//
کدخبر: ۴۳۰۴۷۲ //

تداخلات دارویی سومین علت مرگ و میر ناشی از خطای پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیچیدگی موضوع تداخل و عوارض داروها و افزایش تداخلات دارویی، هوش مصنوعی را ابزاری مناسب برای جلوگیری از بروز این خطاها عنوان کرد.

تداخلات دارویی سومین علت مرگ و میر ناشی از خطای پزشکی
به گزارش فرتاک نیوز،

 علیرضا زالی، با بیان اینکه در طول ۱۰ سال اخیر در کشورهای صنعتی تداخلات دارویی ناخواسته جزو ۱۰ علت اول مرگ و میر بوده است، گفت: بر اساس تصمیم کمیته علمی و اجرایی این رویداد، متولی محور کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، متولی محور دستیار هوشمند خود مراقبتی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متولی تداخلات دارویی است.

وی با اشاره به اینکه تداخلات دارویی یکی از مهم‌ترین مسائل نظام سلامت در تمام کشورهای دنیا است، عنوان کرد: سومین علت مرگ و میر ناشی از خطای پزشکی مربوط به تداخلات دارویی است. در طول ۱۰ سال اخیر در کشورهای صنعتی تداخلات دارویی ناخواسته جزو ۱۰ علت اول مرگ و میر بوده است.

زالی با بیان اینکه با افزایش، سن خطر بروز تداخلات دارویی افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: با بالا رفتن سن شانس استفاده همزمان از دارو افزایش پیدا می‌کند در کشور آمریکا پیش بینی می‌شود ٢۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال روزانه بیش از پنج دارو مصرف می‌کنند که ۱۵ درصد این افراد دچار تداخلات دارویی می‌شوند.

وی افزود: اگر بیمار ۴ قلم دارو در روز مصرف کند با افزوده شدن داروی پنجم میزان بروز تداخلات دارویی تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

زالی ادامه داد: از طرفی فرهنگ حاکم در کشور خطر تداخلات دارویی را افزایش می‌دهد به طوری که برخی مردم عادت به مصرف خودسرانه دارو دارند و این فرهنگ کشور را به عنوان دارنده یکی از بالاترین مصرف کننده‌های خودسرانه دارو در سطح منطقه معرفی می‌کند. یکی از دلایل این گزارش ناتوانی اقتصادی بخشی از جامعه است.

به گفته رئیس دانشگاه، در خصوص بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی، مصرف دارو نیاز به تنظیمات خاصی دارد و اگر این نظم دارویی مختل شود شانس تداخل دارویی و بروز عوارض آن افزایش پیدا می‌کند.

زالی ادامه داد: بخشی از منازل ما ایرانیان را قفسه‌های دارویی تشکیل می‌دهد و همین در دسترس بودن یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش سرانه مصرف خودسرانه دارو محسوب می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از مسائلی که پیش از الکترونیک شدن پرونده سلامت ایرانیان ممکن است بسیار مشاهده شود، تجویز داروهایی است که ممکن است با داروهایی که فرد بیمار از پیش مصرف می‌کند، تداخل داشته باشد. با الکترونیک شدن این فرایند پزشک به پرونده بیمار دسترسی دارد و می‌تواند با توجه به میزان تداخل و عوارض داروها، تجویز کند.

زالی در ادامه به داروهای OTC یا داروهایی که بدون نسخه توسط داروخانه ارائه می‌شود، اشاره کرد و افزود: بالغ بر ۱۵۰ نوع داروی OTC وجود دارد که پزشک ممکن است متوجه مصرف بیمار نشود، از همین رو ممکن است نسخه پزشک با این داروها تداخل داشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۰۴۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان