//
کدخبر: ۷۳۳۸۰ //

سوختگی های سطحی را در خانه درمان کنید

سوختگی سطحی یا جزئی پوست، در واقع به سوختگی های گفته می شود که تنها لایه اولیه پوست تحت تاثیر آن قرمز و ملتهب می شود. این سوختگی ها معمولا در اثر مایعات داغ، بخار داغ، اشیاء داغ و همینطور قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید، ایجاد می شوند.

سوختگی های سطحی را در خانه درمان کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر به سوختگی سطحی رسیدگی نشود؛ می توانند تبدیل به تاول های درناک شوند. در حالی که بسیاری از درمان های طبیعی وجود دارد که می تواند سرعت بهبود سوختگی را افزایش داده و از درد آن بکاهد. سوختگی سطحی پوست معمولا بین چند روز تا سه هفته برای بهبودی کامل زمان نیاز دارد.

 

آب سرد

چند ثانیه پس از ایجاد سوختگی، با استفاده چند دقیقه ای از آب سرد، می توانید جلوی گسترش سوختگی را بگیرید. برای این کار خیلی فوری پس از ایجاد سوختگی، محل سوختگی را برای دقایقی زیر جریان آب سرد قرار دهید. شما همچنین می توانید با استفاده زا یک دستمال آغشته به آب سرد یک کمپرس آب سرد بسازید. و هر چند ساعت یک بار برای از بین بردن درد و ناراحتی، این کمپرس را انجام دهید. فراموش نکنید که رد محل سوختگی نباید از یخ استفاده کنید. یخ با کاهش جریان خون در منطقه سوخته، باعث آسیب به بافت های ظریف آن ناحیه و کند شدن سرعت ترمیم می شود.

 

سیب زمینی خام

سیب زمینی خام دارای خواص تحریک کننده و تسکین دهنده است. این ماده می تواند در کاهش آثار سوختگی و همینطور کاهش احتمال تاول زدن آن موثر باشد.

 

برای این کار یک تکه سیب زمینی را ورقه ورقه کرده و روی محل سوختگی به آرامی مالش دهید. مطمئن شوید که سراسر منطقه سوخته را با سیب زمینی مرطوب می کنید.

 

اگر سوختگی شما کمی جدی تر است. در روشی بهتر می توانید سیب زمینی را رنده کرده و برای ۱۵ دقیقه روی منطقه سوختگی بگذارید.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خاصیت قابض و درمان کننده بافت های سیب دیده بدن است. از این رو می تواند در درمان سوختگی موثر باشد.

 

در روشی ساده ژل تازه خارج شده زا برگ آلوئه ورا را مستقیما روی محل سوختگی بمالید.

 

همچنین می توانید یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا را با یک قاشق چای خوری زردچوبه مخلوط کرده و مثل کرم سوختگی روی محل سوختگی بمالید. اگر گیاه آلوئه ورا در دسترس نبود؛ کرم های که عنصر اصلی ان آلوئه ورا است ینز می تواند کمک کننده باشد.

 

روغن نارگیل و آبلیمو

روغن نارگیل و آبلیمو هر دو می توانند در درمان سوختگی سطحی (وقتی محل سوختگی سرد شده و خشک است) کمک کننده باشند. روغن نارگیل سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب مانند اسید لوریک، اسید میریستیک و اسید کاپریلیک که ضد قارچ، آنتی اکسیدان و ضد باکتری است، می باشد. آبلیمو نیز دارای خواص اسیدی است که به طور طبیعی در بهبود سوختگی مفید است.

 

مقدار مساوی از چند قطره روغن نارگیل و آبلیمو را با هم مخلوط کرده و در محل سوختگی بمالید. این کار سرعت بهبود سوختگی را بیشتر خواهد کرد.

 

عسل

عسل به لطف خواص ضد باکتری و ضد التهابی، در ضد عفونی کردن زخم ناشی از سوختگی سطحی و التیام آن موثر است. همچنین عسل باعث جلوگیری از تبدیل سوختگی به زخم های هیپرتروفیک می شود. عسل را روی یک باند گاز استریل بمالید و روی محل سوختگی بگذارید. و بانداژ را سه تا چهار بار در روز عوض کنید.

 

چای سیاه کیسه ای

اسید تانیک موجود در چای سیاه با جذب حرارت ناشی از سوختگی باعث کاهش درد آن می شود.

 

به تعداد کافی چای کیسه ای را در آب گرم بگذارید تا خیس بخورد. سپس بیرون اورده بگذارید کمی بماند تا سرد شود. سپس در محل سوختگی بگذارید.

 

سرکه

خواص قابض و ضد عفونی کننده سرکه می تواند در درمان سوختگی های جزئی و جلوگیری از عفونت ناشی از آن بسیار مفید باشد.

 

سرکه سفید یا سرکه سیب را مقدار مساوی آب رقیق کنید. و محل سوختگی را با محلول حاصل آبکشی نمایید. سپس محل سوختگی را با تکه پارچه ای که در همین محلول خیسانده شده بپوشانید. پارچه مذکور را هر ۲ الی ۳ ساعت یک بار تعویض کنید.

 

روغن لاوندر (اسطخودوس)

اسطخودوس دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد درد است. روغن اسطخودوس در کاهش خطر تبدیل شدن سوختگی سطحی به زخم و همینطور تسکین درد آن موثر است.

 

پنج قطره از روغن اسطوخودوس را به دو فنجان آب اضافه کنید. یک پارچه تمیز را در محلول حاصل خیسانده و روی محل سوختگی بگذارید.

 

در روشی دیگر می توانید چند قطره روغن اسطخودوس را در دو قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و ماده حاصل را روی زخم بمالید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

 

برگ درخت چنار

برگ درخت چنار به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی اش، ماده ای محبوب برای درمان سوختگی است.

 

برگ تازه درخت چنار را خورد و له کنید. مخلوط حاصل را روی محل سوختگی بگذارید و با یک لایه پنبه روی آن را بپوشانید. این ضماد را تا وقتی برگ های گذاشته شده خشک شوند نگه داشته و سپس آن را در صورت نیاز تجدید کنید.

 

پیاز

آب پیاز دارای ترکیبات گوگرد و کوئرستین است که می تواند درد را کاهش داده و به درمان سوختگی و کاهش احتمال تاول زدن آن، کمک کند.

 

یک پیاز تازه را از وسط برش داده و آب آن را روی محل سوختگی بمالید. این کار را فقط با پیاز تازه برش خورده انجام دهید. چراکه پیاز دقایقی پس از برش خواص مورد نیاز برای درمان سوختی را از دست می دهد. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

 

نکات بیشتر درباره درمان سوختگی سطحی

    استفاده از بعضی خمیردندان های سفید رنگ و کرم های اصلاح (بجز نعنایی) نیز می تواند در درمان سوختگی سطحی موثر باشد.

 

    روغن، کره، وازلین و سفیده تخم مرغ را روی محل سوختگی نمالید. این مواد منفذهای پوست را بسته و مانع از خروج التهاب و حرارت از پوست می شوند. همچنین سفیده تخم مرغ ممکن است حاوی باکتری باشد.

 

    یخ ممکن است در لحظات اول تسکین دهنده و بی حس کننده باشد. اما موجب کند شدن روند بهبود می شود. بجای آن از آب سرد استفاده کنید.

 

    اگر سوختگی سطحی شما منجر به اجاد تاول شدن؛ تاول ها را نترکانید. این کار می تواند منجر به عفونی شدن زخم شود.

 

    از چسب زخم برای پوشش محل سوختگی و پانسمان آن استفاده نکنید.

 

    مراقب باشید محل سوختگی با چایی اصطکاک نداشته باشد.

 

    مراقبت باشید محل سوختگی در معرض آب قرار نگیرد.

 

درمان های گفته شده تنها برای سوختگی های سطحی و جزئی و سوختگی درجه اول کاربرد دارد. برای سوختگی های جدید و یا وسیع بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۳۳۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان