//
کدخبر: ۵۱۴ //

موادغذایی برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی

براساس یافته های انجمن ملی کلیه در ایالات متحده، بیشترین علت مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، بیماری قلبی است. به این دلیل توصیه می شود بیماران کلیوی از رژیم غذایی سلامت قلب پیروی کنند.

موادغذایی برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی

 براساس توصیه انجمن قلب امریکا، یک رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت قلب شامل مصرف روزانه میوه ها وسبزیجات، غلات کامل، مغزها، دانه ها و بقولات است. البته این رژیم با برخی از رژیم های غذایی با محدودیت دریافت پتاسیم و فسفر برای بیماران کلیوی پیشرفته تداخل دارد، در حالیکه بیشتر رژیم های سلامت قلبی حاوی میزان بالایی از این موادمعدنی است.

سبزیجات با میزان پتاسیم پایین

براساس انجمن ملی کلیه، افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه بهتر است میزان کمتری از مارچوبه، لوبیا سبز، کرفس، نخودها، کدو سبز، پیاز، قارچ و ذرت استفاده کنند. همچنین باید از مصرف بلوط اسکواش، چغندر و کلم بروکلی اجتناب شود زیرا این نوع سبزیجات میزان بالایی پتاسیم دارند. هویج پخته انتخاب سالمی برای بیماران کلیوی پیشرفته به حساب می آید، اما مصرف هویج خام به دلیل میزان پتاسیم بالا باید محدود شود.

میوه هایی با میزان پتاسیم پایین

براساس انجمن ملی کلیه، میوه هایی مانند گیلاس، انگور، آناناس، نارنگی، رزبری و توت فرنگی جزو میوه های کم پتاسیم محسوب می شود. اما میوه هایی از جمله موز، ملون ها، انبه، پرتغال و میوه های خشک حاوی میزان بالایی پتاسیم بوده و افراد مبتلا به بیماری کلیوی پیشرفته باید از مصرف این میوه ها اجتناب کنند.

موادغذایی با میزان فسفر پایین

شیر، پنیر سفت، لوبیا خشک، نخودها، مغزهای آجیل، کره ی مغزها، کاکائو و نوشابه های مشکی حاوی میزان بالایی فسفر است، همچنین بیماران کلیوی که میزان فسفر سرمی آنها بالاست باید از مصرف این موادغذایی اجتناب کنند. براساس توصیه ی انجمن ملی کلیه، بیماران کلیوی به جای شیر در قهوه از خامه ی غیرلبنی استفاده کنند. از طرفی مصرف لوبیا سبز به جای لوبیا سفید و همچنین استفاده از پنیر کم چرب به جای پنیر سفت توصیه می شود.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان