//
کدخبر: ۴۴۴۶۳۶ //

با افزایش متابولیسم، سریع‌تر لاغر شوید

ورزش و ژنتیک در میزان سوخت‎‌وساز بدن نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند، اما اتخاذ این عادات غذایی سالم نیز می‌تواند سرعت متابولیسم را افزایش دهد.

با افزایش متابولیسم، سریع‌تر لاغر شوید
به گزارش فرتاک نیوز،

ژنتیک نقش مهمی در متابولیسم پایه دارد، اما چندین عامل سبک زندگی نیز وجود دارد که می‌تواند بر میزان کالری‌سوزی روزانه تاثیر بگذارد. ورزش عامل اصلی در کالری‌سوزی است، اما در کنار آن، عادات تغذیه‌ای و غذاهایی که می‌خورید نیز می‌توانند این میزان را افزایش دهند. اگر می‌خواهید متابولیسم خود را افزایش دهید، این عادات را در رژیم غذایی خود اعمال کنید:

۱) برای مدت طولانی گرسنه نمانید

حذف وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌ها می‌تواند به مرور زمان منجر به کندتر شدن متابولیسم شود. اگر به مدت طولانی و مکرر غذا نخورید، بدن شما ممکن است کالری‌سوزی خود را کاهش دهد تا انرژی ذخیره‌شده را حفظ کند. برای جلوگیری از این امر، سعی کنید هر سه ساعت یکبار در طول روز غذا بخورید. ترکیب انواع غذاهای باکیفیت و سالم در طول روز می‌تواند متابولیسم را تحریک کند تا در سطح بالاتری کار کند و کالری‌سوزی را افزایش دهد.

۲) سر وقت غذا بخورید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که سه الی چهار ساعت بعد از زمان معین، غذا می‌خورید، بدانید که با این کار به متابولیسم خود آسیب وارد می‌کنید. مثلاً غذا خوردن خیلی نزدیک به زمان خواب نه تنها می‌تواند برای متابولیسم مضر باشد، بلکه می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و یا ابتلا به چاقی شود. هم‌چنین یکی از شایع‌ترین علل رفلاکس، دراز کشیدن و خوابیدن بعد از غذا است که منجر به سوزش سر دل می‌شود. برای داشتن متابولیسم سالم و کاهش احتمال رفلاکس، حداقل دو ساعت بین آخرین وعده غذای شبانه و رفتن به رختخواب فاصله بیندازید.

۳) غذاهای تند بخورید

«کپسایسین» ترکیبی است که در فلفل‌ها یافت می‌شود و عامل طعم تند است. فلفل چیلی، علاوه بر اینکه یک ادویه خوش‌طعم و خوش‌عطر است، می‌تواند به تقویت متابولیسم هم کمک کند. اگرچه افزایش متابولیک پس از خوردن غذاهای تند کوتاه‌مدت است، اما همچنان می‌تواند تاثیر مثبتی بر کالری‌سوزی داشته باشد. فلفل چیلی را در غذاهای خود بگنجانید، یا غذاهای مورد علاقه خود را با سس تند ترکیب کنید تا متابولیسم خود را افزایش دهید.

۴) قهوه و چای سبز بنوشید

کافئین که به طور طبیعی در قهوه و چای سبز یافت می‌شود، می‌تواند میزان سوخت‌وساز بدن را بالا ببرد. یک فنجان قهوه سیاه یا چای سبز تازه‌دم می‌تواند هیدراتاسیون را نیز افزایش دهد. فقط از افزودن شکر به نوشیدنی خود اجتناب کنید زیرا می‌تواند تأثیر منفی بر اهداف متابولیک داشته باشد.

۵) بیشتر سالاد بخورید

خوردن سالادهای گیاهی نه‌تنها باعث دریافت مواد مغذی گوناگون می‌شود، بلکه کاهوی موجود در سالاد، واکنش متابولیک را بهبود می‌بخشد. بد نیست دو یا سه وعده در هفته سالاد بخورید تا تأثیر قابل توجه آن را بر متابولیسم و سلامت کلی بدنتان ببینید. برای به حداکثر رساندن سوخت‌وساز، سبزیجات دیگر را در سالاد خود بگنجانید، پروتئین‌های کم‌چرب مانند سینه مرغ به سالادتان اضافه کنید و در آخر کمی سس تند را با آن ترکیب کنید تا کپسایسین موجود در سس متابولیسم شما را افزایش دهد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۴۶۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان