//
کدخبر: ۴۴۸۷۸۲ //

هشدار جدی؛ مسواک نزدن شما را تا دم مرگ پیش می‌برد!

مسواک نزدن و فساد دندان‌ها می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود.

 هشدار جدی؛ مسواک نزدن شما را تا دم مرگ پیش می‌برد!
به گزارش فرتاک نیوز،

تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد که مسواک نزدن کافی یا به درستی نخ دندان نکشیدن می‌تواند منجر به ابتلای افراد به طیف وسیعی از بیماری‌های به ظاهر نامرتبط با دندان اما حاد و مزمن شود.

دکتر نایجل کارتر از بنیاد بهداشت دهان و دندان در بریتانیا می‌گوید: افرادی که به درستی مسواک نمی‌زنند در معرض ابتلا به بیماری‌های جدی و مزمن به دلیل وجود باکتری‌ها در دهان قرار دارند. این باکتری‌ها اغلب بی‌ضرر هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های خطرناک شوند.

بیماری‌های مرتبط با سلامت دهان عبارتند از:

بیماری‌های قلبی: تحقیقات نشان داده است که بیماری لثه می‌تواند ریسک ابتلا به حمله قلبی یا سکته را تا سه برابر افزایش دهد. برآورد می‌شود که حدود هشت نفر از هر ده نفر بالای سن ۳۵ سال دچار بیماری لثه هستند که باعث خونریزی می‌شود.

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها در دهان جمع شده و به جریان خون نفوذ می‌کنند. باکتری‌ها می‌توانند باعث سفت شدن شرایین قلبی شوند و باعث مشکلات قلبی شود. دکتر نایجل هشدار می‌دهد که اگر جریان خون به شدت متأثر شود، می‌تواند منجر به حمله قلبی شود.

ذات الریه: فقط چند دقیقه پس از اتمام مسواک زدن، یک لایه چسبنده از باکتری‌ها که به عنوان پلاک شناخته می‌شوند، شروع به پوشاندن دندان‌ها می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که پلاک می‌تواند باعث بروز ذات الریه (سینه‌پهلو یا پنومونی) شود. علت این امر این است که باکتری‌ها در پلاک می‌توانند به ریه‌ها منتقل شوند و عفونت را ایجاد کنند. این موضوع بخصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مثل افراد مسن یا با بیماری‌های مزمن، خطرناک است.

بارداری: بیماری لثه می‌تواند برای زنان باردار نیز مشکلاتی ایجاد کند. تحقیقات نشان داده است که عدم مراقبت از دهان و بیماری لثه می‌تواند باعث زایمان زودرس یا وزن کم‌تر نوزاد شود. باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به جریان خون زنان باردار وارد شده و به جنین صدمه بزنند.

دیابت: تحقیقات متعدد رابطه مستقیمی بین دیابت و بیماری لثه پیدا کرده‌اند. در واقع، احتمال ابتلا به بیماری لثه در افراد دیابتی بیشتر است. این به این دلیل است که سطوح بالای قند خون ( نشانه دیابت کنترل نشده ) می‌تواند رشد بیش از حد باکتری‌های مضر در دهان را تحریک کند. این باکتری می‌تواند منجر به انواع مختلفی از عفونت‌ها در دهان شود که باعث افزایش التهاب در جریان خون و افزایش سطح قند خون شود و مدیریت این بیماری را سخت‌تر کند. دکتر کارتر می گوید: اگر دیابت دارید، تشخیص بیماری لثه مهم است.

بیماری‌های گوارشی: عفونت‌های دهان می‌توانند تأثیر مستقیمی بر سیستم گوارش داشته باشند. برخی از باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به معده و روده‌ها منتقل شوند و عفونت‌ها و التهابات را در این مناطق ایجاد کنند. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۸۷۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان