//
کدخبر: ۴۴۵۴۱۱ //

آیا آبلیمو فشار خون را پایین می آورد؟

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف آبلیمو برای کاهش فشارخون اصلا علمی نبوده و حتی آبلیموهای صنعتی فشار خون را بالا می‌برند.

آیا آبلیمو فشار خون را پایین می آورد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

سالار مالمیر در رابطه با انواع پرفشاری خون، اظهار کرد: دو نوع پرفشاری خون عمده داریم که نوع اول ناشی از پرفشاری خون حاصل از خوراک و نوع دوم پرفشاری خون عصبی است.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به پرفشاری خون عصبی باید تحت نظر متخصص مغز و اعصاب باشند، افزود: رژیم غذایی برای کنترل پرفشاری خون از نوع غذایی تاثیرگذار است.

این کارشناس در رابطه با میزان مصرف مجاز نمک برای افراد مبتلا به پرفشاری خون، تصریح کرد: میزان مصرف مجاز نمک در طی روز، یک سوم قاشق چایخوری است که این میزان را هر روز صبح در نمکدان بریزند و هنگام صرف نهار یا شامی که بدون نمک تهیه شده، مقداری از آن را اضافه کنند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه برای بهبود طعم غذای کم‌نمک از آبلیموی طبیعی فاقد نمک، آب نارنج، آب گوجه‌فرنگی طبیعی و غیره استفاده کنید، ادامه داد: مصرف پنیر تنها در زمانی مجاز است که از شب قبل در آب بگذارند تا نمکش گرفته شود و قبل از مصرف نیز باید شسته شود و به اندازه ذکر شده در رژیم غذایی مصرف شود.

مالمیر در رابطه با موادغذایی که مصرف آن‌ها برای افراد مبتلا به پرفشاری خون ممنوع است، اظهار کرد: این افراد از مصرف مواد غذایی مانند خیارشور، ترشی شور، غذاهای نمک سود، غذاهای دودی رب، سس گوجه‌فرنگی، غذاهای آماده، غذاهای کنسرو شده، چیپس، پفک، انواع مغزهای شور، سوسیس و کالباس، دوغ‌های صنعتی و زیتون شور به‌طور کلی هر غذای آماده دوری کنند.

وی با بیان اینکه مبتلایان به پرفشاری خون، مصرف میزان کافی سبزی‌ها به ویژه سبزی‌های پر پتاسیم از قبیل گوجه‌فرنگی، اسفناج، کرفس، قارچ، بامیه و امثال آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند، افزود: این افراد مصرف میوه‌های پرپتاسیم مانند پرتقال، موز، کیوی، طالبی، گرمک، خربزه، زردآلو، شلیل، انار، خرمالو و امثال آن‌ها را نیز فراموش نکنند.

این کارشناس با بیان اینکه مصرف روزانه حبوبات به میزان نصف لیوان در کنترل پرفشاری خون بسیار مفید است، تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد غذاها را کاملا بجوند و آهسته میل کنند و این باعث می‌شود پرخوری نکنند زیرا خود پرخوری باعث بالا رفت فشار خون می‌شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه افراد از مصرف غذا در هنگام مشاهده تلویزیون و مطالعه پرهیز کنند زیرا باعث پرخوری در نتیجه پرفشاری خون می‌شود، گفت: پیاده‌روی روزانه به مدت نیم ساعت به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

مالمیر در پاسخ به این سوال که آبلیمو باعث کاهش فشار خون می‌شود، اظهار کرد: این موضوع که آیا مصرف آبلیمو باعث کاهش فشار خون می‌شود، اصلا مطلب علمی نبوده و در کاهش فشار خون تاثیرگذار نیست بلکه آبلیمو برای طعم‌دار کردن غذا آن‌هم آبلیموهای خانگی بدون نمک توصیه می‌شود بنابراین آبلیمو های صنعتی باعث بالا رفتن فشارخون می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا به پرفشاری خون در منزل برای کنترل فشار خون چه کار کنند، افزود: این افراد می‌توانند یک الی ۲ واحد از میوه‌ها، سبزیجات پرپتاسیم استفاده کنند و اگر خیلی فشار خون بالا بود حتما با اورژانس تماس بگیرند.

این کارشناس با بیان اینکه مبتلایان به پرفشاری خون در هنگام بالا رفتن فشار خون می‌توانند از سوزن‌هایی استفاده کنند و نوک انگشتان را به نوبت سوزن بزنند تا یه قطره خون خارج شود، تصریح کرد: این کار در حالت اورژانسی به بیماران کمک می‌کند، سوزن زدن را با انگشت کوچک شروع می‌کنند تا انگشت سوم سپس فشار خون را می‌گیرند اگر پایین نیامده بود، تا انگشت دهم نیز ادامه می‌دهند.

مالمیر با تاکید بر اینکه بهبود فشار خون با تغذیه یک فرایند زمانبر و پروسه طولانی‌ بوده و یک امری برای طولانی مدت است، خاطرنشان کرد: افرادی هستند که با ۶ ماه رعایت رژیم غذایی، کنترل وزن، حفظ و بهبود عادات غذایی و ورزش توانسته‌اند مصرف قرص‌های فشارخون را کنار بگذارند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۵۴۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان