//
کدخبر: ۴۳۰۷۴۹ //

آشنایی با فواید کرفس و خواص آن

کرفس گیاهی است دارای برگ‌هایشفابخش و ضخیم، گل‌هایکوچکبه رنگ سفید یا سبز. این گیاه در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان،کردستان، مهاباد و بندر عباس می‌روید.

آشنایی با فواید کرفس و خواص آن

کرفس سرشار از انواع املاح و ویتامین ها است. کرفس دارای انواع و اقسام گوناگونی است، اما در بین آنها دو نوع در تغذیه و بقیه در مداوا به کار می‌روند. در کرفس ویتامین‌های A ‌- B -‌ و C و املاح سدیم ‌ پتاسیم و فسفر نهفته است.

عطر مطبوع، طعم گوارا و خواص انکارناپذیر کرفس، آن را از بین سبزی‌های دیگر ممتاز کرده است.

مهم‌ترین نوع دارویی کرفس، کرفس آبی یا کرفس مرداب است که به طور خودرو در کنار مرداب‌ها می‌روید.

نوع دیگر آن کرفس عطری است که به علت داشتن عطر زیاد به کرفس مشک معروف است.  برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A (بتاکاروتن) است در حالی که ساقه ی آن منبع ویتامین های B6 ,B2 ،B1، ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر،سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروری است.

همچنین آب کرفس هم دارای خواص بی نظیری است، با مصرف آب کرفس می توانید استرس را کاهش دهید. همچنین مصرف آب کرفس موجب پیشگیری از سرطان و زخم ها می شود.

یک راه خیلی خوب برای استفاده بیشتر از خواص کرفس این است که آب آن را بگیرید و با آب هویج مخلوط کنید. این آبمیوه بسیار مقوی است و شما را حسابی سرحال می کند. به ویزه اگر ورزش می کنید بهتر است بعد از پایان فعالیت بدنی یک لیوان آب کرفس بخورید چون آب از دست رفته بدن شما را به سرعت احیا می کند و سرشار از مواد معدنی است.

کرفس از معدود گیاهانی است که می‌توان آن را همزمان با میوه‌ها و گیاهان دیگر مصرف کرد و باعث دشواری در گوارش نمی‌گردد. برای نمونه با آب انگور و سیب (برای مبارزه با روماتیسم)، با زنجبیل (برای مبارزه با میگرن و سردرد) و با لیموترش (برای مبارزه با سرماخوردگی و قند بالای خون).

شما می توانید جدا از خورش کرفس برای بهره بردن از خواص گوناگون این سبزینه خوراکی، در ترکیب خوراکی های مختلف و سالادهای فصل از آن استفاده کنید.

خواص کرفس برای پوست و مو

از آن جایی که کرفس سرشار از انواع ویتامین ها از جمله ویتامین آ، ب و ث می باشد و در آن املاح نیز به مقدار زیاد نهفته است می تواند مکمل خوبی برای زیبایی پوست و مو نیز باشد. شما با نوشیدن یک لیوان آب کرفس فقط دو یا سه روز در هفته علاوه بر سلامتی اندام های مهم درونی خود به شادابی و جوان نگه داشتن پوست و موی تان نیز کمک کرده اید و اثرات مفید آن را در همان روزهای اول خواهید دید.

ویتامین C و انواع ویتامین های B موجود در آب کرفس برای از بین بردن جوش ها و لکه ها و کلسیم موجود در آن سبب رشد و ترمیم مو و ناخن هاخواهد شد و علاوه بر آن  آب کرفس میل تان را به خوراکی های شیرین و انواع شیرینی ها که عامل مهمی در جوش زدن و ایجاد لکه ها خواهند بود کم کرده و شما را در داشتن پوستی بدون جوش و سالم و زیبا یاری خواهد کرد.

خواص کرفس در پایین آوردن کلسترول

کلسترول بالا، خطر بیماری‌های قلبی، حملات قلبی و سکته را افزایش می‌دهد و بهترین راه برای کنترل آن، برنامه غذایی درست است. در حالی که هلههولهها با چربی بالایی که دارند باعث میشوند کلسترول به شدت بالا برود آب کرفس برعکس رفتار میکند. این نوشیدنی حاوی ترکیب نایابی است که  چربی خون را کاهش می دهد.

فواید کرفس برای کاهش وزن

با مصرف روزانه آب کرفس، ولع خوردن شیرینی‌ جات، از بین می ‌رود. به عبارت دیگر طبیعت این سبزی به علت تمام نعمت های موجود در آن بر روی هورمون اشتها و گرایش به مواد قندی اثر گذاشته و در نهایت از زیاد شدن وزن بدن جلوگیری می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۰۷۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان