//
کدخبر: ۴۵۲۳۸۵ //

مرگ در حین یا بعد از رابطه جنسی | چرا برخی افراد در حین یا بعد از رابطه جنسی می‌میرند؟

برقراری رابطه جنسی تاثیرات مثبت فیزیکی و روانشناختی متعددی دارد، از جمله کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به داشتن خواب بهتر. اما جنبه تاریکی هم دارد، زیرا گاهی اوقات افراد در حین رابطه جنسی یا مدت کوتاهی پس از آن می‌میرند.

مرگ در حین یا بعد از رابطه جنسی | چرا برخی افراد در حین یا بعد از رابطه جنسی می‌میرند؟

به گزارش وب‌سایت TheConversation، رابطه جنسی و ارگاسم باعث تولید هورمون اوکسی توسین می‌شود که با عنوان هورمون عشق نیز شناخته شده و در ایجاد اعتماد و رابطه نزدیک بین افراد بسیار اهمیت دارد.

بر اساس گزارشی که در وب‌سایت «ساینس آلرت» منتشر شده، البته خوشبختانه این اتفاق به ندرت رخ داده و تنها ۰.۶ درصد موارد مرگ ناگهانی مربوط به مرگ در حین رابطه جنسی یا پس از آن است. اما این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

دلایل چیست؟

در اغلب موارد، علت مرگ فشار فیزیکی است که در هنگام رابطه جنسی به فرد وارد می‌شود یا دارویی‌هایی که برای بهبود رابطه جنسی تجویز می‌شود (برای مثال داروهای درمان اختلال نعوظ)، یا مواد مخدر مانند کوکایین یا ترکیبی از این دو مورد آخر. با بالا رفتن سن، امکان مرگ در اثر حمله قلبی ناگهانی نیز افزایش می‌یابد.

با بالا رفتن سن، امکان مرگ در اثر حمله قلبی ناگهانی نیز افزایش می‌یابد. مطالعات کالبدشکافی صورت گرفته در آلمان روی ۳۲ هزار مورد مرگ ناگهانی در ۳۳ سال گذشته نشان می‌دهد که ۰.۲ درصد از این مورد مرگ ناگهانی در هنگام رابطه جنسی رخ داده‌اند.

مرگ ناگهانی اغلب در مردان رخ می‌دهد (با سن متوسط ۵۹ سال) و اغلب در اثر حمله قلبی است که با نام انسداد میوکاردی (myocardial infarction) نیز شناخته می‌شود. مطالعات صورت گرفته در مورد مرگ در اثر حمله قلبی و رابطه آن با فعالیت جنسی در ایالات متحده، فرانسه و کره جنوبی نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهند.

مرگ در هنگام رابطه جنسی تنها در مردان میانسال دیده نمی‌شود

اما اخیراً محققان دانشگاه سنت جورج در لندن دریافتند که این پدیده فقط به مردان میانسال محدود نمی‌شود. این مطالعه که در نشریه JAMA Cardiology منتشر شده است، مرگ ناگهانی قلبی را در ۶۸۴۷ موردی که بین ژانویه ۱۹۹۴ تا اوت ۲۰۲۰ به مرکز آسیب شناسی قلب در سنت جورج مراجعه کرده بودند، بررسی کرد. از این تعداد مرگ و میر، ۱۷ مورد (۰.۲ درصد) در طول یا در یک ساعت پس از فعالیت جنسی رخ داده است. میانگین سن مرگ ۳۸ سال بوده و ۳۵ درصد موارد در زنان رخ داده است که نسبت به مطالعات قبلی بیشتر است.

همانطور که در مردان مسن هم دیده می‌شود، این مرگ و میر‌ها معمولاً ناشی از حملات قلبی نبوده است.

در نیمی از موارد (۵۳ درصد) قلب از لحاظ ساختاری کاملاً سالم بوده و یک ریتم قلبی غیرنرمال ناگهانی که به نام سندرم مرگ آریتمی ناگهانی (SADS) شناخته می‌شود دلیل مرگ بوده است. دیسکسیون آئورت، دومین علت بزرگ (۱۲ درصد) این مرگ و میر‌ها بود.

در واقع، این مطالعه جدید نشان می‌دهد که مرگ ناگهانی قلبی در افراد زیر ۵۰ سال عمدتاً به دلیل سندرم مرگ ناگهانی آریتمی یا کاردیومیوپاتی است.

دانشمندان پیشنهاد می‌دهند، بزرگسالان جوانی که این اختلالات در آن‌ها تشخیص داده شده اند، باید از متخصص قلب خود در مورد خطر مرتبط با فعالیت جنسی مشاوره بگیرند. در عین حال، دانشمندان تأکید می‌کنند که گستردگی این نوع مرگ و میر‌ها به حدی اندک است که نگرانی‌های عمومی ایجاد نکند، ولی لازم است افراد مشکوک به اختلالات مورد اشاره، با مراعه به پزشک قلب، تمهیدات لازم را درباره رفع خطر احتمالی بیندیشند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۲۳۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان