//
کدخبر: ۴۳۹۴۷۰ //

چرا باید در خانه هم ضد آفتاب بزنید؟ نکاتی که باید بدانید

امروزه همه ما می دانیم که قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر نور خورشید مشکلات متعددی از جمله پیری زودرس پوست، قرمزی و حتی سرطان پوست را در پی خواهد داشت و هر زمان که صحبت از این آسیب‌های پوستی می‌شود، اولین گزینه پیشنهادی جهت جلوگیری از آن‌ها استفاده از «ضد آفتاب ها» است.اما آیا باید در خانه هم ضد آفتاب بزنیم؟

چرا باید در خانه هم ضد آفتاب بزنید؟ نکاتی که باید بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

ضد آفتاب در حقیقت همچون یک دیوار در برابر نور خورشید که همان اشعه‌های فرابنفش است، قرار می‌گیرد و از پوست محافظت می‌کند.

اشعه‌های فرابنفش دو نوع هستند :

اشعه UVA که عامل پیری پوست است. این اشعه به تخریب رشته‌های کلاژن و الاستین پوست می‌پردازد.

اشعه UVB که عامل آفتاب سوختگی است. این اشعه بسیار خطرناک‌تر از نوع قبلی است و عامل مستقیم سرطان پوست است.

همه این موضوعات باعث می‌شود تا ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب از همان سنین کودکی حس شود و هیچ فصلی را برای مصرف این کرم به دیگری ارجح نکند.

سه دلیل اصلی وجود دارد که کارشناسان می گویند شما باید در محیط داخلی هم از ضد آفتاب  استفاده کنید:

•         اشعه ماوراء بنفش (UVA)

•         اشعه ماوراء بنفش (UVB)

•         نور آبی دستگاه های هوشمند، رایانه ها و تلویزیون ها

یک باور غلط مربوط به عدم نیاز به استفاده از کرم ضد آفتاب در خانه و محیط‌های داخلی است. اما باید بدانید که اشعه UVA خورشید از شیشه نیز عبور می‌کند و اگر در خانه کنار میز یا حتی تخت خوابتان پنجره‌ای قرار داشته باشد باز هم پوست شما در معرض اشعه‌های زیان آور قرار دارد و استفاده از ضد آفتاب ضروری است.

این موضوع حتی در مورد استفاده از تلفن‌های همراه و انواع صفحه نمایش‌های دیجیتال نیز صدق می‌کند و برای مراقبت از آسیب‌های وارده نور آن‌ها نیز باید توجه ویژه‌ای به پوست داشت.

آیا در خانه هم باید ضد آفتاب بزنیم؟

طبق یافته های علمی، اشعه ماوراء بنفش که می تواند نشانه هایی از پیری مانند از بین رفتن خاصیت انعطاف پذیری و چین و چروک را ایجاد کند، “می تواند به پنجره ها و پوشش پرده ای نفوذ کند.” متأسفانه، همه پنجره ها با محافظت در برابر اشعه شدید خورشید درست نمی شوند. تا زمانی که در یک اتاق بدون پنجره نباشید، ممکن است بهتر باشد بر روی ضد آفتاب سرمایه گذاری کنید.

همانطور که گفته شد، پنجره های شیشه ای استاندارد فقط قادر به مسدود کردن اشعه UVB هستند، در حالی که پرتوهای UVA می توانند آزادانه از شیشه عبور کنند. این بدان معنی است که اگر در خانه هستید و در نزدیکیتان پنجره وجود داشته باشد، در معرض اشعه مضر UVA هستید.

 این امر به ویژه در مطالعاتی تایید شد که افرادی که در معرض نور خورشید از پشت پنجره بودند، دچار عدم تقارن در پیر پوستی شدند.

آیا در خانه باید کرم ضد آفتاب بزنیم؟

به عنوان مثال افرادی که میز کاری آنها در کنار پنجره بود، چین و چروک بیشتر، خطوط پنجه کلاغی عمیق تر، الاستیسیته پوستی پایین تر، لک و خشکی پوستی بیشتری در طرفی از صورت که در معرض اشعه خورشید بود، داشتند.

پس باید بدانید یکی از دلایلی که لازم است در خانه و محیط کار ضد آفتاب بزنید پنجره ها هستند که اشعه ماورا بنفش UVA را از خود عبور می دهند.

اما این فقط اشعه ماورا بنفش نیست ، بلکه پوست مستعد آسیب ناشی از نور آبی است که توسط دستگاه های الکترونیکی ساطع می شود. از آنجا که بسیاری از ما ساعت ها را مقابل لپ تاپ ها و صفحه های موبایل می گذرانیم ، استفاده از کرم ضد آفتاب در خانه نیز ضروری است . “اگرچه این نوع نور نمی تواند باعث آفتاب سوختگی شود ، اما باعث آسیب به پوست می شود.”

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۹۴۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان