//
کدخبر: ۷۵۹۸۴ //

هشدار! این شوینده‌ها را هرگز با هم مخلوط نکنید

با نزدیک شدن به عید نوروز خانمها کم کم به فکر خانه تکانی و تمیز کردن منازل افتاده وبه دنبال بهترین مواد شوینده و جلادهنده های لوازم و سطوح خانه هستند. اما در این میان آنچه حائز اهمیت است آشنایی با طرز استفاده ازهر یک از این مواد و مخلوط نکردن آنها با یکدیگر است، چرا که اکثر این مواد در ترکیب با هم مواد سمی و خطرناکی تولید خواهند کرد و به ایجاد خطرات جانی و مالی فراوان به خانواده منجرخواهند شد.

هشدار! این شوینده‌ها را هرگز با هم مخلوط نکنید
به گزارش فرتاک نیوز،

 اغلب افراد تصور می کنند که اگر مواد شستشودهنده را با هم ترکیب کنند، محلول حاصل بهتر عمل خواهد کرد و تاثیرات پاک کنندگی بیشتری خواهد داشت. برخی از مواد شوینده و ضد عفونی کننده که به صورت متداول استفاده می شوند و در ایجاد تمیزی منازل بسیار مفید و کارآمدند، اگر با هم ترکیب شوند بسیار خطرناک و مرگبار خواهند شد. بنابراین به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی حتما برچسب مواد تشکیل دهنده و هشدار استفاده از آنها را، قبل از استفاده به دقت بخوانید. برخی از موادی که هرگز نباید با هم مخلوط شوند عبارتند از:

 

مواد رنگ بر و آمونیاک

مواد رنگ بر سفید کننده مانند آب ژاول و آمونیاک اگر با هم مخلوط شوند گازی سمی به نام کلرامین تولید می کنند. این گاز در ترکیب آب ژاول و مواد رنگ بر دیگر با سرکه نیز تولید می شود و استنشاق این گاز سبب ایجاد درد قفسه سینه و اختلالات تنفسی مانند تنفسهای کوتاه بریده بریده خواهد شد. بسیاری از شیشه پاک کن ها حاوی آمونیاک هستند و هرگز نباید با آب ژاول و مواد رنگ زدا مخلوط شوند.

 

لوله بازکن های فاضلاب با مارکهای مختلف تجاری

هرگز دو نوع لوله بازکن شیمیایی با مارکهای مختلف را با هم مخلوط نکنید و حتی یکی را درست بعد از دیگری در چاه فاضلاب نریزید. این مواد فرمول های بسیار قوی دارند و در صورتی که با هم ترکیب شوند حتی می توانند ایجاد انفجار کنند. بنابراین هر یک از این مواد را جداگانه مطابق با دستور مصرف ذکر شده روی ظرف محتوی آن استفاده کنید. معمولا نصف بطری محتوی لوله بازکن برای هر بار استفاده کافی است. اگر با استفاده از یک نوع لوله بازکن، راه فاضلاب باز نشد، لوله بازکن دیگری را امتحان نکنید زیرا ممکن است در واکنش با هم گازهای سمی تولید کرده و یا ایجاد انفجار کنند. به جای این کار با یک لوله کش تماس بگیرید و از او کمک بخواهید.

 

جوش شیرین و سرکه

اگرچه هر دوی این محصولات بسیار کارآمدند و هر یک از آنها به تنهایی می توانند به تمییز کردن سراسر خانه کمک کنند اما به دلیل اینکه جوش شیرین یک باز است و خاصیت قلیایی دارد و سرکه خاصیت اسیدی دارد، وقتیکه آنها را با هم مخلوط می کنید همدیگر را خنثی می کنند و از ترکیب آنها مقداری استات سدیم و درصد زیادی آب به دست می آید. علاوه بر این، سرکه باعث می شود جوش شیرین به مقدار زیادی کف کند و اگر این مخلوط در یک محفظه دربسته نگهداری شود می تواند ایجاد انفجار کند.

 

آب اکسیژنه و سرکه

ممکن است شنیده باشید که سطوح آشپزخانه را می توانید با مخلوط آب اکسیژنه و سرکه تمیز کنید اما باید بدانید که مخلوط کردن این دو ماده در یک ظرف صحیح نیست زیرا تولید اسید پراستیک می کنند که سمی بوده  و می تواند سبب تحریک پوست، چشمها و سیستم تنفسی شود. برای استفاده از این دو ماده به منظور پاکسازی سطوح می توانید ابتدا آب اکسیژنه را روی سطح اسپری کنید، سطح را با آن تمییز کرده و ان را پاک کنید. سپس سرکه را روی سطح اسپری کرده و دوباره همان کار را تکرار کنید. این کار علاوه بر ایمن بودن، باعث جلا و درخشندگی سطوح نیز می شود.

 

مواد سفید کننده رنگ بر و سرکه

به نظر می رسد که ترکیب مواد سفید کننده مانند آب ژاول و سرکه یک ماده ضدعفونی کننده قوی باشد، اما این دو ماده هرگز نباید با یکدیگر مخلوط شوند زیرا گاز کلر تولید می کنند که حتی مقدار کم آن می تواند باعث ایجاد سرفه، مشکلات تنفسی و سوزش و آبریزش از چشمها شود.

 

مواد سفید کننده رنگ بر و الکل

از ترکیب الکل و مواد سفید کننده مانند آب ژاول ماده ای به نام کلروفرم تولید می شود که گرچه باعث مرگ نمی شود اما بسیار تحریک کننده و سمی است و باعث بیهوشی خواهد شد. بنابراین هرگز مواد رنگ زدا و سفید کننده را نه تنها با الکل بلکه با هیچ ماده دیگری مانند اسید یا آمونیاک مخلوط نکنید. مواد رنگ بر را فقط می توانید با آب ساده رقیق کنید

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۵۹۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان