیل می‌شود. این تاری مختل کننده بینایی، هنگامی رخ می‌دهد که پروتئین‌هایی که عدسی‌های شفاف و کریستالی چشم را تشکیل می‌دهند، می‌شکنند. او می‌گوید: شما نمی‌توانید آب مروارید را احساس کنید، و ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا به مرحله‌ای پیشرفت کند که نیاز باشد برای بیرون آوردنش، عمل جراحی انجام دهید.

 

۲. بالا رفتن سن، تنها عامل خطر نیست

بیشتر آب مروارید‌ها وابسته به سن هستند، اما این امکان وجود دارد که آب مروارید بخاطر آسیب دیدگی چشم یا جراحی متعاقب برای یک مشکل چشمی دیگر مانند گلوکوم ایجاد شود. اشعه و قرارگیری در معرض نور خورشید نیز شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. نور شدید آفتاب، ممکن است سرعت شکستن پروتئین‌های عدسی را افزایش دهد. در عین حال، برخی آب مرواریدها مادرزادی هستند و گاهی اوقات نوزادان با آنها به دنیا می‌آیند.

 

۳. ممکن است فقط یکی از چشم‌های شما تحت تاثیر قرار بگیرد

در حالیکه آب مروارید «دوطرفه» رایج‌تر است، اما این احتمال وجود دارد که آب مروارید فقط در یکی از چشم‌های شما تشکیل شود. فاستر می‌گوید: بخصوص اگر نوعی از ضربه یا تروما به یکی از چشم‌هایتان وارد شده باشد، که موجب ایجاد آب مروارید درهمان چشم، و نه چشم دیگر می‌شود.

 

۴. آنها می‌توانند به روش‌های مختلف در بینایی شما اختلال ایجاد کنند

فاستر می‌گوید: من بیمارانی با دید ۲۰-۲۰ داشته‌ام. بینایی برخی از افراد در نهایت، بطور مداوم تار می‌شود، اما ممکن است بقیه افراد، فقط تحت شرایط خاصی مشکل داشته باشند. او توضیح می‌دهد: من بیماری داشته‌ام که فقط در مورد مشکل دیدن در هنگام رانندگی در شب شاکی بود. بینایی او در اغلب اوقات بدون نقص بود، اما او نوع خاصی از آب مروارید داشت که منجر به پخش نور می‌شود.

 

۵. هر کسی که دارای آب مروارید است نیاز به جراحی ندارند

فاستر توضیح می‌دهد هنگامیکه آب مروارید شما برای اولین بار شروع به تشکیل شدن می‌کند، بینایی شما چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. او می‌گوید: بسیاری از افراد، جراحی را برای سال‌ها به تعویق می‌اندازند و معمولا خطری در این عقب انداختن هم وجود ندارد. من همیشه می‌گویم که اگر آب مروارید، کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آنگاه باید برای خارج کردن آن برنامه ریزی کنیم. در غیر اینصورت، می‌توانیم تا ملاقات بعدی‌تان، آن را فراموش کنیم.

 

۶. جراحی آب مروارید، بسیار رایج و بی‌خطر است

اگر شما به جایی رسیده اید که باید زیر تیغ بروید، وحشت نکنید. میزان موفقیت در جراحی آب مروارید، ۹۶ درصد است، که باعث می‌شود این جراحی، یکی از امن‌ترین روش‌ها در پزشکی مدرن باشد. فاستر می‌گوید: این جراحی شامل بی حسی موضعی و یک برش کوچک است و هیچ بخیه‌ای هم ندارد. جراح چشم شما، عدسی چشم را بر می‌دارد، هرگونه ماده‌ی چسبناک و چرب را پاک می‌کند، و یک ایمپلنت عدسی جدید می‌گذارد. این جراحی فقط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

 

بعد از جراحی، شما مجبور خواهید بود هنگامیکه می‌خوابید یا چرت می‌زنید، یک پوشش محافظتی بپوشید و قادر نخواهید بود برای چند هفته بدوید. اما بینایی شما، در روز بعد از جراحی واضح‌تر خواهد شد، و درعرض یک ماه، بطور کامل بهبود می‌یابید و بهتر از همیشه می‌بینید.

 

۷. شما نمی‌توانید جلوی آب مروارید را بگیرید

شما صرفا می‌توانید خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهید. پوشیدن عینک‌های آفتابی مسدودکننده UV، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان و همچنین سیگار نکشیدن، محدود کردن مصرف الکل و تلاش برای پیشگیری از ابتلا به دیابت، می‌تواند مفید باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۱۳۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان