//
کدخبر: ۴۲۵۰۱۶ //

از چرت زدن تا ورزش بیش از حد؛ ۵ عادت بدی که خوابتان را مختل می‌سازد

مشکل بی‌خوابی شبانه برای افراد آزاردهنده است و گاهاً پیدا کردن دقیق علت کمبود خواب مشکل است. اما بعضی وقت‌ها دلایل ساده‌تری باعث بی‌خوابی می‌شوند. شناسایی این موارد به شما کمک می‌کند تا اختلالات خواب خود را رفع کنید.

 از چرت زدن تا ورزش بیش از حد؛ ۵ عادت بدی که خوابتان را مختل می‌سازد
به گزارش فرتاک نیوز،

بر اساس مقاله‌ای که در وب‌سایت Jim’s appliance، چندین عادت می‌توانند بر خواب شما تأثیر منفی بگذارند، از جمله تماشای بیش از حد صفحه نمایش یا خوردن یک وعده غذایی بزرگ قبل از خواب.

در این گزارش به پنج مورد از رایج‌ترین دلایل بد خوابی می‌‌پردازیم:

چرت زدن:

218-130846-2-1_16517e59e043de

چرت زدن و خوابیدن در طول روز می‌تواند باعث بی‌خوابی شود، به ویژه اگر زمان آن نزدیک به ساعت خواب شبانه باشد. چرت زدن در لحظه خستگی را کاهش می‌دهد، اما نظم طبیعی خواب را مختل می‌کند. سعی کنید مدت چرت‌های خود را کوتاه نگه دارید و بین ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر بخوابید تا بین چرت ظهرگاهی و خواب شبانه، فاصله بیشتری وجود داشته باشد.

ساعت خواب نامنظم:

عدم تعیین زمان مشخصی برای خواب برخی از بدترین عادات خواب است. خوابیدن و بیدار شدن در ساعات مختلف، ریتم طبیعی شبانه‌روزی بدن را مختل می‌کند. سعی کنید یک زمان خواب ثابت داشته باشید و به آن پایبند باشید تا ریتم شبانه‌روزی بدن دچار اختلال نشود.

نگاه کردن به نور آبی:

218-131502-2-3_16517e716d994f

قرار گرفتن در معرض نور آبی قبل از خواب می‌تواند به خواب رفتن را سخت‌تر کند. نور آبی از صفحه‌نمایش‌های مختلف مانند تلویزیون، تبلت و گوشی‌های هوشمند ساطع می‌شود. سعی کنید قبل از رفتن به خواب، حداقل ۳۰ دقیقه از چک کردن موبایل و تماشای فیلم خودداری کنید. می‌توانید یک کتاب فیزیکی بخوانید تا از صفحات نمایش با نور آبی دور بمانید و به آرامش ذهنی بیشتری برسید.

خوردن وعده‌های غذایی سنگین:

خوردن یک وعده غذایی سنگین و با حجم زیاد قبل از خواب می‌تواند فرایند خواب را مختل کند. برای جلوگیری از این وضعیت، حداقل سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورید تا بدن زمان کافی برای هضم غذا داشته باشد و خواب راحت‌تری را تجربه کنید.

ورزش بیش از حد:

218-131600-2-5_16517e750472b8

 

احتمالاً شنیده‌اید که ورزش کردن به طور کلی می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند، اما اگر خیلی نزدیک به زمان خواب ورزش کنید، ممکن است فرایند به خواب رفتن برایتان سخت‌تر شود؛ به این دلیل که ورزش دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد و بدن اینطور برداشت می‌کند زمانِ بیداری است و خواب را از چشمان شما می‌گیرد.

بنابراین، بهتر است اگر می‌توانید ورزش را در ساعات اولیه روز یا حداقل یک ساعت قبل از خواب انجام دهید. اگر فقط شب‌ها وقت ورزش را دارید، توصیه می‌شود تمرینات سنگین را اجرا نکنید و به جای آن، به تمرینات سبک‌تر مانند یوگا مشغول شوید. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۵۰۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان